شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • انفجارهای دوم در لبنان

    دنیای اقتصاد: لبنان روز گذشته نیز شاهد انفجار دستگاه‌های ارتباطی بود. بر اثر حوادث دو روز گذشته تاکنون حداقل ۱۲نفر شهید و حدود ۳هزار نفر زخمی شده‌اند که از این میان حال ۳۰۰نفر بحرانی گزارش شده است. بیمارستان‌های سراسر لبنان نیز به‌خط شده‌اند تا هزاران زخمی را مداوا کنند. در همین حال حزب‌الله لبنان متعهد به انتقام شد و اسرائیل را «کاملا مسوول» این حوادث تروریستی دانست. عضو کلیدی محور مقاومت تاکید کرد: «عملیات خود را برای حمایت از غزه، مردم و مقاومت» ادامه خواهد داد.
  • وحشت جهان از فرجام انتخابات آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: طی ۹سال از ورود دونالد جی.ترامپ به سیاست آمریکا، تصور جهانی از ایالات متحده با تصویر یک کشور در هم گسیخته، غیرقابل پیش‌بینی و متزلزل همراه شده است. اولین و سپس دومین تلاش آشکار برای ترور رئیس‌جمهور سابق، نگرانی‌های بین‌المللی را تشدید کرده و ترس از آشفتگی خشونت‌آمیز و حرکت به سمت جنگ داخلی را افزایش داده است. به گزارش نیویورک تایمز کر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید از شنیدن این خبر که اف‌بی‌آی گفته است یک توطئه برای کشتن ترامپ را در زمین گلف فلوریدا، آن هم کمتر از ۵۰روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خنثی کرده، «بسیار نگران» بوده و «عمیقا وحشت» کرده است. نخست‌وزیر بریتانیا ادامه می‌دهد: «دومین تلاش در حالی صورت گرفته است که چند ماه پیش گلوله‌ای گوش ترامپ را در جریان گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیا خونین کرد.» استارمر تصریح کرد: «خشونت اصلا نباید نقشی در حرکت‌های سیاسی ایفا کند.»
  • انتخابات مهم در کشمیر

    دنیای‌اقتصاد: رای‌دهندگان رای خود را در انتخابات منطقه‌ای در کشمیر تحت کنترل هند به صندوق انداختند. کشمیری‌ها صبح چهارشنبه در بیرون از مراکز رای‌گیری صف کشیدند تا برای اولین‌بار از زمانی که این منطقه مورد مناقشه وضعیت نیمه خودمختار خود را در سال۲۰۱۹ از دست داد، در انتخابات دولت محلی رای دهند. به گزارش الجزیره، ۹میلیون رای‌دهنده ثبت‌نام شده اعضای مجلس ۹۰کرسی منطقه هیمالیا را انتخاب خواهند کرد. پس از مرحله اول رای‌گیری روز چهارشنبه، دور دوم و سوم در ۲۵سپتامبر و ۱ اکتبر برگزار خواهد شد. آرا در ۸ اکتبر شمارش خواهد شد و نتایج در همان روز احتمالا اعلام شود.
  • تعلیق انگلیس برای اسرائیل

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    دولت انگلیس با افزایش فشارهای داخلی برای توقف صادرات تسلیحاتی خود به رژیم صهیونیستی از تعلیق برخی مجوزها برای صادرات تجهیزات نظامی به اسرائیل با اشاره به «خطر» استفاده از آنها در نوار غزه بر خلاف قوانین بین‎المللی، خبر داد. این تصمیم که توسط گروه‎های حقوق‎بشری به‎عنوان یک اقدام ناقص مورد انتقاد قرار گرفته است، شامل اجزای ساخت بریتانیا برای جت‎های جنگنده پیشرفته F۳۵ مورد استفاده اسرائیل نمی‎شود.
  • طرح جدید اوکراین برای پایان دادن به جنگ

