شماره روزنامه ۶۰۴۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۸ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۲۸

  • آناتومی اقتصاد ترامپ

    دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ بارها وعده داده است که قیمت کالا و خدمات را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی کاهش می‌دهد؛ اما گفت‌وگوی نیویورک‌تایمز با ده‌ها اقتصاددان نشان می‌دهد که حداقل سه شعار وی نه تنها به کاهش قیمت‌ها منجر نمی‌شود، بلکه قیمت‌ها را از سطح فعلی نیز بالاتر خواهد برد.
  • چرخش به راست بروکسل

    دنیای‌اقتصاد: رای‌دهندگان در ۲۰کشور اتحادیه اروپا، انتخاب پارلمان بعدی این اتحادیه را در میان نگرانی از اینکه تغییر احتمالی به سمت راست توانایی بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان را برای تصمیم‌گیری (در کنار شدت گرفتن جنگ در اوکراین و احساسات ضد مهاجران) تضعیف کند، آغاز کرده‌اند. الجزیره در گزارش ۹ژوئن نوشت، انتخابات روز پنج‌شنبه در هلند و در سایر کشورها در روزهای جمعه و شنبه آغاز شد؛ اما اکثریت آرای اتحادیه اروپا در روز یکشنبه در صندوق قرار گرفت یعنی زمانی که فرانسه، آلمان، لهستان و اسپانیا صندوق‌های رای را باز و ایتالیا دومین روز رای‌گیری برای انتخاب ۷۲۰نماینده پارلمان اروپا را برگزار کرد. کرسی‌های پارلمان بر اساس جمعیت -از شش کرسی در مالت و لوکزامبورگ تا ۹۶کرسی در آلمان- تخصیص می‌یابد.
  • هندوئیسم میانه‌رو؟

    دنیای‌اقتصاد: روز یکشنبه زمانی که نارندرا مودی فروتنانه آماده سوگند برای سومین دوره نخست‌وزیری هند بود، فضای سیاسی دهلی نو متحول شد. انتخاباتی که هفته گذشته به پایان رسید، اکثریت پارلمانی را از مودی سلب و او را مجبور کرد برای ماندن در قدرت به مجموعه‌ای از شرکای ائتلافی متمایل شود. اکنون، این احزاب دیگر از چیزی برخوردار می‌شوند که سال‌ها منحصرا متعلق به مودی بود: «ارتباط» و «کانون توجه».
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    در نوامبر۲۰۱۸، اسرائیل به قطر اجازه داد تا تزریق ۶ماهه ۹۰میلیون دلاری به غزه را برای دستمزدهای مربوط به خدمات کشوری و سوخت آغاز کند؛ اما سومین کمک نقدی ۱۵میلیون دلاری در ژانویه۲۰۱۹ به‌دلیل خشونت در مرز مسدود شد. وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که پرداخت‌های قطر «ادامه روند تسلیم شدن به تروریست‌ها و حماس» است. محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال۲۰۱۹ اظهار کرد که حمایت قطر از غزه ادامه خواهد داشت و حمایت مالی از گروه‌هایی که برچسب تروریستی می‌خورند، از جمله حماس را تکذیب کرد؛ اما در عوض «تلاش می‌کرد تا به بحران انسانی در غزه پایان دهد.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر