لندن در آستانه خروج بدون توافق از مذاکرات برگزیت

 «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در اظهاراتی مذاکرات تجاری برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را سخت توصیف کرد.

به نوشته خبر‌گزاری رویترز، جانسون در این خصوص گفت: «وضعیت [برگزیت] در حال حاضر خیلی سخت شده است، اما باید خوشبین بود و باور کرد که در عمل، انگیزه‌های خوبی وجود دارند.»

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در این خصوص که مذاکرات برگزیت شاید بدون هیچ توافقی به پایان برسد گفت در برخی موارد لندن باید در این باره تصمیم بگیرد.

وی همچنین گفت شاید زمانی برسد که لندن مجبور شود این مذاکرات را بدون دستیابی به توافق رها کند.

نخست‌وزیر انگلیس نیز پیشتر از شرکت‌های تجاری، ترابری و مسافری کشورش در‌خواست کرده بود تا برای پیامد‌های خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده شوند.

در حالی که تنها سه هفته به اتمام مهلت مذاکرات برگزیت باقی است، گفت‌وگوها درباره روابط «پسابرگزیت» میان لندن و بروکسل از روز دوشنبه از سر گرفته شد. 

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰) باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد. 

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند.

تاکنون دو عامل کمک‌های دولتی و سهمیه ماهیگیری که اتحادیه اروپا را قادر می‌سازد در آب‌های بریتانیا به صید ماهی بپردازد، مانع از پیشبرد مذاکرات برگزیت بوده‌ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.