شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۱ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۸۱

  • پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس

    دنیای اقتصاد: مذاکره‌‌‌کنندگان چند کشور روز پنج‌شنبه در قطر گرد هم آمدند تا آتش‌‌‌بس در نوار غزه را به نتیجه برسانند. این مذاکرات که در بحبوحه ترس از حمله احتمالی ایران و متحدانش به اسرائیل برگزار شد (در صورت به نتیجه رسیدن) می‌تواند منجر به ایجاد یک آتش‌‌‌بس گسترده‌‌‌تر شود. شرایط موجود در منطقه فوریت بیشتری به آتش‌بس داده است. «آرون باکسرمن»، «آدام راسگون» و «مایکل لونسون» در گزارش ۱۵ اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، در حالی که مذاکرات آتش‌‌‌بس ماه‌هاست قطع و وصل می‌شود، اما ایالات‌متحده، قطر و مصر هفته گذشته اعلام کردند که آماده ارائه «پیشنهاد نهایی» به امید دستیابی به توافقی هستند که هم گروگان‌‌‌های باقی مانده را آزاد کند و هم به کاهش درد و رنج فلسطینیان در غزه پس از بیش از ۱۰ ماه جنگ کمک کند. یک مقام اسرائیلی مطلع از جریان مذاکرات گفت که هیات اسرائیلی یک شب در دوحه، پایتخت قطر می‌‌‌ماند. گفت‌وگوها دیروز جمعه هم ادامه یافت تا شکاف‌‌‌های اساسی بین دو طرف کاهش یابد.
  • رقابت تنگاتنگ این ۵نفر!

    دنیای‌اقتصاد: حزب لیبرال دموکرات ژاپن به دنبال جانشینی برای نخست‌وزیر فومیو کیشیدا است. اما آیا این تغییر می‌تواند مردم ناراضی را راضی کند؟ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، زمانی که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد از سمت خود کناره‌گیری کند، قول داد که کناره‌گیری‌اش راه را برای رهبر جدید و تحول فراهم می‌کند. این حزب به‌رغم نارضایتی عمیق عمومی به‌دلیل رسوایی‌های سیاسی و رکود اقتصادی و به‌رغم اینکه نامزدهای این حزب از محبوبیت برخوردار نیستند، توانسته است در قدرت باقی بماند.
  • شهر استراتژیک روسیه در تصرف اوکراین

    دنیای‌اقتصاد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل کامل شهر سودژا در منطقه کورسک روسیه را به‌دست گرفته‌اند و ارتش اوکراین در حال ایجاد یک مرکز فرماندهی نظامی در آن است. به گزارش الجزیره، سودژا مرکز اداری منطقه مرزی کورسک روسیه است و بزرگ‌ترین شهر یا منطقه‌ای است که اوکراین می‌گوید نیروهایش از آغاز حمله به روسیه در سه‌شنبه هفته گذشته ۱۶مرداد تصرف کرده است. زلنسکی شامگاه پنج‌شنبه درباره وظایفی که این مرکز فرماندهی ممکن است انجام دهد، توضیحی نداد؛ اما پیش‌تر گفته بود که اوکراین کمک‌های بشردوستانه بین ساکنان سودژا توزیع خواهد کرد. یک منبع آگاه در سرویس امنیت اوکراین گفت که اوکراین ۱۰۲سرباز روسیه را در منطقه کورسک اسیر کرده است. این موضوع یکی از ادعاهای ضد و نقیض دو طرف درباره جنگ در غرب روسیه است. این منبع درباره عملیات روز چهارشنبه اوکراین گفت: «این نتیجه عملیات ویژه است که توسط سربازان سرویس امنیت اوکراین انجام شد.» یک کانال تلگرامی مرتبط با وزارت دفاع اوکراین گزارش داد که «بیش از صد روس» در ۱۴اوت پس از «رها شدن توسط فرماندهان خود» تسلیم شدند.
  • نوشداروی هسته‌ای اکونومیست برای آمریکا

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: پنتاگون اخیرا هشدار داد دوران تنش‌زدایی هسته‌ای پس از جنگ سرد به پایان رسیده است و به جای آن امروز شاهد رقابت جدیدی میان قدرت‌های هسته‌ای و تقریبا هسته‌ای هستیم. رقابتی که باید گفت در مقایسه با دوران تنش‌های جنگ سرد بین ایالات متحده و شوروی سابق پیچیده‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر است؛ موضوعی که این رقابت را مخاطره‌آمیزتر می‌سازد.
  • سایه بلند شیناواترا بر سیاست تایلند

    نیویورک‌تایمز: دو روز پس از عزل نخست‌وزیر تایلند، حزب حاکم این کشور «پائونگ‌ترن شیناواترا» ۳۷ساله را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور به پارلمان معرفی کرد. پارلمان تایلند دیروز جمعه درباره نخست‌وزیری پائونگ‌ترن رای‌گیری کرد. در صورت رای مثبت پارلمان، پائونگ‌ترن سومین عضو خانواده شیناواترا است که به‌عنوان نخست‌وزیر تایلند انتخاب می‌شود؛ پدر او در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و عمه‌اش از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر تایلند بودند. دادگاه قانون اساسی تایلند روز چهارشنبه با اشاره به اینکه معرفی و انتصاب نامزدی با سابقه کیفری برای پیوستن به کابینه این کشور نقض قانون اساسی است، سرتا تاویسین، نخست‌وزیر تایلند را عزل کرد. قضات این دادگاه با پنج رای موافق برابر چهار رای مخالف، حکم عزل تاویسین را صادر کردند. این حکم از روز چهارشنبه ۲۴مرداد لازم‌الاجراست. این اتفاق، فضای سیاسی تایلند را که یک هفته پیش با انحلال حزب اپوزیسیون اصلی متزلزل شد، بیش از پیش آشفته خواهد کرد.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    وزن قدرت عاریه‌ای قطر را درحالی‌که از بازیگران رسانه‌ای غیردولتی مختلف حمایت می‌کند، می‌توان در محبوبیت و گستردگی عاریه‌ای‌اش مشاهده کرد که‌ تا حدی به‌دلیل ایجاد اعتبار از طریق رسانه‌های متنوع بود؛ اما درنهایت با منافع سیاسی قطر سازگاری داشت. این در استراتژی‌های رسانه‌ای امر جدیدی نبود؛ زیرا سازمان‌های رسانه‌ای با بودجه آمریکا و بریتانیا به‌طور مساوی در جهان عرب حضور دارند و هرکدام برنامه‌های موردعلاقه خود را ارائه می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر