بایدن که از او خواسته شد توضیح بیشتری بدهد، تایید کرد که پرسنل آمریکایی برای دفاع از تایوان خواهند آمد. این برخلاف رویه واشنگتن در قبال اوکراین است که تنها به کمک مادی و ارسال تجهیزات در جنگ با روسیه بسنده کرد. اظهارات بایدن جدیدترین سخنرانی وی درباره سیاست دیرینه ایالات متحده در قبال تایوان بوده که در قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹ اشاره شده است. این سخنان وی تا حدی ابهام درباره این قانون را از بین می‌‌برد. در این قانون آمده که واشنگتن متعهد است تا به تایپه در دفاع از خود کمک کند؛ اما اشاره‌‌ای صریح به حضور نیروهای نظامی آمریکایی نداشته و حالا با این سخنان مشخص شده است که آمریکا نیروهای خود را برای دفاع به تایپه گسیل خواهد کرد.

بایدن در سفری به ژاپن در ماه مه تایید کرد که در صورت حمله چین به تایوان از زور برای دفاع از آن استفاده خواهد کرد و دفاع از این جزیره را «تعهدی که بر عهده ماست»، توصیف کرد. درحالی‌که بسیاری از ناظران اظهارات بایدن را نشانه پایان ابهام استراتژیک در قبال تایوان می‌‌دانند، مقامات کاخ سفید بارها تاکید کرده‌‌اند که سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره بدون تغییر باقی می‌‌ماند. با این وجود سخنگوی کاخ سفید گفت سیاست آمریکا با وجود آخرین اظهارات بایدن تغییر نکرده است. این سخنگو گفت: «رئیس‌‌جمهور این را پیش‌تر نیز گفته است، از جمله در اوایل سال جاری در توکیو. وی همچنین تصریح کرده بود که سیاست ما در تایوان تغییر نکرده است. این سیاست همچنان باقی می‌‌ماند.»

بایدن در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌‌بی‌‌اس ۶۰ دقیقه تاکید کرد که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی‌‌کند و به سیاست «چین واحد» متعهد است که بر اساس آن ایالات متحده رسما پکن را به رسمیت می‌شناسد؛ اما تایپه را نه. به‌رغم اینکه واشنگتن به‌طور رسمی تایپه را به رسمیت نمی‌‌شناسد، یکی از قوی‌‌ترین حامیان بین‌‌المللی تایوان بوده است. در اوایل ماه جاری، وزارت امور خارجه ایالات متحده فروش ۱/ ۱ میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را تصویب کرد؛ درحالی‌که کمیته سنا به پیشبرد قانونی رای داد که ۵/ ۴میلیارد دلار بیشتر تحت عنوان کمک امنیتی ارائه می‌‌دهد و به پکن برای هر گونه تلاش برای تصرف جزیره به زور هشدار می‌‌دهد. چین مدعی است تایوان استانی بوده که باید در صورت لزوم با زور به سرزمین اصلی «ادغام شود» و آمریکا را به برهم زدن ثبات منطقه و تشویق جدایی‌‌طلبی تایوان متهم کرده است.

پس از اظهارات بایدن در ماه مه، وزارت خارجه چین هشدار داد که «هیچ‌کس نباید عزم راسخ، اراده راسخ و توانایی قوی مردم چین در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد.» متیو کرونیگ، معاون مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت شورای آتلانتیک می‌‌گوید که موضع بایدن در دفاع از تایوان «بسیار واضح» است. کرونیگ به الجزیره گفت: «تا زمانی که او رئیس‌‌جمهور است، سیاست ایالات متحده دفاع از تایوان است. این سیاست درستی است؛ زیرا به بازدارندگی چین و به هدایت برنامه‌‌ریزی نظامی ایالات متحده کمک می‌‌کند.» او افزود: «من فکر می‌‌کنم آمریکا دل این مبارزه را دارد. هیتلر و امپراتوری ژاپن روی این موضوع دل بسته بودند که آمریکا در آستانه جنگ جهانی دوم دل جنگ را ندارد. اما داستان چگونه پیش رفت؟ واشنگتن منافع استراتژیک عظیمی در حفظ صلح و ثبات و نظم لیبرال و آزادی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام دارد.»