p06 copy

براساس گزارشی از بلومبرگ، اداره ملی آمار چین به‌تازگی اعلام کرده است تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2022 رشد 3درصدی داشته است. این آمار بالاتر از میانگین 7/ 2درصدی پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ است.دولت چین در ابتدا رشد 5/ 5درصدی را به عنوان هدف خود تعیین کرده بود، اما قرنطینه‌های طولانی‌مدت برای مقابله با کووید و لغو ناگهانی این محدودیت‌ها در دسامبر، این هدف را برای چین دور از دسترس قرار داد. براساس گزارش بلومبرگ، در سه‌ماهه پایانی 2022، چین رشد اقتصادی 9/ 2درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرد.

هرچند فعالیت‌های اقتصادی این کشور در ماه دسامبر ضعیف بود، اما به آن بدی که اقتصاددانان نسبت به آن نگران بودند، نبوده است. تولید صنعتی چین در دسامبر نسبت به سال گذشته 3/ 1درصد افزایش داشته است. خرده‌فروشی اما 8/ 1درصد کاهش یافته است، این در حالی است که برای این بخش، کاهش 9درصدی پیش‌بینی شده بود. سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت در سال گذشته 1/ 5درصد افزایش یافته است، درحالی‌که اقتصاددانان 5درصد افزایش را برای این بخش پیش‌بینی کرده بودند. نرخ بیکاری شهری نیز از 7/ 5درصد در نوامبر، با کمی کاهش در ماه دسامبر به 5/ 5درصد رسیده است.

چین در بیشتر سال 2022 به سیاست کوویدصفر خود پایبند بود، به‌طوری‌که تولید در مرکز مالی شانگهای و مرکز فناوری شنژن تا شهر ژنگژو و پایگاه تولید خودروی جیلین، همگی با کاهش مواجه شده است. لغو سریع سیاست کوویدصفر، سبب شد تعداد مبتلایان به‌شدت در ماه دسامبر افزایش یابد، در نتیجه فشار اقتصادی بیشتری برای این کشور ایجاد شده است. با‌این‌حال، فعالیت اقتصادی در هفته‌های اخیر در شهرهایی مانند پکن، دوباره بهبود یافته است. با افزایش مخارج مصرف‌کننده و کاهش افت بازار مسکن، اکنون اقتصاددانان به بهبود رشد اقتصادی در ماه‌های آینده امیدوار هستند. براساس میانگین به‌دست‌آمده در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان، رشد اقتصادی چین در سال جاری به 8/ 4درصد خواهد رسید؛ اگرچه برخی از بانک‌های بزرگ مانند مورگان استنلی، بنک آو امریکا و سیتی گروپ، انتظار دارند رشد این کشور حدود 5/ 5درصد یا بالاتر باشد.

سیاستگذاران اعلام کرده‌اند رشد اقتصادی اولویت آنها در 2023 است و محرک‌های مالی و پولی زیادی برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته‌اند. استراتژی کلیدی آنها افزایش مصرف و سرمایه‌گذاری در کشور به منظور افزایش رشد اقتصادی است. دولت چین همچنین اخیرا اقداماتی برای کم کردن نقش نظارتی خود در صنعت فناوری و از بین بردن برخی از محدودیت‌ها در بازار املاک انجام داده است. تقریبا همه استان‌های چین رشد اقتصادی 5درصد یا بیشتر در سال 2023 را به عنوان هدف خود قرار داده‌اند.

براساس گزارشی از رویترز، مقامات ارشد مالی در مجمع جهانی اقتصاد نیز معتقدند بازگشایی چین از محدودیت‌های کوویدصفر می‌تواند رشد جهانی را فراتر از انتظارات پیش ببرد و به جلوگیری از رکود گسترده‌تر در سال جدید میلادی کمک کند؛ حتی در شرایطی که برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای غلبه بر کاهش رشد اقتصادی تلاش می‌کنند. به گفته داگلاس ال پترسون، رئیس و مدیرعامل اس‌اندپی گلوبال، پس‌اندازها و تقاضاهای سرکوب‌شده وجود دارند، بنابراین به نظر می‌رسد چین به‌ویژه در اواخر سال رشد قوی‌تری را شاهد خواهد بود. او همچنین اعلام کرد انتظارات آنها مبنی بر وقوع یک رکود «بسیار ملایم» در ایالات متحده، اروپا و بریتانیاست، اما رشد خالص کل سال همچنان مثبت خواهد بود. به گفته او، بازارهای کار قوی با آنچه در رکود شاهد آن هستیم سازگار نیست؛ بازارهای کار تقریبا در همه جای جهان قوی هستند. اکسل لمان، رئیس کردیت سوئیس، نیز امیدوار است ایالات متحده بتواند از رکود اقتصادی جلوگیری کند، اما شرط‌بندی او نیز روی چین است، به طوری که پیش‌بینی رشد 5/ 4درصدی برای سال جاری دارد.