محورهای بیانیه وزارت خارجه چین درباره توافق عربستان و ایران

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای به تشریح محورهایی از توافق اخیر میان عربستان و ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چین امروز شنبه از موافقت عربستان سعودی و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه پس از چند روز رایزنی میان مقامات ارشد امنیتی دو کشور در پکن استقبال کرد.

تصمیم جدی مجلس و دولت در برخورد با مسببان مسمومیت سریالی مدارس

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد که پکن مشتاقانه منتظر ارتباطات و گفتگوی نزدیک تر میان دو کشور بوده و چین آماده ادامه ایفای نقش مثبت و سازنده در تسهیل چنین تلاش هایی است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص آمده است: با تلاش های هماهنگ همه طرف های ذیربط، مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در پکن نتایج بزرگی به همراه داشت.

پکن ادامه داد که این کشور مذاکرات میان هیئت های عربستان سعودی و ایران را از ۶ تا ۱۰ مارس تسهیل کرد.

بیانیه مذکور در ادامه افزود: «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی به ترتیب مذاکراتی را با دو هیأت انجام داد و ریاست مراسم افتتاحیه و اختتامیه مذاکرات را برعهده داشت. ریاض و تهران توافق کردند که به اصول و اهداف منشور سازمان ملل پایبند بوده، از طریق گفتگو و دیپلماسی اختلافات میان خود را حل و فصل کنند و به حاکمیت یکدیگر احترام گذاشته و نیز در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنند. آنها توافق کردند که روابط دیپلماتیک را ازسر بگیرند و در زمینه‌ های مختلف همکاری کنند.

روز جمعه بیانیه سه جانبه‌ ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

اعلام توافق غیرمنتظره ایران و عربستان و احیای روابط دیپلماتیک پس از ۷ سال، با واکنش گسترده منطقه‌ای و بین‌اللملی روبرو شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.