«ایزابل کرشنر» در گزارش ۲ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، منتقدان نخست‌وزیر او را فردی بلاتکلیف معرفی می‌کنند و می‌گویند دو نتانیاهو وجود دارد. به گفته آنها، یک نتانیاهو در کابینه جنگی کوچکی که با برخی رقبای میانه‌رو تشکیل داده است، عمل‌گرایانه عمل می‌کند تا به آن مشروعیت عمومی بدهد و نتانیاهوی دوم، در عمل توسط اعضای راست افراطی ائتلاف حکومتی او گروگان گرفته شده است؛ افرادی که مخالف هرگونه امتیازی به حماس هستند و بقای سیاسی او را تضمین می‌کنند.روز جمعه، بایدن طرح موسعی را بیان کرد که به گفته او اسرائیل به میانجی‌های آمریکایی، قطری و مصری که برای توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها در غزه فشار می‌آورند، ارائه داده است. مقامات اسرائیلی تایید کردند که این شروط با پیشنهاد آتش‌بس که توسط کابینه جنگ اسرائیل تایید شده بود اما هنوز به افکار عمومی اسرائیل ارائه نشده، مطابقت دارد.

تحلیلگران می‌گویند که اکنون «زمان بحرانی» برای «بی‌بی» است. «بن کاسپیت»، زندگی‌نامه‌نویس و منتقد قدیمی نخست‌وزیر، در روز یکشنبه در «معاریو»، یک روزنامه عبری نوشت: بایدن «نتانیاهو را از صندوقخانه ابهام بیرون آورد و خود پیشنهاد نتانیاهو را ارائه کرد. سپس او یک پرسش ساده پرسید: آیا بی‌بی از پیشنهاد نتانیاهو حمایت می‌کند؟ آره یا نه. بدون مزخرف‌گویی.»رهبران دو حزب راست افراطی در ائتلاف - بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی - متعهد شده‌اند در صورتی که نخست‌وزیر با توافق مشخص‌شده توسط بایدن قبل از نابودی کامل حماس همراهی کند، دولت نتانیاهو را سرنگون خواهند کرد. برخی از اعضای تندرو حزب لیکود (حزب متبوع نتانیاهو) گفته‌اند که به آنها خواهند پیوست. در عین حال، «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت»، دو تن از فرماندهان سابق ارتش که در طول جنگ به دولت اضطراری پیوستند، تهدید کرده‌اند که اگر نتانیاهو نتواند تا ۸ژوئن یک مسیر رو به جلو ارائه دهد، حمایت خود را از «دولت وحدت» پس خواهند گرفت.

احزاب مخالف هم سازمان‌دهی را برای سرنگونی دولت آغاز کرده‌اند.پیشنهاد آتش‌بس شامل سه مرحله است. بر اساس این طرح، گروه‌هایی از گروگان‌ها در ازای صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند، آتش‌بس موقت به توقف دائمی خصومت‌ها تبدیل می‌شود و تلاش‌هایی با حمایت بین‌المللی برای بازسازی غزه آغاز می‌شود. در نوامبر گذشته بیش از ۱۰۰گروگان بر اساس یک معامله محدودتر آزاد شدند. تخمین زده می‌شود که ۱۲۵نفر هنوز در بازداشت حماس و سایر گروه‌های مسلح در غزه هستند، هرچند گفته می‌شود ده‌ها نفر کشته شده‌اند. پس از سخنرانی بایدن، اسرائیلی‌ها مجبور شدند دو بیانیه را طرح کنند. این بیانیه‌ها نه به‌شدت این پیشنهاد را تایید و نه ارائه آن توسط اسرائیل به میانجی‌ها را رد کرد.

این بیانیه‌ها که «مشروط» و «قابل تفسیر» بودند، ظاهرا برای باز گذاشتن گزینه‌های نتانیاهو طراحی شده بودند.در بیانیه اول آمده است که نتانیاهو به تیم مذاکره‌کننده اسرائیل اجازه داده تا پیشنهادی را ارائه کند که منجر به آزادی گروگان‌ها شود و همچنین «اسرائیل را قادر می‌سازد که جنگ را تا دستیابی به تمام اهدافش از جمله نابودی ارتش و قابلیت‌های حکمرانی حماس ادامه دهد.» در بیانیه دوم مجددا بر آن شروط برای پایان جنگ تاکید و افزوده است: «این تصور که اسرائیل قبل از تحقق این شروط با آتش‌بس دائمی موافقت خواهد کرد، ایده‌ای تحقق‌نیافتنی است.» با این حال، هدف نتانیاهو برای «پیروزی کامل» بر حماس در غزه به‌طور قابل توجهی غایب بود؛ شعاری که بایدن روز جمعه آن را به‌عنوان یک هدف مبهم که به معنای جنگ نامحدود است، رد کرد.

درحالی‌که برخی از سرسخت ترین حامیان نتانیاهو به پوشیدن کلاه بیسبال آبی رنگ منقش به آرم «پیروزی کامل» روی آورده‌اند، اما به نظر می‌رسد اظهارات دفتر نخست‌وزیر در آخر هفته مطابق با اهداف جنگی است که توسط تشکیلات نظامی اسرائیل و همچنین توسط بایدن بیان شده است.یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که «در هر فرآیندی که منجر به پایان این جنگ شود، ما حکومت حماس را نخواهیم پذیرفت.» او گفت که اسرائیل «مناطقی» را در غزه «محاصره می‌کند»، آنها را از وجود عوامل حماس پاک‌سازی می‌کند و «نیروهایی را معرفی می‌کند که امکان تشکیل دولت جایگزین را فراهم می‌کند»، بدون اینکه توضیح بیشتری درباره اینکه چه کسانی ممکن است باشند، ارائه دهد. مخالفان نتانیاهو او را متهم به طولانی کردن جنگ برای جلوگیری از برگزاری انتخابات و حسابرسی عمومی برای شکست اطلاعاتی و سیاستی اسرائیل در حمله ۷ اکتبر کرده‌اند.