شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۹ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۸۹

  • خاورمیانه در مرحله تشدید تدریجی تنش

    دنیای اقتصاد: هفته‌ها، اسرائیلی‌ها با ترس و وحشت منتظر حمله بزرگ حزب‌الله به تلافی ترور یک فرمانده ارشد این گروه توسط اسرائیل در ماه گذشته در بیروت بودند، آن هم در بحبوحه نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه تشدید تنش فرامرزی می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه تبدیل شود. اما بسیاری از اسرائیلی‌ها روز یکشنبه (۴شهریورماه) انتظارشان سرآمد و این حمله انجام شد.
  • هریس ۵۴۰میلیون دلاری

    دنیای‌اقتصاد: کمپین ریاست‌جمهوری کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که ۸۲میلیون دلار در جریان کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در هفته گذشته جمع‌آوری کرده است که رقم قابل توجهی از زمان کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از انتخابات ریاست‌جمهوری است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جن اومالی دیلون، رئیس کمپین، روز یکشنبه در یادداشتی نوشت، پس از سخنرانی کامالا هریس در پنج‌شنبه شب که نامزدی دموکرات‌ها را پذیرفت، کمپین او بهترین جمع‌آوری کمک‌های مالی‌اش را از روز آغاز به کار تجربه کرد.
  • شکست مذاکرات قاهره

    دنیای‌اقتصاد: تلاش‌ها برای میانجی‌گری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس همچنان با موانع عمده‌ای در مسیر مذاکرات قاهره که روز یکشنبه بدون پیشرفت به پایان رسید، مواجه است. این مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر با هدف پایان دادن به درگیری ۱۰ماهه در غزه و آزادی بیش از ۱۰۰گروگان انجام شد. با این حال، هیچ یک از طرفین با مصالحه‌های کلیدی موافقت نکرده و همین باعث طولانی شدن جنگ شده است. پایگاه اینترنتی «media Line» در گزارش ۲۶اوت خود در همین رابطه نوشت، محور اصلی بحث‌های متوقف‌شده، موضوع حضور نظامی اسرائیل در کریدور استراتژیک «فیلادلفی» در امتداد مرز جنوبی غزه و کریدور «نتساریم» در مرکز غزه است. این نوارهای باریک به‌شدت مورد مناقشه قرار گرفته و اسرائیل به دنبال حفظ پایگاه امنیتی در این مناطق است. میانجی‌ها جایگزین‌هایی را برای نیروهای اسرائیلی که کریدورها را اشغال می‌کنند، پیشنهاد کرده‌اند؛ اما این پیشنهادها تاکنون هیچ‌یک از طرفین را راضی نکرده است.
  • کی‌یف زیر رگبار پهپادهای انتحاری

    دنیای‌اقتصاد: صدای انفجارها در مرکز کی‌یف صبح روز دوشنبه در ساعات شلوغی بند نمی‌آمد. پیش‌تر ارتش اوکراین درباره حمله موشکی و پهپادی روسیه به دنبال امواج حملات پهپادی اوکراین به روسیه در ساعات اولیه هشدار داده بود. به گزارش رویترز، نیروی هوایی آمریکا به اوکراینی‌ها گفت که روسیه ۱۱بمب‌افکن استراتژیک TU-۹۵ در آسمان دارد و پرتاب تعدادی موشک را تایید کرد. خبرنگاران رویترز در خارج از پایتخت اوکراین صدای درگیری پدافند هوایی با اهداف مد نظر را به وضوح شنیدند.
  • گشت زنی ارتش چین در مرز میانمار

    رویترز: ارتش چین دیروز دوشنبه اعلام کرد واحدهای نظامی و پلیس در نزدیکی مرز میانمار و با هدف حفظ امنیت و ثبات گشت‌های مشترک برگزار کردند. این گشت مشترک در حالی انجام می‌شود که درگیری‌ها بین حکومت نظامیان در میانمار و نیروهای شورشی در این کشور تشدید شده است. ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد این گشت‌ها با تمرکز بر مناطق خط مقدم انجام می‌شود. بخش جنوبی ارتش آزادی‌بخش چین واحدهای نظامی را برای آزمودن توانمندی تحرکات سریع نیروها، کنترل و همکاری بین آنها و همچنین حفظ امنیت و ثبات در مناطق مرزی ایجاد کرده است. چین می‌گوید به دنبال برگزاری رزمایش‌های بیشتر در نزدیکی مرز میانمار است تا از مناطق مرزی خود در مقابل تشدید درگیری‌ها در این کشور حفاظت کند. ارتش چین همچنین اعلام کرده که درگیری‌ها در میانمار تاثیر منفی بر نظم اجتماعی و ثبات در مرز دو کشور برجای گذاشته است. وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز اخیرا گفته بود که پکن به تعهدش در احیای صلح و ثبات در میانمار ادامه می‌دهد.
  • آزمایش پهپادهای توسعه‌یافته انتحاری در کره شمالی

    کی‌سی‌ان‌ای: خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی «کی‌سی‌ان‌ای» دیروز (دوشنبه) گزارش داد، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی بر آزمایش عملکرد پهپادهای توسعه‌یافته انتحاری در این کشور نظارت داشته است. به گزارش این خبرگزاری، «کیم» در ۲۴اوت (شنبه سوم‌شهریور) از موسسه هواپیماهای بدون سرنشین آکادمی علوم دفاعی کره‌شمالی بازدید کرد و آزمایش موفقیت‌آمیزی از پهپادها را مشاهده کرد که به درستی اهداف تعیین‌شده را پس از پرواز در مسیرهای از پیش تعیین‌شده مختلف شناسایی و منهدم کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر