شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۷ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۹۷

  • روایت فقر در شوک تحریم‌ها

    دنیای اقتصاد: نگاهی به تحولات اقتصادی در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که با آغاز دور دوم تحریم‌های اقتصادی، جمعیت فقرا در ایران ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است. در حال حاضر ۲۶ میلیون نفر از ایرانیان زیر خط فقر به سر می‌برند. با وقوع این تحولات، سیاستگذاران با تخصیص بودجه‌های چشمگیر سعی در کاهش نرخ فقر داشته‌اند؛ بااین‌حال تلاش‌های مذکور در این زمینه موفق نبوده است. در چنین شرایطی بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که حرکت به سوی رشد اقتصادی پایدار و ایجاد مشاغل متنوع و با‌کیفیت یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش نرخ فقر در کشور است. بااین‌حال پرسش‌های مختلفی در زمینه کیفیت فقر در ایران و راهکارهای کوتاه‌مدت مقابله با این پدیده وجود دارد. سید‌هادی موسوی‌نیک عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، زهرا کاویانی عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، و عطیه وحیدمنش عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با حضور در نشست نقد و نظر گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» به بررسی وضعیت فقر در ایران پرداختند.
  • حجم تجمیعی تخصیص سکه از ۳۰۴هزار قطعه عبور کرد

    مرکز مبادله ایران: شانزدهمین حراج سکه طلا با تخصیص ۲۵هزار و ۷۰۴قطعه انواع سکه طلا به پایان رسید. در این حراج، ۱۱هزار و ۵۲۱قطعه تمام‌سکه، ۹۲۰۱قطعه ربع سکه و ۴۹۸۲ قطعه نیم‌سکه به متقاضیان تخصیص داده شد. با به‌روزرسانی سامانه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران، شانزدهمین حراج سکه طلا روز شنبه ۱۷شهریورماه۱۴۰۳ برگزار شد و از مجموع ۲۷هزار و ۴۸۳قطعه تمام‌سکه ثبت سفارش‌شده، ۱۱هزار و ۵۲۱قطعه با میانگین قیمت ۴۱میلیون و ۹۸هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد.
  • راهکارهای دولت چهاردهم برای مهار فقر مطلق

    دنیای اقتصاد: در روزهای گذشته احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در سخنان خود به وضعیت فقر در جامعه و همچنین لزوم اقداماتی در زمینه کاهش این شاخص اشاره کردند. بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده، نرخ فقر در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۰درصد بوده است. این به معنای آن است که در حال حاضر یک‌سوم از ایرانیان توانایی تامین حداقل نیازهای زندگی خود را ندارند. علاوه بر این ۶درصد از ایرانیان دچار فقر شدید بوده و نمی‌توانند نیازهای خوراکی خود را برآورده کنند. میدری معتقد است با وجود اهمیت رشد اقتصادی و مهار تورم در زمینه کاهش فقر، دولت باید با اقداماتی نظیر افزایش منابع حمایتی با هدف از بین بردن فقر شدید، در این زمینه گام بردارد.
  • منابع و مصارف دولت در ۵ ماه نخست سال

    دنیای اقتصاد: دیوان محاسبات کشور جدیدترین گزارش در خصوص منابع و مصارف دولت از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۳را منتشر کرد. بررسی‌های فنی و تخصصی این نهاد نظارتی در خصوص پایش برخط عملکرد بودجه نشان می‌دهد منابع در اختیار دولت از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۹۷۱.۵همت و کل مصارف عمومی نیز بالغ بر ۱۰۴۷همت و کسری آن به میزان ۷۵.۵همت بوده است که این کسری با استفاده از ظرفیت‌های مدیریت منابع خزانه‌داری تامین شده است. این در حالی است که در برخی از ردیف‌های درآمدی از جمله فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول تنها ۲همت، معادل ۸درصد مصوب ۵ماهه عملکرد داشته است.
  • کاهش تعهد ارزش ارزی صادرات دانش‌بنیان به ۸۰درصد

    دنیای اقتصاد: بانک مرکزی برای حمایت از صادرات کالاهای دانش‌بنیان و فناورانه، بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان کالاهای دانش‌بنیان و فناورانه از ۱۰۰درصد و ۹۰درصد ارزش ارزی پروانه‌های صادراتی به معادل ۸۰درصد ارزش مزبور کاهش داد. همچنین مهلت برگشت ارز حاصل از صادرات برای کدتعرفه‌های کالاهای دانش‌بنیان و فناورانه از ۴ماه به ۸، ۱۲ و ۱۵ماه، حسب مورد افزایش یافت. در همین راستا، مهلت زمانی برگشت ارز حاصل از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان برای کدتعرفه‌های کالاهای دانش‌بنیان و فناورانه نیز از ۴ماه به ۸، ۱۲ و ۱۵ماه، حسب مورد افزایش یافته است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر