بسته 18میلیارد دلاری روی میز بایدن

الجزیره در گزارش ۲آوریل به نقل از رویترز نوشت، بایدن با فشار شرکای خارجی، گروه‌های حقوق بشر و برخی از دموکرات‌های هم‌پیمانش در کنگره برای اعمال شرایطی جهت انتقال تسلیحات برای مهار حمله اسرائیل به غزه (که مقامات بهداشتی می‌گویند حداقل ۳۲۸۴۵ فلسطینی کشته شده‌اند) مواجه است. یکی از مقامات آمریکایی گفت که حتی اگر فردا اطلاعیه رسمی به کنگره ارسال شود و قرارداد فورا نهایی شود، اولین تحویل این هواپیما در سال۲۰۲۹ خواهد بود. اسرائیل به دنبال تقویت ناوگان هواپیماهای جنگی موجود خود نه فقط برای ادامه جنگ علیه حماس بلکه برای دفع هرگونه تهدید بیشتر از سوی حزب‌الله لبنان در مرز شمالی خود و همچنین رقیب منطقه‌ای‌اش ایران است. یکی از دستیاران کمیته روابط خارجی به رویترز گفت که مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در ۳۰ژانویه برای فروش اف-۱۵ چراغ سبز نشان داد؛ زمانی که دفاتر مربوطه کنگره که مسوول تصویب انتقال عمده تسلیحات بودند، مطلع شدند.

منبع آگاه دوم گفت: «مشاوره‌های دولت و کنگره درباره پرونده اف-۱۵ قبلا انجام شده است» اما افزود که برخی از چهار افسری که باید هرگونه انتقال تسلیحات را امضا کنند، هنوز این کار را انجام نداده‌اند. قانون ایالات متحده کنگره را ملزم می‌کند که از توافق‌نامه‌های مهم فروش نظامی خارجی مطلع شود و به آن اجازه می‌دهد در صورت وجود نگرانی درباره نقض حقوق بشر یا مسائل دیگر، از چنین فروش‌هایی با تصویب قطعنامه‌ای مخالفت کند؛ اگرچه چنین قطعنامه‌ای هرگز تصویب نشده و از وتوی ریاست‌جمهوری جان سالم به در برده است. یک فرآیند بررسی غیررسمی به رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کمیته‌های روابط خارجی اجازه می‌دهد تا پیش از اعلام رسمی به کنگره، چنین توافق‌هایی را بررسی کنند.

این منابع به رویترز گفتند که بسته اسرائیلی شامل ۵۰هواپیمای اف-۱۵ و خدمات پشتیبانی، آموزش، تعمیر، نگهداری و چندین سال پشتیبانی پیمانکاران در طول چرخه حیات جت‌ها است که معمولا تا دو دهه طول می‌کشد. یک منبع گفت که دولت بایدن از اسرائیل برای درخواست اف-۱۵ حمایت کرده است. واشنگتن علنا نگرانی خود را درباره حمله نظامی اسرائیل به رفح (جنوبی‌ترین شهر نوار غزه، جایی که بسیاری از فلسطینی‌ها پس از حمله اسرائیل آواره شده‌اند) ابراز کرده است. اسرائیل همچنین با اتهاماتی مواجه است مبنی بر اینکه قوانین بین‌المللی بشردوستانه –مجموعه‌ای از قوانین با هدف حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه، از جمله کنوانسیون ژنو- را نقض کرده است. شاهدان و گروه‌های حقوق بشر اسرائیل را به بمباران بی‌رویه، هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، بدرفتاری با زندانیان، اعدام‌های غیرقانونی و استفاده از کمک‌های بشردوستانه به‌عنوان سلاح جنگی و موارد دیگر، متهم کرده‌اند.

اما هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اسرائیل را در هیچ حادثه‌ای ناقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی ندانسته است. این فروش جدا از کمک ۱۴میلیارد دلاری به اسرائیل است که بایدن از کنگره خواسته تا به‌عنوان بخشی از بسته هزینه‌های تکمیلی امنیت ملی ۹۵میلیارد دلاری که شامل کمک به اوکراین و تایوان نیز می‌شود، تصویب کند. واشنگتن ۳.۸میلیارد دلار کمک نظامی سالانه به اسرائیل می‌دهد و دولت بایدن تاکنون در برابر درخواست‌ها برای مشروط کردن هرگونه انتقال تسلیحات مقاومت کرده است؛ اگرچه مقامات ارشد آمریکایی از اسرائیل به‌دلیل تلفات بالای غیرنظامیان انتقاد کرده‌اند. روز یکشنبه، جف مرکلی، سناتور دموکرات، از تعطیلات عید پاک برای محکوم کردن جنگ غزه استفاده کرد.