گفتگوی بلینکن با فرمانده سودانی درباره مذاکرات آتش‌بس در جده

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح سودان، در مورد مذاکرات جاری در عربستان سعودی با هدف دستیابی به یک آتش بس کوتاه مدت موثر جهت  تسهیل در ارائه کمک های بشردوستانه گفتگو کرد.

ادعای کارشناس عرب؛ اشغال ایران توسط بن‌سلمان در سال ۲۰۱۶ با پلی‌استیشین!+فیلم

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که بلینکن در این گفتگو افزود: در این روند گام به گام به انعطاف پذیری و مدیریت نیاز است.

به گفته میلر، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر خشونت هر دو طرف در سودان را که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی سودانی شده است، محکوم و تاکید کرد که توافق در جده امکان ارائه کمک های بشردوستانه و خدمات ضروری در سودان را فراهم می کند.

بلینکن مدعی شد: ایالات متحده در حمایت از آرمان های دموکراتیک مردم سودان مبنی بر تشکیل یک دولت غیرنظامی و سودانی باثبات و دموکراتیک قاطع است.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» در سودان اعلام کرد که احتمالا امروز توافق آتش بس جدیدی میان نیروهای درگیر در سودان اعلام شود.

"شریف محمد عثمان"، سخنگوی این ائتلاف اعلام کرد که توافق جدید نتیجه مذاکرات موجود در جده با نظارت عربستان و آمریکا است و این آتش بس ده روز خواهد بود.

وی اعلام کرد که این آتش بس در راستای پخش کمک های انسان دوستانه و محافظت از مراکز پزشکی، آب و برق در مناطق آسیب دیده سودان می باشد.

سخنگوی این ائتلاف تاکید کرد که آتش بس جدید سه مرحله را شامل می شود؛ تثبیت آتش بس، ایجاد ساز ‌و کارهای جدید و مرحله سوم آغاز روند سیاسی برای حل بحران.

وی در ادامه خواستار فشار کشورهای عربی و اتحادیه عرب بر طرف های درگیر در سودان برای پایبندی به آتش بس شد و گفت که کشورهای عربی متعددی با ائتلاف آزادی و تغییر در تماس هستند.

از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع سودان که یک طرف درگیری است از بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در جده استقبال کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد. با وجود برقراری هفت دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.