    رویترز: متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، هفته گذشته طی سفر خود به کی‌یف در جریان جزئیات طرح اوکراین برای وادار ساختن روسیه به پایان جنگ قرار گرفته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای نخستین‌بار ماه گذشته از «طرح پیروزی» سخن گفت و عنوان کرد که قصد دارد درباره آن با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده گفت‌وگو کند. انتظار می‌رود که زلنسکی این طرح را هفته آینده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به بایدن ارائه کند. روز سه‌شنبه ۲۷شهریور لیندا توماس-گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که واشنگتن این طرح را ملاحظه کرده است. وی اظهار کرد: «به نظر ما این طرح حاوی یک استراتژی و یک برنامه قابل اجرا است.» متیو میلر نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که بلینکن نیز نظر مشابهی با لیندا توماس-گرین‌فیلد دارد. او اما از توضیح بیشتر در این‌باره خودداری کرد
  • تکانه‌های سخت در سیاست اسرائیل

    دنیای اقتصاد: گزارش‌ها مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حال بررسی اخراج یوآو گالانت، وزیر جنگ است، چشم‌انداز سیاسی اسرائیل را دچار تکان‌های سختی کرد و بازارهای مالی اسرائیل را در روز دوشنبه با افت مواجه ساخت. «استیون شی یر» در گزارشی در رویترز نوشت، شبکه‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌های خبری در اسرائیل گزارش دادند که نتانیاهو، تحت فشار شرکای ائتلاف راست افراطی، در فکر اخراج گالانت و جایگزینی او با متحد سابق یعنی «گیدئون سعر» است که در حال حاضر یکی از اعضای اپوزیسیون است. چنین اقدامی شوک بزرگی به چشم‌انداز سیاسی و امنیتی خواهد بود؛ به‌ویژه با وجود تهدید احتمالی جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان. بحث برکناری گالانت، بازارهای مالی و واحد پولی رژیم صهیونیستی را در مسیر نزولی قرار داد.
  • باد بکاری، توفان درو می‌کنی!

    دنیای‌اقتصاد: آخرین سوء‌قصد آشکار علیه رئیس‌جمهور سابق نشان می‌دهد که چقدر فضای سیاسی آمریکا توسط خشم برانگیخته‌شده توسط او، علیه وی شکل گرفته است.به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، چند روز پس از اینکه دونالد جی ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در تلویزیون ملی با داستان‌های دروغین درباره مهاجران هائیتی که سگ‌ها و گربه‌های خانگی را در یکی از شهرهای اوهایو می‌خورند، مهاجران را مورد تحقیر قرار داد، یک نفر شروع به تهدید به منفجر کردن مدارس، تالار شهر و دیگر ساختمان‌های عمومی کرد که باعث تخلیه اجباری شد و موجی از ترس را برانگیخت.
  • آماده باش در بیروت

    دنیای‌اقتصاد: صدها شهروند لبنانی از جمله برخی اعضای حزب‌الله روز سه‌شنبه در جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت بر اثر انفجار پیجرهایی که از آنها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، به‌شدت مجروح شدند. این رویداد فقط محدود به ضاحیه نبود، بلکه در سراسر لبنان رخ داد و همزمان برخی از بی‌سیم‌ها، تلفن‌های همراه و پیجرها منفجر شدند. حزب‌الله در بیانیه‌ای ضمن تایید شهادت سه تن از کادر خود تاکید کرد مقاومت در همه سطوح در بالاترین آمادگی برای دفاع از لبنان است.
  • سومین فرمان جنگی پوتین

