شماره روزنامه ۶۱۳۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۶ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۱۳۶

  • خلیفه میانه‌رو

    دنیای اقتصاد: در بخش عمده‌ای از دو دهه گذشته، یک نام بیش از همه باعث ترس در میان مردم عادی افغانستان شده است: سراج‌الدین حقانی. برای بسیاری، حقانی یک «لولو خور خوره» بود؛ یک فرشته مرگ با قدرت تعیین اینکه چه کسی در طول جنگ تحت رهبری ایالات متحده می‌تواند زندگی کند و چه کسی باید بمیرد. او در صفوف بمب‌گذاران انتحاری خود طالبانی را به‌کار می‌گرفت که به‌طور یکسان سربازان آمریکایی و غیرنظامیان افغان را هدف قرار می‌دادند و قتل عام می‌کردند. او که یک «پادشاه شبح‌مانند» در جهانی بود که پیوندهای عمیقی با القاعده و سایر شبکه‌های تروریستی داشت و جایزه ۱۰میلیون دلاری برای سرش در فهرست افراد تحت تعقیب ایالات متحده در افغانستان تعیین شده بود. او در صدر این فهرست قرار داشت.
  • ورود زمینی کره‌شمالی به جنگ اوکراین

    دنیای‌اقتصاد: یک مقام اوکراینی و دو مقام آمریکایی روز جمعه گفتند که چندین هزار سرباز کره‌شمالی وارد منطقه کورسک غربی روسیه شده‌اند؛ جایی که انتظار می‌رود در یک ضدحمله آتی با هدف بیرون راندن نیروهای اوکراینی که از ماه اوت بخشی از این منطقه را اشغال کرده‌اند، شرکت کنند. این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که سربازان کره‌شمالی هنوز وارد نبرد نشده‌اند و هنوز مشخص نیست که چه نقشی ایفا خواهند کرد. مقامات گفتند که نقش آنها هر چه باشد، اما حضورشان به روسیه اجازه می‌دهد تا نیروهای بیشتری را در شرق اوکراین نگه دارد؛ جایی که آنها می‌توانند بر تصرف هر چه بیشتر خاک اوکراین قبل از شروع هوای سخت زمستان متمرکز شوند.
  • شکست دیپلماسی دولت بایدن در منطقه

    دنیای‌اقتصاد: آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در این چند وقت تلاش کرده است نخست‌وزیر اسرائیل را متقاعد به پذیرش طرحی کند که بتوان برای جنگ در غزه پایانی متصور شد؛ اما تا کنون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود نداشته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شرایط فعلی چیزی نیست که دولت بایدن درحالی‌که کمتر از دو هفته به پایان انتخابات مانده، خواستار آن باشد. حملات اسرائیل با بمب‌های ساخت آمریکا همچنان خانواده‌های فلسطینی را در غزه از بین می‌برد. جنگ در لبنان در حال گسترش است.
  • ریزش آرای هریس در بین مستقل‌ها

    آرای مستقل‌ها یکی از کلیدهای پر پیچ و خم انتخابات آمریکا برای پیروزی است. برای همین در نظرسنجی‌ها آرای این طیف بسیار مهم است. به گزارش سی‌ان‌ان، در انتخابات ۲۰۲۰، بایدن توانست با اختلاف ۱۱امتیاز آرای این طیف را برباید و ترامپ را پشت سر بگذارد. تا سپتامبر سال جاری هم هریس برتری قابل توجهی داشت. در این بلوک در آن ماه هریس برتری ۵امتیازی داشت؛ اما در حال حاضر اختلاف بین هریس و ترامپ به ۲امتیاز رسیده است و این روند نشان می‌دهد جایگاه ترامپ در بین آرای مستقل‌ها بهتر شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر