نقشه غرب برای روسیه لو رفت/ افشاگری درباره برنامه ضد روسی در اندیشکده‌های آمریکایی

 کارین کنایسل وزیر خارجه سابق اتریش وجود طرح‌هایی در اندیشکده‌های غربی برای اینکه فدراسیون روسیه را مانند فدراسیون یوگسلاوی تجزیه کنند، تائید کرد.

 وزیر خارجه سابق اتریش در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ به سخنان میلوراد دودیک رئیس بخش صرب‌نشین بوسنی موسوم به جمهوری صربسکا درباره برنامه غرب به منظور تجزیه فدراسیون روسیه به پنج کشور اشاره و با بیان اینکه اندیشکده‌هایی در ایالات متحده روی پروژه تجزیه روسیه کار کرده‌اند، گفت: نمی‌دانم که صحبت درباره تجزیه روسیه به پنج کشور بود یا خیر، اما به خاطر دارم که این بحث وجود داشت.

کنایسل با اشاره به اینکه اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» یکی از اندیشکده‌های آمریکایی است که روی این پروژه کار می‌کرد، افزود: من اسناد این اندیشکده درباره پروژه تجزیه روسیه را ندیدم اما اظهارات افرادی که در اندیشکده شورای آتلانتیک کار می‌کردند را شنیده‌ام.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌تر نیز پروژه‌ای شبیه همین پروژه در مورد فدراسیون یوگسلاوی سابق پیاده شده و به تجزیه این انجامید، تاکید کرد: نظر بعضی از افرادی که در اندیشکده شورای آتلانتیک کار می‌کردند این بود که فدراسیون روسیه هم می‌تواند همچون فدراسیون صربسکا تجزیه شود.

کنایسل همچنین با اشاره به اینکه برخی از اعضای اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک که نه فقط از اتباع ایالات متحده بلکه از اتباع کشورهایی نظیر انگلیس یا حتی دانشمندانی از کشورهایی مثل آلمان و اتریش تشکیل شده بود هم اعتقاد به تجریه شدن روسیه داشتند، یادآور شد: من به طور خلاصه در این مورد در کتابم به نام «مرثیه برای اروپا» توضیح داده‌ام.

به نوشته خبرگزاری تاس، میلوراد دودیک پیش‌تر اعلام کرده بود که پروژه تجزیه روسیه به پنج کشور جدید از سوی غرب ابداع شد اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه متوجه این طرح شد و مبارزه با آن را در رأس منافع ملی روسیه قرار داد.

مجمع بین‌ا۷لمللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) از ۵ تا ۸ ژوئن (۱۶ خرداد تا ۱۹) برگزار شد و موضوع امسال آن «تشکیل مناطق جدید رشد به عنوان سنگ‌بنای یک جهان چند قطبی» بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.