شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۴ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۷۴

  • معنای انتخاب جدید حماس

    دنیای اقتصاد: حماس می‌گوید یحیی سنوار، مقام ارشد حماس در غزه را به‌عنوان رهبر جدید دفتر سیاسی خود انتخاب کرده است. این گروه فلسطینی روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتخاب سنوار به دنبال ترور اسماعیل هنیه در تهران در ۳۱ ژوئیه صورت می‌گیرد. این گروه در بیانیه‌ای کوتاه افزود: «جنبش مقاومت اسلامی حماس انتخاب فرمانده یحیی سنوار را به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش به جانشینی فرمانده شهید اسماعیل هنیه رحمه‌الله اعلام می‌کند.» در همین رابطه، الجزیره در گزارش ۷اوت نوشت، اسرائیل سنوار ۶۱ساله را مغز متفکر حمله ۷اکتبر حماس به اسرائیل می‌داند. ترور هنیه که تقریبا به‌طور قطع توسط اسرائیل انجام شد، موجی از شوک را به منطقه وارد کرد؛ اقدامی که از سوی بسیاری در منطقه به عنوان تلاشی از سوی نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای خنثی کردن تلاش‌های مربوط به مذاکرات آتش‌بس تلقی شد که هنیه یک چهره کلیدی در آن بود.
  • توفان یقه‌آبی در فیلادلفیا

    دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد جدید دموکرات‌ها معاون جدید خود را در یک گردهمایی پر انرژی در فیلادلفیا معرفی کرد، او به‌سرعت توانایی خود را در انجام حملات شدید علیه دونالد ترامپ و جی دی ونس نشان داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، معرفی تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا به آمریکا با تشویق نیم ساعته معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس آغاز شد و با برخی از تندترین حملاتی که دموکرات‌ها علیه رئیس‌جمهور سابق دونالد جی.ترامپ و معاون او، سناتور جی دی ونس ترتیب دادند، پایان یافت. هریس، والز را در برابر دیدگان جمعیتی مشتاق و پر سر و صدا در فیلادلفیا، به‌عنوان یک معلم سابق مدرسه و مربی فوتبال معرفی کرد که الهام‌بخش شاگردانش بوده است.
  • یونس؛ سرپرست دولت موقت بنگلادش

    دنیای‌اقتصاد: رئیس‌جمهور بنگلادش روز سه‌شنبه، «محمد یونس» پیشگام در امور مالی خُرد و برنده جایزه نوبل را برای نظارت بر امور دولت موقت منصوب و خواسته‌های معترضان را برآورده کرد و به کشوری که از خشونت آسیب دیده است، مهلت داد. برنامه‌های تشکیل دولت جدید یک روز پس از استعفای «شیخ حسینه» رهبر مستبد بنگلادش و فرار از کشور در بحبوحه قیام مردمی اعلام شد. «سیف حسنات»، «شایزه ولید» و «آنوپریتا داس» در گزارش ۶ اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، خبر انتصاب یونس از سوی «ناهید اسلام» هماهنگ کننده اصلی تظاهرات و رهبر جنبش معترض دانشجویی (که در میان گروهی از افرادی بود که روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور «محمد شهاب‌الدین» دیدار کرد) منتشر شد. مقامات نظامی نیز در این جلسه شرکت کردند؛ اگرچه یونس شرکت نکرد.
  • گوانتاناموی اسرائیلی

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    زندان‌های اسرائیل به اردوگاه‌های شکنجه و رنج بی پایان برای زندانیان فلسطینی یا همان «گوانتاناموی اسرائیلی» تبدیل شده‎اند. موضوع وضعیت وخیم زندان‌های اسرائیلی و برخوردهای خشن و توام با شکنجه در آن با زندانیان فلسطینی موضوعی است که در بسیاری از رسانه‌های بین‎المللی بازتاب داشته است. برخی از این رسانه‌ها زندان‌های اسرائیل را «گوانتاناموی اسرائیلی» توصیف می‌کنند. سازمان مدافع حقوق‎بشر B’Tselem در گزارش خود استفاده از شکنجه سیستماتیک، عمومیت یافته و طولانی مدت از سوی دولت نتانیاهو در زندان‌های اسرائیل درباره فلسطینی‌ها را محکوم کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر