سبقت جمهوری‌خواهان در انتخابات

نظرسنجی کالج سیه‌‌نا و نیویورک‌‌تایمز نشان می‌‌دهد که جمهوری خواهان با برتری محدود اما متمایز وارد هفته‌های پایانی رقابت برای کنترل کنگره می‌‌شوند؛ زیرا اقتصاد و تورم به‌عنوان نگرانی‌‌های غالب افزایش یافته است و به حزب جمهوری‌‌خواهان این جسارت را می‌دهد تا قدرت را از دموکرات‌‌ها در انتخابات میان‌دوره‌‌ای در ماه آینده پس بگیرند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این نظرسنجی نشان می‌‌دهد که ۴۹درصد از رای‌‌دهندگان احتمالی گفته‌‌اند که قصد دارند به یک جمهوری‌‌خواه رای دهند تا نماینده آنها در کنگره در ۸نوامبر باشد؛ درحالی‌که ۴۵درصد قصد داشتند به یک دموکرات رای دهند. 

نتیجه به‌دست‌آمده نشان‌دهنده بهبودی برای جمهوری‌‌خواهان از سپتامبر است؛ زمانی که دموکرات‌‌ها در آخرین نظرسنجی تایمز و سیه‌‌نا در میان رای‌‌دهندگان احتمالی از برتری ۳ درصدی برخوردار بودند. با مهار نشدن تورم و کاهش پیوسته بازار سهام، سهم رای‌‌دهندگان احتمالی که می‌‌گویند نگرانی‌‌های اقتصادی مهم‌ترین مسائلی است که آمریکا با آن مواجه است از ژوئیه به ۳۶درصد از ۴۴درصد افزایش یافته است. این موضوع بسیار بیشتر از هر موضوع دیگری رای‌‌دهندگان را مجاب کرده است به جمهوری‌‌خواهان رای بدهند. بر این اساس رای‌دهندگانی که بیشتر به مسائل اقتصادی توجه دارند، اکثرا با اختلاف دو به یک طرفدار جمهوری‌‌خواهان بودند.

هم رای‌‌دهندگان دموکرات‌‌ها و هم رای‌‌دهندگان جمهوری‌‌خواهان تا حد زیادی پشت نامزدهای کنگره حزب خود متحد شده‌‌اند. اما این نظرسنجی نشان داد که جمهوری‌‌خواهان در مقایسه با سه امتیاز برتری دموکرات‌‌ها در سپتامبر توانسته‌‌اند در این ماه رای بیشتری از مستقل‌‌ها را به سمت خود جذب کنند و در میان مستقل‌‌ها با ۱۰درصد آرا از دموکرات‌‌ها پیشی بگیرند. بزرگ‌ترین تغییر مربوط به زنانی بود که به‌عنوان رای‌‌دهندگان مستقل شناخته شدند. در ماه سپتامبر، آنها با ۱۴امتیاز از دموکرات‌‌ها حمایت کردند. اکنون، زنان مستقل با ۱۸امتیاز از جمهوری‌‌خواهان حمایت می‌‌کنند که یک نوسان چشمگیر به‌‌حساب می‌‌آید.

درحالی‌که رای دموکرات‌‌ها و جمهوری‌‌خواهان بر سر مساله سقط جنین به‌شدت رای‌ قطبی شده است. این مستقل‌‌ها هستند که این تفاوت آرا را رقم زده‌‌اند. این نظرسنجی نشان داد که اقتصاد در سال۲۰۲۲ یک مساله سیاسی بسیار قوی نسبت به سقط جنین است. رابین آکرمن، یک دموکرات ۳۷ساله و کارمند وام مسکن که در نیوکسلِ دله‌‌ور زندگی می‌‌کند و مجاب شده است که رد پاییز امسال به جمهوری‌‌خواهان رای بدهد، گفت: «من بیشتر به سمت جمهوری‌خواهان خواهم رفت؛ زیرا احساس می‌‌کنم آنها بیشتر به سمت رونق کسب‌وکار گرایش دارند.» هر چند آکرمن گفت که او «۱۰۰۰درصد» با تصمیم دادگاه عالی برای لغو حق ملی برای سقط جنین مخالف است؛ اما درباره رای پاییزی خود تصریح کرد: «اما این واقعا ربطی به تصمیم من ندارد. من بیشتر نگران چیزهای دیگر هستم.»

اولین انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای ریاست‌‌جمهوری از نظر تاریخی برای حزب در قدرت چالش‌‌برانگیز بوده است و دموکرات‌‌ها در حالی به این انتخابات نزدیک می‌‌شوند که با رئیس‌‌جمهور هم‌‌حزبی‌‌شان با عدم تایید ۵۸درصدی روبه‌رو است که در این میان ۶۳درصد از مستقل‌‌ها گفته‌‌اند از عملکرد رئیس‌جمهورشان راضی یا اصلا راضی نیستند. دموکرات‌ها در سال۲۰۲۲ هیچ فرصتی برای خطا ندارند، با کمترین اکثریت در مجلس نمایندگان و سنایی که ۵۰-۵۰، تقسیم شده است، یک کرسی در سنا می‌تواند ورق را به سود جمهوری‌‌خواهان تغییر دهد و برتری از آن این حزب قدیمی شود. جمهوری‌خواهان متعهد شده‌‌اند که اگر کنترل مجلس یا سنا را بر عهده بگیرند، دستور کار بایدن را محدود خواهند کرد و یکسری تحقیقات را درباره دولت و خانواده‌‌اش کلید خواهد خورد.

چالش اضافه‌شده برای دموکرات‌‌ها، شدت نارضایتی رای‌‌دهندگان از رئیس‌‌جمهور است: این نظرسنجی نشان داد که ۴۵درصد از رای‌‌دهندگان احتمالی به‌شدت از عملکرد رئیس‌‌جمهور ناراضی هستند و ۹۰درصد از این رای‌‌دهندگان قصد دارند در این پاییز از یک جمهوری‌‌خواه برای کنگره حمایت کنند.

دموکرات‌ها در واقع از حمایت ۵۰درصد از رای‌‌دهندگانی برخوردار بودند که می گفتند «تا حدودی» کار بایدن را تایید نمی‌‌کنند. در حال حاضر این خبر خوبی برای دموکرات‌ها است. البته این چاقوی دولبه و خطرناک است؛ زیرا آن رای‌‌دهندگان آماده جذب جمهوری‌‌خواهانی هستند که میلیون‌‌ها دلار تبلیغات روی این موضوع کرده‌‌اند که نامزدهای دموکرات‌‌ها در پیوند با این رئیس‌جمهور نامحبوب هستند. بر اساس این نظرسنجی، دموکرات‌‌هایی که حمایت بایدن را دارند، در میان رای‌‌دهندگان دموکرات حمایت ۸۸درصدی دارند. اما جمهوری‌‌خواهان در میان رآی‌دهندگانی که مخالف بایدن هستند رشد قابل توجهی داشته‌‌اند.

در فضای قطبی‌‌شده، مسائلی که برای رای‌‌دهندگان اهمیت زیادی داشت، به‌شدت با ترجیحات حزبی همسو بود. رأی‌‌دهندگانی که بر اقتصاد و تورم متمرکز بودند، ۶۴درصد به ۳۰درصد، جمهوری‌‌خواهان را بر دموکرات‌‌ها ترجیح داده‌اند. دموکرات‌‌ها در میان رای‌‌دهندگانی که به سایر موضوعات اهمیت می‌‌دادند، برتری ۲۰درصدی داشتند. با این حال اقتصاد مهم‌ترین مساله برای رای‌‌دهندگان در نظرسنجی ژوئیه و اکنون بود. چالش دموکرات‌‌ها این است که سهم رای‌‌دهندگانی که روی مسائل اقتصادی متمرکز شده‌‌اند در حال حاضر بیشتر است.

جرارد لاموروکس، بازنشسته ۵۱ساله دموکرات از نیوتاون که قصد دارد پاییز امسال به جمهوری‌‌خواهان رای دهد، گفت: «همه چیز به هزینه‌های زندگی گره خورده است. قیمت گاز و مواد غذایی بسیار بالا رفته است و من می‌‌خواهم سالم غذا بخورم؛ اما رفتن به مک‌‌دونالد و خوردن غذای نامرغوب برایم ارزان‌‌تر از پختن شام شده است.» بایدن بارها تلاش کرده است که چرخش مثبت در اقتصاد ایجاد کند و خاطرنشان کرده است که تورم یک مشکل جهانی است. او روز شنبه در توقفگاهی در یک بستنی‌فروشی باسکین رابینز در پورتلند گفت: «اقتصاد ما بسیار است.»

در ماه ژوئیه، پس از تیراندازی در ای‌‌والدیِ تگزاس و هایلند پارک و تصویب اولین قانون اسلحه پس از دهه‌ها سکون در کنگره، ۹درصد از رای‌‌دهندگان احتمالی مخالفان اسلحه را به سمت دموکرات‌‌ها سوق داده بود. اما این عدد تا اکتبر به یک‌درصد کاهش یافت و از فهرست ۱۰ موضوع برتر که دغدغه مردم است، خارج شد. اکثریت قریب به اتفاق رای‌دهندگانی که اسلحه را به‌عنوان موضوع اصلی تابستان معرفی کردند، گفتند که کنترل دموکرات کنگره را ترجیح می‌‌دهند.

