جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌‌ای گفت: «این افراد به زودی به خانواده‌هایشان ملحق خواهند شد و در آغوش عزیزانشان در جایی که به آن تعلق دارند، بازخواهند گشت.» او افزود: «امروز، پس از سال‌ها بازداشت غیرقانونی در ونزوئلا، ما هفت مرد را به خانه آوردیم.» رئیس‌‌جمهوری آمریکا سپس به نام آنها اشاره و تاکید کرد که ما باید جشن بگیریم که هفت خانواده یک بار دیگر کامل خواهند شد. مبادله زندانیان یک ژست نادر از حسن نیت مادورو است؛ زیرا رهبر سوسیالیست پس از غلبه بر اکثر مخالفان داخلی خود به دنبال بازسازی روابط با ایالات متحده است.

این توافق به دنبال ماه‌ها دیپلماسی توسط مذاکره‌‌کننده ارشد واشنگتن و دیگر مقامات آمریکایی صورت می‌‌گیرد. در واقع مذاکرات محرمانه با این کشور تولیدکننده بزرگ نفت پس از اعمال تحریم‌‌های روسیه شتاب گرفت؛ چرا که این تحریم‌‌ها می‌‌تواند بر قیمت‌‌های جهانی انرژی اثر بگذارد. افرادی که آزاد شده‌‌اند شامل پنج کارمند سیتگو مستقر در هیوستون هستند: تومئو وادل، خوزه لوئیس زامبرانو، آلریو زامبرانو، خورخه تولدو و خوزه پریرا که در سال۲۰۱۷ برای شرکت در جلسه‌‌ای در دفتر مرکزی شرکت مادر به ونزوئلا کشانده شدند، اما توسط مردان نقابدار بازداشت شدند. همچنین متیو هیث، سرجوخه سابق تفنگداران دریایی آمریکا که در سال۲۰۲۰ در جاده‌‌ای در ونزوئلا دستگیر شده بود نیز آزاد شد. ایالات متحده فرانکوی فلورس و پسر عمویش افراین کامپو، اقوام همسر مادورو را آزاد کرد.

این افراد در سال ۲۰۱۵ در هائیتی در یک اقدام اداره مبارزه با مواد مخدر دستگیر شدند و بلافاصله برای محاکمه به نیویورک منتقل شدند. آنها سال بعد در یک پرونده بسیار سنگین بازداشت شدند. این دو جزو بالا رده‌‌ترین افراد دولت مادورو بودند که توسط ایالات متحده بازداشت شده بودند. دولت بایدن برای بازگرداندن تقریبا ۶۰آمریکایی که به عقیده آن در خارج از کشور گروگان گرفته شده‌‌‌اند یا به اشتباه توسط دولت های متخاصم خارجی بازداشت شده‌‌اند، تحت فشار بوده است.

درحالی‌که بیشتر تمرکز بر روسیه است، جایی که ایالات متحده تاکنون تلاش ناموفقی برای آزادی بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال کشورش و پل ویلان دیگر آمریکایی داشته است، ونزوئلا بزرگ‌ترین گروه آمریکایی‌‌ها را در اسارت خود داشته است. دستگیری این افراد به گفته ناظران به این دلیل بوده است که دست برتر را به کاراکاس برای چانه‌‌زنی با آمریکا بدهد. حداقل چهار آمریکایی دیگر در ونزوئلا بازداشت هستند، از جمله دو کلاه سبز سابق که در تلاش برای برکناری مادورو در سال۲۰۱۹ دست داشتند. بایدن گفت: «به همه خانواده‌هایی که هنوز رنج می‌‌برند و از عزیزانشان که به ناحق بازداشت شده‌‌، جدا افتاده‌‌اند، می‌‌گویم: بدانید که ما به آزادی آنها پایبند هستیم.» این اخبار در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته ایران اعلام کرد که باقر نمازی زندانی دو تابعتی را آزاده کرده است. برخی گمان می‌کنند این آزادی در روزهای آینده موجب اقدام متقابل از طرف آمریکا خواهد شد.