    دنیای‌اقتصاد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ارتش این کشور دستور داده است که تعداد سربازان خود را ۱۸۰هزار نفر افزایش دهد و به مجموع ۱.۵میلیون سرباز فعال برساند؛ اقدامی که ارتش روسیه را پس از چین به دومین ارتش بزرگ جهان تبدیل می‌کند. به گزارش الجزیره، این فرمان که در وب‌سایت رسمی دولت منتشر شده است، از اول دسامبر اجرایی می‌شود. این فرمان می‌گوید تعداد نیروهای مسلح قرار است به ۲.۳۸میلیون نفر افزایش یابد. بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) که یک اندیشکده نظامی برجسته است، چنین افزایشی باعث می‌شود روسیه با سربازان رزمی فعال‌تری نسبت به ایالات متحده و هند باقی بماند و ارتش این کشور را بعد از چین در رتبه دوم قرار دهد.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    درحالی‌که «سازمان سرمایه‌گذاری قطر» سپرده‌هایی را به بانک‌های محلی تزریق کرد، اما همچنین شروع به فروش سهام خود در شرکت‌های مختلف کرد و سهام مستقیم خود را در «کردیت سوئیس»، دومین بانک بزرگ سوئیس، به ۴.۴۹درصد در اوت۲۰۱۷ کاهش داد. «سازمان سرمایه‌گذاری قطر» و «گلنکور» همچنین توافق کردند که بیشتر سهام خود را در «شرکت سهامی عام روس نفت» (PJSG) تخلیه و ۴.۷درصد را به «سازمان سرمایه گذاری قطر» واگذار کنند.
  • نگرانی‌ از رویارویی دریایی ابرقدرت‌ها

    دنیای اقتصاد: کشتی‌های گارد ساحلی چین ازدحام کرده و با قایق‌های فیلیپینی برخورد کرده‌اند. آنها کشتی‌های فیلیپینی را با توپ‌های آب قوی به‌عقب راندند. اعضای خدمه چینی لیزرهای بسیار پر قدرتی به سمت کشتی‌های فیلپیینی پرتاب کرده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، درحالی‌که چین برای تسلط بر دریای چین جنوبی تلاش می‌کند، به‌طور فزاینده‌ای مایل به استفاده از زور برای بیرون راندن فیلیپین، متحد پیمان ایالات متحده است. در ماه‌های اخیر، تاکتیک‌های چین به قایق‌های فیلیپینی و پرسنل مجروح آسیب رسانده و نگرانی‌ها از رویارویی ابرقدرت‌ها در آبراه استراتژیک را افزایش داده است.
  • مهاجرت آمریکایی‌ها از چین

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس گزارش یک گروه تجاری آمریکایی که در مجله تک‏لایف منتشر شد، شرکت‌های آمریکایی به‌طور بی‌سابقه‌ای در چین شاهد سودهای پایین هستند و اعتماد تجاری در بحبوحه تنش‌های سیاسی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. همین مساله منجر به کوچ این شرکت‌ها از چین به ویتنام و مالزی شده است.
  • دومین ترور نافرجام

    دنیای‌اقتصاد: اف‌بی‌آی می‌گوید به فردی تیراندازی کرده که احتمالا قصد ترور دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا را داشته است. بار اول کمی پیش از دو ماه پیش فردی قصد ترور ترامپ را داشت که در لحظه با تکان دادن سرش، از مرگ حتمی نجات پیدا کرد و تنها کمی گوش رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده خراش برداشت. حالا اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای می‌گوید که به یک فرد مسلح، در باشگاه گلف ترامپ در وست‌پالم بیچِ فلوریدا شلیک کرده است.
  • بوی بهبود از روابط چین و آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد چین، دیوید لین، کشیش آمریکایی را که از سال۲۰۰۶ در زندان بود، آزاد کرده است. لین که اکنون ۶۸ساله است، پس از محکوم شدن به تقلب در قرارداد، به حبس ابد محکوم شد. واشنگتن سال‌ها از پکن می‌خواست تا او را آزاد کند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما از آزادی دیوید لین از زندان در جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم. او به ایالات متحده بازگشته است و اکنون برای اولین‌بار پس از ۲۰سال می‌تواند خانواده خود را ببیند.»
  • حمله روسیه به غیرنظامیان در خارکیف

    دنیای‌اقتصاد: در پی اصابت یک بمب تحت هدایت روسیه به یک آپارتمان چند طبقه در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، حداقل یک‌نفر کشته و ۴۲نفر زخمی شدند. به گزارش الجزیره، دادستانی در شمال شرق این شهر روز یکشنبه اعلام کرد که جسد یک زن ۹۴ساله از طبقه نهم ساختمان بیرون آورده شده است که پس از اصابت بمب آتش گرفته بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر