شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۰ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۸۰

  • مذاکرات آتش‌بس زیر فشار جنگ

    دنیای اقتصاد: میانجی‌‌‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بن‌بست در آتش‌‌‌بس در نوار غزه که می‌تواند تنش‌‌‌ها را پیش از حمله احتمالی ایران و حزب‌‌‌الله به اسرائیل خنثی کند، امروز پنج‌‌‌شنبه در یک اقدام برنامه‌‌‌ریزی شده به خاورمیانه رفتند. در مذاکرات آتش‌بس که قرار است در دوحه، قطر یا قاهره برگزار شود، انتظار می‌رود که مقامات ارشد اطلاعاتی مصر، اسرائیل و ایالات متحده و همچنین نخست‌وزیر قطر حضور داشته باشند. «آدام راسگون»، «هویدا سعد» و «مایکل لونسون» در گزارش ۱۳ اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، اما از روز سه‌شنبه، نمایندگان حماس اعلام کردند که قصد شرکت در این نشست را ندارند. «احمد عبدالهادی»، نماینده حماس در لبنان، در مصاحبه‌ای گفت که انجام این کار به معنای «بازگشت به نقطه آغاز» است. او بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به طولانی کردن مذاکرات متهم کرد. عبدالهادی گفت: «نتانیاهو علاقه‌ای به دستیابی به توافق ندارد، بلکه در حال فریب دادن و طفره رفتن است و می‌خواهد جنگ را طولانی کند و حتی جنگ را در سطح منطقه گسترش دهد.»
  • کیش و مات کیشیدا

    دنیای‌اقتصاد: «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن، روز چهارشنبه (دیروز ۲۴ مردادماه) گفت که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و در مقابل فشارهای درون‌حزبی برای کناره‌گیری از رهبری نامطلوب خود سر تعظیم فرود می‌آورد. «ریوِر آکیرا دیویس» در گزارش ۱۳ اوت در نیویورک‌تایمز نوشت، کیشیدا، ۶۷ ساله، که محبوبیت او در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، در یک کنفرانس خبری گفت که در رقابت رهبری حزب «لیبرال دموکرات» حاکم در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد. برنده آن انتخابات نخست‌وزیر خواهد شد. او گفت، معتقد است که حزب باید نشان دهد که مایل به ایجاد تغییرات بزرگ است.
  • شرمساری بزرگ برای کرملین

    دنیای‌اقتصاد: گفته می‌شود در عملیات غافلگیرانه اخیر بیش از ۷۰شهر و روستا در غرب روسیه به کنترل نیروهای اوکراینی در آمده است. این لحظه برای روسیه تقریبا به اندازه حرکت «یوگنی پریگوژین»، رهبر گروه مزدور واگنر، به سوی مسکو در ژوئن ۲۰۲۳ تکان‌دهنده بود: آن «دولت امنیتی افتخارآمیزی» که رئیس‌جمهور پوتین ساخته بود در مقابل این دو حمله غافلگیرانه فرو ریخت. اگر سربازان اوکراینی بتوانند سرزمین‌های فتح شده را همچنان در دست بگیرند، شرمساری بزرگی برای پوتین رقم خواهد خورد.
  • یحیی سنوار چه تاثیری بر مذاکرات می‌گذارد؟

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    وقتی‌‌‌که اسرائیل، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مخاطب خودش در میز مذاکره آتش‌‌‌بس را به شهادت رساند، این گروه هم طی بیانیه‎ای «یحیی سنوار» را به‌جای او انتخاب کرد. انتخاب او با اتفاق آرای شورای ۵۰ نفری به‌‌‌عنوان رئیس دفتر سیاسی، با توجه به اینکه معمار طوفان اقصی در تاریخ ۷ اکتبر بود و رادیکال‌ترین فرد جنبش حماس است، چه مفهومی دارد؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر