شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۸ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۸۸

  • فرمول ثبات منطقه‌‌ای

    دنیای اقتصاد: بامداد یکشنبه حزب‌الله لبنان بالاخره دست به‌کار شد و مرحله اول از عملیات انتقامی خود را انجام داد. این عملیات در پاسخ به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد این گروه در ماه گذشته انجام شد. منابع خبری گزارش دادند که ۳۲۰فروند موشک به ۱۱پادگان و پایگاه رژیم صهیونیستی از خاک لبنان به سمت الجلیل الغربی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شد. در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که پس از اطلاع از آمادگی حزب‌الله برای پرتاب هزاران موشک، بیش از ۱۰۰جنگنده سکوهای پرتاب موشک حزب‌الله را در لبنان هدف قرار دادند. اما فرجام این تبادل آتش چه خواهد بود؟ دانیل سوبلمن، عضو هیات علمی مرکز ابتکار خاورمیانه مدرسه هاروارد در مطلبی برای موسسه خاورمیانه نوشت: درگیری کنونی تردید چندانی باقی نمی‌گذارد که جنگ تمام‌عیار اسرائیل و حزب‌الله صرفا «جنگ سوم لبنان» نیست. به همین دلیل نیز این مساله می‌تواند راه را برای بازدارندگی متقابل و دوره طولانی ثبات استراتژیک در منطقه هموار کند.
  • در جست‌وجوی یک روح

    دنیای‌اقتصاد: در ماه ژانویه، مقامات اسرائیلی و آمریکایی فکر کردند به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند یکی از تحت تعقیب‌ترین مردان جهان را شکار کنند. به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، کماندوهای اسرائیلی در ۳۱ ژانویه بر اساس اطلاعاتی مبنی بر اینکه یحیی سنوار، رهبر حماس در آنجا مخفی شده بود، به یک مجموعه تونل مفصل در جنوب نوار غزه حمله کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، معلوم شد او آنجا بوده اما حالا نیست. اما یحیی سنوار چند روز پیش از پناهگاه را در زیر شهر خان‌یونس ترک کرده بود و اسناد و پشته‌هایی از شِکِل‌های اسرائیلی به ارزش مجموعا حدود یک میلیون دلار را در اینجا جا گذاشته بود.
  • خشم از هتک حرمت قرآن در غزه

    دنیای‌اقتصاد: حماس از کشورها و سازمان‌های عربی و مسلمان خواسته است تا نیروهای اسرائیلی را به‌خاطر سوزاندن نسخه‌های قرآن در مسجدی در غزه محکوم و ابراز خشم کنند. به گزارش الجزیره، این گروه فلسطینی در روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سوزاندن نسخه‌های قرآن و هتک حرمت و تخریب مساجد موید ماهیت افراطی این نهاد است و نشان می‌دهد که رفتار سربازان جنایتکار منفور و فاشیستی‌شان علیه هر چیزی که مربوط به هویت و مقدسات ملت ما باشد، تنظیم شده است.»
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    با میزبانی رویدادهای بزرگ، گستره‌ قدرت عاریه‌ای قطر از نظر فنی در سراسر جهان گسترش می‌یابد؛ زیرا سازمان‌های برگزارکننده چنین رویدادهایی فراملیتی هستند و شامل اعضای وابسته یا تیم‌های بین‌المللی می‌شوند. قطر با میزبانی «بازی‌های آسیایی۲۰۰۶ دوحه» از سازمان‌دهنده خود یعنی «شورای المپیک آسیا» (OCA)، برای کسب قدرت در کشورهای حاضر در شورای ۴۵عضوی المپیک آسیا استفاده کرد؛ درحالی‌که میزبان «مسابقات جهانی دوره‌ی کوتاه فینا» در سال۲۰۱۴ بود، گستره [نفوذ] قطر به ۲۰۹کشور دارای عضویت فینا گسترش یافت؛ میزبانی‌اش از «مسابقات جهانی هندبال IHF ۲۰۱۵» به ۲۰۹کشور با عضویت «فدراسیون بین‌المللی هندبال» یا «IHF» رسید و با میزبانی «مسابقات قهرمانی جهانی ژیمناستیک هُنری FIG ۲۰۱۸»، ۱۴۷عضو «FIG» تحت تاثیر قرار گرفتند. به ‌این ‌ترتیب، ماهیت فراملی نهادهای حاکم بر ورزش به قطر اجازه داد تا بر گستره‌ وسیع‌تری برای قدرت عاریه‌ای خود تاثیر بگذارد.
  • سایه داعش بر آلمان

    دنیای‌اقتصاد: پلیس آلمان اواخر روز شنبه اعلام کرد که سومین فرد مظنون در حمله مرگبار با چاقو را که روز جمعه در یک جشنواره خیابانی در شهر سولینگن در غرب آلمان رخ داد، دستگیر کرده است. یک مقام امنیتی این کشور گفت که آنها به جست‌وجو برای یافتن مظنونان در حمله چاقو پایان دادند که در آن سه نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. حال برخی از آنها وخیم است. پیش‌تر پلیس یک فرد ۱۵ساله را بازداشت کرده و در حال بررسی است که آیا ارتباطی بین این نوجوان و فرد مهاجم وجود دارد یا خیر؟ پس از دستگیری فرد اخیر هربرت رئول، وزیر داخلی ایالت نوردراین-وستفالن، در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون آلمانی گفت: «کسی که ما تمام روز به دنبالش بودیم، اکنون در بازداشت است.» وی هشدار داد که تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است. رئول گفت: «این کسی است که ما تا حد زیادی به او مشکوک بودیم؛ اما البته هنوز همه چیز باید بررسی شود.» پلیس آلمان پیش‌تر گفته بود که این حمله احتمالا تروریستی بوده است. البته داعش روز یکشنبه مسوولیت حمله را پذیرفت و آن را منتسب به نیروهای خود دانست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر