رئیسی در حاشیه اجلاس شانگهای با سران کدام کشورها دیدار می‌کند؟

معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور جزئیاتی از تعداد دیدارهای آیت‌الله رئیسی با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس شانگهای را تشریح کرد.

محمد جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره برنامه ها و اهداف سفر آیت‌الله رئیسی به ازبکستان گفت: این سفر چهار بخش اصلی دارد؛ سفر دوجانبه بین ایران و ازبکستان که سالها چنین سفری نداشتیم و رؤسای جمهور به کشورهای یکدیگر سفر نکرده بودند اراده‌ای جدی برای ارتقای همکاری‌ در حوزه‌های انرژی، بانکی، اقتصادی و زیرساختی وجود دارد که این باعث می شود منطقه آسیای مرکزی به سمت تجارت  و همکاری های اقتصادی با ایران گشایش پیدا کند.

وی افزود: در گام اول سیاست همسایگی که در یک سال گذشته در پیش گرفته شده است توانستیم اعتماد سیاسی را احیا و در عین حال همکاری‌های اقتصادی را به دستور کار اصلی روابط بین دو کشور تبدیل کنیم. 

معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: دومین اقدامی که در این سفر انجام می شود مربوط به اجلاس شانگهای است که در واقع همه روسای کشورها در آن شرکت می‌کنند و آیت‌الله رئیسی سخنرانی خواهند داشت و درباره آینده همکاری‌ها بحث و تبادل نظر می شود. 

جمشیدی افزود: فرآیند عضویت ایران در  پیمان شانگهای کاملاً طی شده و به لحاظ قانونی کار ما در دولت در قبال این پیمان بین‌المللی تمام و برای مجلس فرستاده شده است.

وی گفت: مسئله سوم رایزنی‌های دوجانبه است، حدوداً ۱۰ ملاقات عمده با کشورهای اصلی مثل چین، روسیه، هند، پاکستان، بلاروس، کشورهای حوزه قفقاز و برخی کشورهای حوزه آسیای مرکزی خواهیم داشت که ارزش فراوانی داشته و هرکدام دستور کار مشخصی دارند.

جمشیدی تصریح کرد: به صورت خاص دیدار با رئیس جمهور چین بسیار اهمیت دارد، قبلاً رایزنی ها و گفتگوی تلفنی انجام و قرار شده است که تصمیم‌گیری درباره موضوعات در این جلسات انجام شود. 

معاون سیاسی رئیس جمهور گفت: با روسیه در مورد تحولات مختلف بین المللی از جمله مسائل سیاسی جاری در حوزه اروپا و درخواستی که برخی کشورهای اروپایی برای کمک به امنیت اروپا داشتند ادامه پیدا میکند کند همچنین در رابطه با تحولات قفقاز و ابراز نگرانی و هماهنگی بین دو طرف مذاکراتی صورت خواهد گرفت. در قبال سایر کشورها از جمله هند تلاش می کنیم همکاری افزایش پیدا کند

معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور افزود: مسئله چهارم نیز بحث فرهنگی و برنامه‌های جانبی آن است، شهر سمرقند و برخی دیگر از شهرهای ازبکستان جزو شهرهای معروف ایرانی هستند و جزو تمدن ایرانی محسوب می‌شوند و خودشان هم تمایل زیادی دارند که فرهنگ و تاریخ گذشته را بازخوانی کنند، چرا که در دوران شوروی به نوعی از یاد آن ها رفته بود.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در مورد همه این موارد صحبت شد، این هماهنگی و اراده وجود دارد که در این حوزه ها همکاری بیشتری داشته باشیم، بنابراین سیاست همسایگی در یک سال گذشته موفق بوده، یک گام به جلو رفته و در حال حاضر در حال برداشتن گام دوم هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.