گام‌های بدون بازگشت در اوکراین

آمریکا سفارش‌های تجهیزاتی برای جایگزین کردن موارد مصرف‌شده را افزایش داده است. آمریکا همچنین گسترش برنامه آموزشی را که نظامیان آمریکایی هم اکنون برای نیروهای نظامی اوکراین اجرا می‌کنند، ازجمله برای آموزش ۲۵۰۰سرباز اوکراینی در یک پایگاه آمریکایی در آلمان در دست مطالعه دارد. آمریکا به آموزش دسته‌های بسیار بزرگ‌تری از سربازان اوکراینی با تاکتیک‌های جنگی پیچیده‌تر، از جمله روش‌های هماهنگی مانورهای پیاده نظام با پشتیبانی توپخانه اقدام خواهد کرد.

اگرچه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از اختصاص بودجه دیگری به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار برای اوکراین و مولداوی خبر می‌دهد، اما آدام اسمیت، رئیس کمیته امور نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از اظهارات مبنی بر ‌عدم کفایت نظارت‌ها بر کمک‌های آمریکا به اوکراین انتقاد کرد. به اعتقاد او ادعاهایی را که نظارت درستی بر ده‌ها میلیارد دلار کمک‌های آمریکا به اوکراین وجود ندارد، «کمی جنون‌آمیز» خواند و آن را بخشی از تبلیغات روسیه دانست.

در عرصه سیاسی حملات مقامات آمریکایی در سطوح مختلف به روسیه ادامه دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد پوتین تاکتیک زمین سوخته را در اوکراین به‌کار گرفت؛ زیرا ارتش او نتوانست به اهداف اولیه خود دست یابد. او تلاش کرد تا اوکراین و هویت این کشور را از نقشه جهان حذف کند، اوکراین را به روسیه بازگرداند، اما شکست خورد، پس از آن او به اشغال سرزمین‌های شرق و جنوب اوکراین پرداخت، اما این نیز شکست خورد؛ زیرا ارتش اوکراین مقاومت کرد و بخش اعظم سرزمین‌های اشغال‌شده از سوی روسیه را آزاد کرد. پوتین با حملات موشکی گسترده به زیرساخت‌های اوکراین تلاش دارد تا از زمستان در راستای اهداف خود استفاده کند.

 لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعتقاد دارد روسیه با بی‌رحمی عامدانه مردم و تاسیسات غیر نظامی را مورد هدف قرار می‌دهد، از حملات روسیه کودکان کشته می‌شوند، مدارس و بیمارستان‌ها ویران می‌شوند. به‌رغم تلاش های روسیه برای تقویت کنترل خود بر فضای اطلاعاتی، جنگ برای بسیاری از روس‌ها محسوس‌تر و ملموس‌تر می‌شود. پنتاگون نگران تشدید احتمالی درگیری و جنگ میان آمریکا و روسیه است که البته ما به جنگ پوتین کشانده نخواهیم شد.

به اعتقاد مدیر سرویس اطلاعات ملی آمریکا، پوتین از هدف اولیه خود که اشغال اوکراین است صرف نظر نکرده، اما او این نقشه را با احتیاط بیشتری انجام خواهد داد. رهبران روسیه تلاش خواهند کرد تا «مناقشه را منجمد» کنند تا منابع کافی را برای حمله جدید به اوکراین جمع کنند. در حال حاضر منابع روسیه به اتمام رسیده است بنابراین آنها تلاش خواهند کرد تا با کمک کشورهای دوست کرملین، مجددا این منابع را پر کنند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اتهامی جدید به حاکمان روسیه مدعی شد هشدارهای صریح دیگر کشورها به پوتین، او را متقاعد کرد که واکنش به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین برای روسیه بی‌سابقه و سخت خواهد بود و این امر روسیه را مجبور کرد تا به تاکتیک‌های کنونی در جنگ متوسل شود. پس از تهدیدات پوتین درخصوص استفاده از سلاح هسته‌ای که در تابستان و پاییز گذشته اعلام شدند، جهان تلاش کرد تا روسیه را متقاعد کند که گام بدون بازگشت برندارد. نه تنها آمریکا بلکه دیگر اعضای کشورهای گروه هفت پیام‌هایی در این‌باره که استفاده از سلاح هسته‌ای کاملا غیر قابل پذیرش و غیر مسوولانه است، به کرملین ارسال کردند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که استفاده پوتین از وحشت، غذا و سرما به‌عنوان اسلحه در جنگ علیه اوکراین انزجارآمیز است. روسیه از غذا به‌عنوان سلاح استفاده کرد، او از سرمای پیش‌رو به عنوان سلاح استفاده می‌کند تا مردم اوکراین را به زانو درآورد.

اگرچه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است در صورتی که پوتین تصمیم به خاتمه جنگ گسترده در اوکراین بگیرد، می‌تواند با او مذاکره کند، اما سخنگوی مطبوعاتی پوتین در واکنش به سخنان بایدن رئیس‌جمهور آمریکا  تاکید کرد اینکه آمریکا همچون گذشته «سرزمین‌های جدید» در ترکیب روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسند، موجب دشوار شدن زمینه گفت‌وگوهای دوجانبه شده است. پوتین با هدف تامین منافع روسیه، همیشه برای انجام گفت‌وگوها آماده بوده و هست. پوتین پیش از آغاز جنگ تلاش کرد تا مذاکرات بر اساس متن‌های آماده شده با آمریکا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا را مطرح کند؛ اما این پیشنهادها با پاسخ متقابل مواجه نشدند.

شواهد نشان می‌دهد پیش از انتخابات آمریکا اکثریت هر دو حزب از تمام بسته‌های کمکی به اوکراین که به کنگره ارائه می‌شد، حمایت می‌کردند و نتایج انتخابات تغییر چندانی در این امر نخواهد داد. در ماه آینده درخصوص بسته کمکی جدید به اوکراین به ارزش ۷/ ۳۷میلیارد دلار رای‌گیری خواهد شد. این بسته کمکی احتمالا از حمایت هر دو حزب برخوردار خواهد بود. آمریکا به این نتیجه رسیده است که اوکراین نیاز به تسلیحات پیشرفته و قدرتمند دارد و حملات موشکی روسیه که در ماه‌های اخیر صورت می‌گیرد، در ادامه منجر به ارائه چنین تسلیحاتی به اوکراین خواهد شد و ارائه تسلیحات با برد بیشتر، تسلیحات ضدهوایی سنگین‌تر و قوی‌تر و تسلیحات پدافند هوایی می‌تواند منجر به قدرتمندتر شدن اوکراین در مقابله با حملات روسیه شود.