شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۳ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۷۳

  • مشاجره بایدن و نتانیاهو

    نزاع بین جو بایدن، رئیس‏جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست‏وزیر اسرائیل درمورد رویکرد این رژیم به مذاکرات آتش‏بس، منعکس‌کننده تنش‏های داخلی فزاینده بین نتانیاهو و مقامات ارشد امنیتی اسرائیل بر سر مقاومت او در برابر توافق سریع با حماس است.
  • عراق در آماده‌باش

    دنیای‌اقتصاد: مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که حمله موشکی روز دوشنبه به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق باعث زخمی شدن نیروهای آمریکایی شده است. این حمله شبیه حملات قبلی بود که توسط شبه‌نظامیان مسلح عراقی انجام گرفته بود که بارها این پایگاه را هدف قرار داده‌ بودند؛ اما پس از آغاز جنگ اسرائیل با حماس در غزه در ماه اکتبر، آنها حملات خود را تشدید کردند. «آلیسا روبین» و «هلن کوپر» در گزارش ۶اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، به گفته یک مقام آمریکایی و شاهدان عراقی، این دور جدید حمله شامل حداقل دو راکت بود که به داخل محوطه پایگاه اصابت کرد. این پایگاه حداقل دو بار در سه هفته گذشته هدف قرار گرفته بود و همچنین در اواخر ماه گذشته حمله‌ای به یک پایگاه کوچک آمریکایی در شرق سوریه صورت گرفت که در آن نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده با نیروهای کرد سوری برای سرکوب داعش همکاری می‌کردند. در هر حال، گزارش‌های اولیه حاکی از زخمی شدن حداقل پنج نفر در حمله روز دوشنبه بود و مجروحان شامل سربازان آمریکایی و پیمانکاران بودند.
  • جلسه اضطراری بایدن با تیم امنیت ملی کاخ سفید

    دنیای‌اقتصاد: دیپلمات‌ها در تمام نقاط خاورمیانه روز دوشنبه در تلاش بودند تا از تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و ایران جلوگیری کنند؛ زیرا نگرانی‌ از تشدید درگیری در منطقه افزایش یافته و تهران وعده انتقام ترور هنیه را داده است. بر اساس بیانیه‌ای که کابینه اسرائیل منتشر کرد، یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم که روز دوشنبه در جریان بازدید از یک مرکز فرماندهی نظامی از آمادگی دفاع هوایی مطلع شد، گفت: «ما باید برای هر چیزی از جمله انتقال سریع به وضعیت حمله آماده باشیم.»
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    الجزیره متهم به تضعیف رژیم‌های عربی و خاورمیانه‌ای بود و در نتیجه، چندین دولت اقداماتی را برای مقابله با الجزیره و حامی‌اش تصویب کردند. الجزیره هنگام پوشش خبری درگیری اعراب و اسرائیل اظهارات تحقیرآمیزی درباره‌ اردن کرد و ملک حسین را به همکاری با اسرائیل برای محروم کردن سوریه از ذخایر آبی متهم کرد. در نتیجه، در ۵نوامبر۱۹۹۸، اردن اعتبار روزنامه‌نگاران الجزیره در این کشور را لغو و دفتر الجزیره را در «امّان» تا زمانی که قطر عذرخواهی نکرد، تعطیل کرد.
  • چرخش به چپ هریس با تیم والز

    گاردین: آسوشیتدپرس تایید کرد که کامالا هریس، فرماندار مینه‌سوتا، تیم والز را به‌عنوان معاون خود در رقابت‌های ریاست‌جمهوری انتخاب کرده است. اعلامیه مورد انتظار یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که هریس رسما نامزدی دموکرات‌ها را پس از رای گیری اسمی مجازی نمایندگان این حزب تضمین کرد. هریس که اولین زن رنگین‌پوستی است که به‌عنوان نامزد یک حزب بزرگ انتخاب شده است، رسما نامزدی را در کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو در اواخر این ماه می‌پذیرد؛ جایی که او و والز هر دو سخنرانی خواهند کرد.
  • شایعات درمورد جانشین هنیه

    العربیه: پس از اینکه حماس هفته گذشته از آغاز روند مشورتی گسترده در نهادهای رهبری و شورایی این گروه برای انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی به‌عنوان جانشین برای اسماعیل هنیه خبر داد، منابع آگاه العربیه اعلام کردند که درویش به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برای جانشینی هنیه تا زمان برگزاری انتخابات در داخل حماس تعیین شد. اما «عزت الرشق» از رهبران حماس در این باره اظهار کرد: آنچه برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر انتصاب برخی نام‌ها به سمت ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس منتشر می‌کنند، صحت ندارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر