آغاز توافق آتش‌بس هفت روزه در سودان

به گزارش الجزیره، توافق آتش‌بس گروه‌های سودانی که دو روز پیش در جده عربستان محقق شده بود، از ساعت ۲۳:۰۰ دوشنبه شب به اجرا گذاشته شد.

حمله میرسلیم به نماینده منتقد خودروسازهای داخلی: چرا می‌گویید لگن؟+فیلم

مقرر شده بود که آتش بس هفت روزه میان گروه‌های سودانی ۴۸ ساعت پس از امضای این توافق اجرایی شود.

پس از امضای این توافق آتش بس در جده، عربستان و آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص توافق آتش‌بس دوباره طرف‌های درگیر در سودان توضیحاتی ارائه دادند.

در این بیانیه آمده بود که این توافق قابل تمدید بوده و زمان اجرای آن ۴۸ ساعت پس از این توافق خواهد بود و بمدت هفت روز طول خواهد کشید.

در این بیانه آمده بود که طرف‌های درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و نیز عقب نشینی نیروهایشان از بیمارستان‌ها توافق کردند.

این بیانیه اعلام کرد: دو طرف همچنین تعهد خود را اعلام کرده که پیش از آغاز توافق آتش بس سعی نکنند که برتری نظامی خود را نشان دهند.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده که ساز و کار نظارت بر اجرای این توافق مورد حمایت ریاض و واشنگتن خواهد بود.

در این بیانیه اعلام شد: ریاض و واشنگتن در کنار ملت سودان قرار دارند و خواستار تعهد طرفین به توافق آتش بس و پایان دادن به درگیری هستند.

منابعی در وزارت امورخارجه عربستان شنبه شب به شبکه خبری الجزیره گفته‌ بودند که طرف‌های درگیر در سودان برای امضای قرارداد آتش بس انسان دوستانه بمدت ۱۰ روز که قابل تمدید باشد، به توافق رسیدند.

در همین راستا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت وگو در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که وی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان درخصوص مذاکرات جاری برای رسیدن به توقف تأثیرگذار درگیری و آتش بس گفت وگو کرده بود.

ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» در سودان ساعاتی پیش از این توافق اعلام کرد که احتمالا شنبه شب توافق آتش بس جدیدی میان نیروهای درگیر در سودان اعلام شود.

"شریف محمد عثمان"، سخنگوی این ائتلاف پیشتر اعلام کرده بود که توافق جدید نتیجه مذاکرات موجود در جده با نظارت عربستان و آمریکا است و این آتش بس ۱۰ روز خواهد بود.

سخنگوی این ائتلاف تاکید کرد که آتش بس جدید سه مرحله را شامل می شود؛ تثبیت آتش بس، ایجاد ساز ‌و کارهای جدید و مرحله سوم آغاز روند سیاسی برای حل بحران.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یکهزار تن کشته شدند.

براساس این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آوارده شدند.

همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور مسلمان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.