این رزمایش که از سوم خرداد ماه به صورت رسمی با عنوان آویادارتس ۲۰۱۹ کار خود را آغاز کرده است از روز گذشته با رقابت جنگنده ها و بالگردهای روسیه شکل جدی تری به خود گرفت.

 

براساس گزارش وزارت دفاع روسیه، تمامی پرسنل نیروهای هوایی چهار منطقه روسیه و نیروی دریایی شمال در این رزمایش شرکت دارند تا قوی ترین بخش هوایی روسیه عملاً در این مانور قدرت خود را به رخ بکشد.

 

در فیلم های منتشر شده در رسانه های روسیه، جنگنده ها، بمب افکن ها و بالگردهای حاضر در این مانور بر فراز دریای سیاه در حال نابود کردن اهداف فرضی هستند.

براساس گزارش وزارت دفاع روسیه، انواع جنگنده و بمب افکن های روسیه و بالگردهایی از نوع Ka-52 و Mi-8 در رزمایش شرکت دارند و برای نابودی دشمن فرضی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

با توجه به افزایش تنش ها میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و متهم کردن ناتو به نزدیک تر کردن رزمایش های خود به مرز روسیه، بنظر می رسد رزمایش اخیر روس ها که تا ۱۹ خرداد ماه ادماه دارد در واقع خط و نشانی جدی برای ناتو، اوکراین وحامیان پرشمار این کشور باشد که همچنان خواستار بازگشت کریمه با اوکراین هستند.

یادآور می شود که اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کییف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کییف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، کرملین امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دهند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد هر چند که دیگر کشورهای اروپایی آن را نپذیرفته اند.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و کشورهای قدرتمند غربی انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.

ولادیمیر پوتین در آخرین واکنش خود به موضوع کریمه گفته است که مسکو بر سر این منطقه با هیچ فرد یا کشوری مذاکره نمی کند با این حال برخی از صاحبنظران در روسیه معتقدند که اگر چه روس ها در سال ۲۰۱۴ از اقدام پوتین احساس غرور می کردند اما امروز متوجه ترس و نگرانی دیگر جمهوری های سابق شوروی از این اقدام و احتمال دوری آنان از مسکو شده اند.

شاید همین مساله باعث شده است که رئیس جمهور کشوری همچون بلاروس که با پوتین روابط نزدیک دارد مجبور شده به مردم خود قول دهد که بلاروس هرگز استانی از روسیه نخواهد شد یا گرجستان، لتونی و لیتوانی مواضع سخت تری علیه روسیه بگیرند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری جدید اوکراین که تازه بر مسند قدرت در کییف نشسته، امیدوار به گفت وگو با پوتین برای حل وفصل اختلافات در شرق اوکراین و در نهایت کریمه است هر چند که رئیس جمهوری روسیه نشان داده است که تمایلی به گفت وگو درباره کریمه ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.