یک متخصص عفونی: کرونا برای همیشه باقی خواهد ماند

پس از گذشت ماه ها از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ در جهان و سردرگمی بشر از تعیین زمان پایان این بیماری، شواهدی مشاهده شده مبنی بر این که هرگز لحظه پیروزی واکسن ها علیه انواع سویه های کروناویروس یا غلبه بشریت بر این بیماری فرا نخواهد رسید.

 تعداد موارد ابتلای جدید به بیماری کووید-۱۹ همچنان در سراسر جهان بالاست و این درحالیست که تعداد زیادی از افراد حداقل یک دُز از واکسن را دریافت کرده اند. کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند که به طور کلی سعی در جلوگیری از گسترش بیماری داشتند اکنون چگونگی زندگی با این ویروس را یاد می گیرند.

نقشه جهان یک تخته شطرنجی از محدودیت های مختلف، سیاست های مرزی و آمار مبتلایان است. آمار روزانه موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید-۱۹ در جهان در حدود آمار یک سال قبل است.

"جرمی فرار" از متخصصان برجسته بیماریهای عفونی در انگلیس در پاسخ به این پرسش که پایان همه گیری به چه شکل خواهد بود، گفته است که مشابه با وضعیت دانمارک خواهد بود. دولت دانمارک به دلیل میزان بالای واکسیناسیون (۷۶ درصد از کل جمعیت و ۸۷ درصد از جمعیت افراد بالای ۱۲ سال) تمام محدودیت ها را برداشته است. ویروس هنوز در این کشور در حال گسترش است و به طور متوسط ​​روزانه یک تا دو نفر در دانمارک فوت می کنند. اما موارد ابتلا به نوع شدید بیماری به نسبت پایین است.

وی گفت: فکر می کنم ویروس برای همیشه باقی خواهد ماند. نمی توانیم موارد فوتی را به صفر برسانیم. اما با واکسیناسیون جهانی، ایمنی طبیعی و آزمایش و درمان بهتر و همچنین دسترسی به واکسن های تقویت کننده و واکسن های نسل دوم، برخی کشورها می توانند به نقطه ای برسند که خطر محدود شود.

هرچند به گفته این متخصص بیماریهای عفونی، ایالات متحده با نرخ واکسیناسیون پایین و میزان مهاجرت زیاد، دوره سخت تری را در پیش خواهد داشت. همچنین می توان به کشورهایی مانند هند اشاره کرد که تقریبا نیمی از جمعیت دُز نخست واکسن را دریافت کرده اما هنوز ۷۰۰ میلیون نفر مانده تا تزریق دُز نخست تکمیل شود. در کشورهایی همچون افغانستان و جمهوری کنگو نیز تعداد افرادی که دُز اول واکسن را دریافت کرده اند بسیار پایین است.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، از سوی دیگر در استرالیا، نیوزیلند و برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا که هرگز با شیوع گسترده بیماری مواجه نبوده اند خروج از شرایط همه گیری مشکل است زیرا از ایمنی طبیعی کمی برخوردارند و بنابراین، تنها راه خروج آنها واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.