خبر وزارت خارجه آلمان از صدور بیانیه اروپا و آمریکا پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

سه کشور اروپایی و آمریکا پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام بیانیه ای مشترک صادر کردند.

وبگاه وزارت خارجه آلمان بیانیه مشترک آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا درباره تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حاکم منتشر کرد.

سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در بیانیه مشترک خود مدعی شده اند: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده از تصویب قطعنامه توسط شورای حکام آژانس در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات ایران ذیل ان.پی.تی استقبال می‌کنیم. موافقتنامه تصویب شده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پیامی بدون ابهام به ایران می‌فرستد که باید به تعهدات پادمانی خود عمل کند و از نظر فنی شفاف‌سازی‌های لازم در مورد موضوعات پادمان باقی‌مانده را ارائه کند. قطعنامه امروز حمایت شورای حکام از تلاش‌های مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از سیستم پادمان بین‌المللی را که برای همه امنیت ما ضروری است، تأیید می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم به فراخوان جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود توجه کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی کامل و حل و فصل مسائل بدون تأخیر بیشتر همکاری کند. اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مسائل پادمان حل نشده دیگر باقی مانده است، ما نیازی به بررسی و اقدام بیشتر هیئت مدیره در مورد این موضوعات نخواهیم دید.»

این بیانیه پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی و پیشنهادی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده است. قبل از آن رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که قطعنامه مورد حمایت آمریکا در انتقاد از ایران به تصویب رسید.

گفته شده روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند.

همچنین گفته شده است که قطعنامه ضدایرانی شورای حاکم پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق و ۳ رأی ممتنع شامل هند، لیبی و پاکستان در کنار آرای مخالف روسیه و چین به تصویب رسیده است.

همچنین حساب توئیتری سفارت فنلاند در وین اتریش در گزارشی از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «شورای حکام، از ایران خواست تا تمام مسائل پادمانی باقیمانده را برای رضایت آژانس حل و فصل کند.»

به گفته نماینده فنلاند در نشست شورای حکام، این شورا از تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرد.

این گزارش همزمان با برگزاری نشست شورای حکام منتشر شده است. خبرگزاری رویترز پیشتر مدعی شده بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را جهت ارائه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده اند.

بنا به ادعای رویترز در متن پیش نویس این قطعنامه کشورهای غربی از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند به سوالات ادعایی آژانس در خصوص پیدا شدن آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت خود پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این ارتباط گفته بود: «گزارش های مربوطه را دیده ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس در جهت تصویب قطعنامه مخالف است. حقایق بارها ثابت کرده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها به تشدید تنش کمک و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.