یک مقام ارشد دولت بایدن که مستقیما در مذاکرات شرکت داشت، گفت که اکنون توافق گسترده‌ای درباره مراحل مورد نیاز برای انتقال از مرحله یک (یعنی آتش بس موقت) به مرحله دوم (یعنی پایان دائمی درگیری‌ها و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده) وجود دارد. این مقام مسوول که خواست به‌دلیل حساسیت‌های مذاکرات نامش فاش نشود، وضعیت موجود را با توافقی که در نهایت در نوامبر منعقد شد، مقایسه کرد که منجر به آتش‌بس چند هفته‌ای و آزادی حدود ۱۰۵گروگان شد. او گفت که اکنون «چارچوبی» برای آتش‌بس جدید وجود دارد، اما هنوز کارهای بیشتری برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. این تغییر به دنبال اعلامیه روز چهارشنبه حماس مبنی بر «تبادل نظر» با میانجی‌گران درباره توافق آتش‌بس پس از هفته‌ها بن‌بست صورت گرفت.

یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، چهارشنبه شب گفت که شکاف‌های گسترده بین طرفین وجود دارد، اما موضع تجدیدنظرشده حماس پتانسیل پیشروی در مذاکرات را فراهم می‌کند. یک مقام اسرائیلی و یکی دیگر از مقامات آشنا با مذاکرات گفت که «دیوید بارنیا» رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد)، روز جمعه تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در قطر را رهبری کرد. موانع بسیاری باقی مانده است، از جمله این پرسش که آیا نتانیاهو ائتلاف راست‌گرای خود را در موافقت با آتش‌بس با حماس به خطر می‌اندازد یا خیر؟ دو تن از شرکای راست افراطی او در ائتلاف اصرار دارند که جنگ علیه حماس ادامه یابد و این احتمالا نتانیاهو را مجبور می‌کند بین توافقی که به جنگ پایان می‌دهد و گروگان‌ها را آزاد می‌کند و بقای دولتش یکی را انتخاب کند.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که وی در تماس خود با بایدن در شامگاه پنج‌شنبه تکرار کرد که اسرائیل «تنها پس از دستیابی به اهدافش» به جنگ پایان خواهد داد. اهداف اعلام‌شده اسرائیل شامل از بین بردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس در نوار غزه و اطمینان از این است که فلسطین تحت محاصره نمی‌تواند دوباره تهدیدی ایجاد کند. دستیابی به هر دو هدف ممکن است زمان قابل توجهی داشته باشد.کاخ سفید روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن «از تصمیم نخست‌وزیر برای اجازه دادن به مذاکره‌کنندگانش برای تعامل با میانجی‌گران آمریکایی، قطری و مصری در تلاش برای پایان دادن به توافق استقبال کرد» اما هیچ اشاره‌ای به هشدارهای اسرائیل نکرد. موانع اصلی در مذاکرات غزه مربوط به یک مناقشه اساسی بوده است: حماس تضمین می‌خواهد که این توافق به پایان جنگ و خروج کامل نیروهای اسرائیلی منجر شود؛ درحالی‌که مقام‌های اسرائیل قول داده‌اند که تا نابودی حماس به جنگ ادامه دهند و کنترل امنیتی پس از جنگ غزه را در دست اسرائیل نگه دارد.