بر اساس داده‌های تازه منتشرشده در حالی که سهم رای‌‌دهندگانی که بر اسلحه متمرکز شده بودند، کاهش یافت، آنهایی که سقط جنین را به عنوان موضوع اصلی خود عنوان کردند، تغییری نکردند و در ۵درصد ثابت ماند. شکاف جنسیتی قابل توجهی در اهمیت این موضوع وجود دارد: ۹درصد از زنان، در مقایسه با تنها یک‌درصد از مردان، آن را به‌عنوان مهم‌ترین موضوع ارزیابی کردند. این نظرسنجی آخرین مدرک از شکاف طبقاتی فزاینده بین دو حزب، هم از نظر جایگاه بایدن و هم از نظر رقابت برای کنگره به‌‌حساب می‌‌آید. پایگاه حمایتی بایدن به‌طور فزاینده‌‌ای به مناطق شهری و تحصیلکرده محدود می‌‌شود، رای‌دهندگان سیاه‌‌پوست، ساکنان شهرها و کسانی که حداقل مدرک لیسانس دارند فکر می‌‌کنند که او خوب عمل کرده است.

در میان رای‌دهندگان احتمالی اسپانیایی‌‌تبار، درحالی‌که ۴۸درصد بایدن را تایید نکردند؛ اما ۶۰درصد گفتند با وجود این به دموکرات‌‌ها رای می‌‌دهند. اینها جزو معدود گروه‌هایی هستند که با وجود ناامیدی از کاخ سفید باز هم از دموکرات‌‌ها حمایت کرده‌‌اند.  دانشگاهی بودن به‌ویژه یک خط تقسیم قوی بود. در میان کسانی که مدرک لیسانس داشتند، دموکرات‌ها ۱۳امتیاز برتری داشتند. جمهوری‌‌خواهان در میان آنهایی که تحصیلات کمتری داشتند، ۱۵امتیاز برتری داشتند. ائتلاف پیروز دموکرات‌‌ها در دوران ریاست‌‌جمهوری ترامپ، در تصاحب مجلس نمایندگان در سال۲۰۱۸ و پیروزی در سنا و کاخ سفید در سال۲۰۲۰ با اختلاف زیادی بر شکاف جنسیتی قابل توجه و پیروز شدن از طریق زنان رقم خورد.

اما این نظرسنجی نشان داد که جمهوری‌‌خواهان در ماه گذشته در رقابت‌‌های کنگره در سال۲۰۲۲، امتیاز ۱۱امتیازی دموکرات‌‌ها در میان زنان را به‌طور کامل از بین بردند و در ماه اکتبر به تساوی آماری رسیده‌‌اند.  این نظرسنجی رتبه محبوبیت دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را نیز مورد آزمون قرار داد. او ۵۲درصد نمره منفی داشت که بهتر از نمره منفی ۵۸ درصدی بایدن برای عدم تایید عملکرد است. همچنین در یک مسابقه مجدد فرضی در سال ۲۰۲۴، ترامپ با یک‌درصد از بایدن در نظرسنجی پیشتاز است. در میان زنان، بایدن تنها با چهار امتیاز از ترامپ جلوتر بود، در حالی این رقم در انتخابات سال۲۰۲۰، اختلاف ۱۰امتیازی را به سود بایدن رقم زد.

امروز روحیه ملت قطعا تند شده است. اکثریت قوی رای‌‌دهندگان احتمالی ۶۴درصد کشور را در مسیر اشتباهی می‌‌بینند؛ درحالی‌که تنها ۲۴درصد کشور را در مسیر درست می‌‌دانند. حتی سهم رای‌دهندگان احتمالی دموکرات که معتقدند کشور در مسیر درست حرکت می‌‌کند، از سپتامبر ۶درصد کاهش یافته است. دیوید نیهایزل، فروشنده بیمه ۴۸ساله و جمهوری‌‌خواه در ایندیاناپولیس گفت: «همه در حال حاضر آسیب دیده‌‌اند؛ تورم، نرخ بهره، هزینه گاز، هزینه غذا، هزینه مالیات بر دارایی، خدمات آب و برق من - منظورم این است که همه چیز به‌طور نجومی افزایش یافته است و زندگی‌‌ها در حال فروپاشی است.»