محمود صادقی درباره دستگیری ۷ نفر از فعالان محیط‌زیست و فوت کاووس سیدامامی (جامعه شناس و استاد دانشگاه امام صادق) در بازداشتگاه گفت: از دیروز صبح با واسطه از بستگان این افراد در جریان این موضوع قرار گرفتم و به طور دائم پیگیر این قضیه بودم و با معاون پارلمانی وزیراطلاعات درباره صحبت کردم.

او با بیان اینکه معاون پارلمانی وزارت اطلاعات پیگیر این موضوع بود، ادامه داد: به گفته معاون پارلمانی وزیر اطلاعات بازداشت این افراد به وزارت اطلاعات مربوط نمی‌شود و احتمال می‌داد دستگیری این افراد از طریق مراجع اطلاعاتی دیگر باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در ادامه پیگیر‌هایش با آقای علوی نیز تماس گرفته اما متاسفانه برخلاف معمول هیچ پاسخی دریافت نکرده، گفت: همچنین با سردار جوکار در این باره صحبت کردم و سردار قول پیگیری این موضوع را داد اما تا پایان شب پیام داد که هیچ اخباری در این رابطه دریافت نکرده است.

صادقی با بیان اینکه دو نقل درباره فوت آقای سیدامامی وجود دارد، گفت: اینطور که گفته شده با خانواده این استاد دانشگاه امام صادق تماس گرفته شده و اعلام کردند که آقای سیدامامی خودکشی کرده‌اند نقل دیگر هم این است که این جامعه‌شناس به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داده است.

او با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته در رابطه با فوت آقای سید‌امامی از مراجع‌ ذیربط اطلاعات دقیق به دست آورد، تاکید کرد: آقای سید‌امامی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه امام صادق بود. از دیروز شاگردان او مرتب اعلام می‌کنند که ما غیر از نیکی، نیک‌خواهی، مردم دوستی، ایران‌دوستی و اخلاق از او چیزی سراغ نداشتیم. این استاد در حوزه جامعه‌شناسی کار می‌کردند و در زمینه محیط‌زیست نیز فعال بودند.

نماینده مردم تهران گفت: اکثر افرادی که بازداشت شده‌اند از نخبگان محیط‌زیست ایران هستند و روی پروژه حفظ یوزپلنگ ایرانی کار می‌کردند البته از گذشته درباره ان‌جی‌او این افراد در برخی از رسانه‌ها مانند تسنیم و کیهان بعضی شبه‌‌افکنی‌هایی مطرح شده بود به ویژه‌ درباره آقای طاهباز که اسپانسر این مجموعه بود. این فرد دوتابعیتی بوده و از این جهت از قبل هم شبهاتی مطرح شده بود.

صادقی ادامه داد: موضوع مهم این است که گروهی که برای حفظ یک گونه ایرانی تلاش می‌کند و اقدامات آشکاری هم دارد و گزارشات فعالیت‌های آن‌ها منتشر می‌شود چگونه امکان‌پذیر است که روی اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه محیط‌زیست کار کرده و با بیگانگان ارتباط داشته باشند.

او گفت: حتی اگر یکی از این اشخاص دو تابعیتی بوده یا مشکلی داشته نمی‌توان این موضوع را به همه افراد آن مجموعه تعمیم داد. باید دادستانی و مقامات قضایی در این باره توضیح دهند و همه این مسائل نیز به فرض صحت نمی‌تواند توجیه‌گر مرگ یکی از بازداشت‌شده‌گان باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این افراد به تعبیر دادستان هنوز متهم بوده و جرمشان احراز نشده، تاکید کرد: اگر این افراد سنگین‌ترین اتهام را هم داشته باشند اما بازهم مسئولیت حفظ جان متهمان برعهده دستگاه قضایی است. حتی در قانون اساسی متهمی که به حکم قانون محکوم می‌شود در پناه قانون است و در حدود قانون با او برخورد می‌شود.

صادقی گفت: زندانی مطابق آیین‌نامه زندان‌ها از حقوقی برخوردار است و باید بتواند حداکثر ۴۸ ساعت بعد از بازداشت اتهامش تفهیم و حق برخورداری از وکیل را داشته باشد اما متاسفانه براساس گفته خانواده این افراد تاکنون نتوانستند هیچ ارتباطی با آنها برقرار کرده و وکیل معرفی کنند و این نقض آشکار قانون اساسی و قانون آیین‌دادرسی کیفری است.

او با بیان اینکه دادستان باید در مقابل این رفتارها پاسخگو باشد، گفت: به فرض اینکه این افراد سنگین‌ترین اتهامات را هم مرتکب شده باشند اولا که اتهام است و اتهام تا اثبات نشده نمی‌توان کسی را مجازات کرد به فرض هم که اثبات شود در حدود خود قابل مجازات است و زندانی با هر جرمی که زندانی شده باشد از حقوقی برخوردار است و مسئولان زندان و قضایی باید پاسخگوی جان انسان‌ها باشند به ویژه یک فرد فرهیخته که استاد دانشگاه بوده آن‌هم یک دانشگاه مورد اعتماد کامل نظام یعنی دانشگاه امام صادق(ع).

این نماینده مردم عنوان کرد: فردا در مجلس قاعدتا پیگیر این موضوع هستیم و باید حداقل از طریق مجلس چند وزیر مورد سوال قرار بگیرند.

صادقی همچنین با اعلام خبر دستگیری کاوه مدنی (معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست) گفت: در پی تماسی با آقای کلانتری (رییس سازمان حفاظت محیط زیست)، ایشان گفتند که آقای مدنی نیز بازداشت شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آقای مدنی نیز به دلیل دو تابعیتی بازداشت شده‌اند، ادامه داد: استعلام‌های لازم درباره این فرد انجام شده و به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: آقای کلانتری درباره بازداشت آقای مدنی گفته بودند که علت بازداشت آقای مدنی نیز اعلام نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.