جزئیات گفت و گوی گوترش  با نخست وزیر اسپانیا درباره جنگ اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا روز دوشنبه در خصوص جنگ در اوکراین و توافق غلات گفتگو کردند.

دفتر سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد گوترش با سانچز در مورد تلاش های سازمان ملل برای گسترش، افزایش و بهبود طرح غلات دریای سیاه و همچنین رفع موانع باقی مانده بر سر راه صادرات محصولات غذایی و کودهای کشاورزی روسیه گفتگو کرده است.

واکنش سفیر چین به پیشرفت توافق ریاض و تهران

سخنگوی سازمان ملل افزود گوترش و سانچز همچنین در مورد وضعیت خاورمیانه، افغانستان و صحرای غربی و همچنین چالش های فعلی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بحث کردند.

بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل همچنین از نقش فعال اسپانیا  در حمایت از سازمان ملل و چندجانبه گرایی قدردانی کرد.

نخست وزیر اسپانیا نیز گفت که در دیدار با گوترش، حمایت مادرید از  پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین، دستیابی به صلح پایدار و پایان دادن به ناامنی غذایی را تکرار کرده است. 

پدرو سانچز  افزود که در این دیدار  بار دیگر تعهد اسپانیا به نشست بعدی توسعه پایدار را ابراز کرده است.

 قرار است آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  روز سه شنبه به مناسبت روز اروپا جایزه کارلوس و اروپا را دریافت کند.

 فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل 15 اردیبهشت ماه اعلام کرد :  اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل روز جمعه نتوانستند به توافقی دست یابند تا به کشتی های جدید، اجازه صادرات غلات دریای سیاه را بدهند.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران، در عین  حال افزود که بازرسی های روزانه از کشتی های مجاز قبلی ادامه دارد.

وی ادامه داد: دبیرکل سازمان پیشنهاد خود در مورد راه پیش رو با هدف بهبود، گسترش و افزایش طرح صادرات غلات دریای سیاه را با در نظر گرفتن مواضع ابراز شده به همه طرف ها ارائه کرده است.

فرحان حق تصریح کرد: سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها می‌خواهد که به گفتگوهای خود ادامه دهند، بر چالش‌های عملیاتی غلبه کنند و برای اجرای کامل و تداوم ابتکار اقدام کنند.

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین در ۲۲ جولای ۲۰۲۲ توافقنامه ای را در استانبول برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین امضا کردند که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین متوقف شده بود.

قرارداد غلات دریای سیاه که تاکنون تمدید شده است، در ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) منقضی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.