تعلیق کمک آمریکا به سازمان بهداشت جهانی

رئیس‌جمهور آمریکا به باور خود مقصر اصلی بحران کرونا را یافته و این مقصر سازمان بهداشت جهانی است. این نخستین‌باری نیست که ترامپ عملکرد این سازمان را به باد انتقاد گرفته است. هفته گذشته، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده بود که تامین بودجه این سازمان را قطع می‌کند و اکنون به تهدید خود عمل کرده است. دونالد ترامپ در اوج مبارزه بین‌المللی با شیوع بیماری کرونا به دولت آمریکا دستور داد که پرداخت کمک به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق کند. آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده بودجه این نهاد بین‌المللی است. در سال ۲۰۱۹ این کشور ۴۰۰ میلیون دلار از بودجه این سازمان (حدود ۱۵ درصد) را تامین کرده بود. آلمان نیز در آن سال ۲۹ میلیون دلار کمک در اختیار این سازمان نهاده بود. ترامپ افزون بر آن این سازمان را به عملکرد غلط در امر مقابله با کرونا و همچنین لاپوشانی اخبار مربوط به شیوع این بیماری در چین متهم کرده است. «جف میسون» و «پائولینا دوران» در گزارش ۱۵ آوریل برای رویترز نوشتند، به باور ترامپ، سازمان بهداشت جهانی در امر مقابله با شیوع بیماری کرونا مدیریتی ناکارآمد داشته و با اعتماد به آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی دولت چین باعث شیوع بیشتر این بیماری در جهان شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا مسوولیت شمار کلان قربانیان کرونا را برعهده سازمان بهداشت جهانی دانسته است. ترامپ در کنفرانس خبری روزانه خود در کاخ سفید گفته است که این سازمان با دادن اخبار ناصحیح و توصیه‌های غلط باعث افزایش شمار قربانیان این بیماری شده است. ترامپ در کنفرانس خبری خود گفت «این سازمان باید در این مساله خطیر مسوول شناخته شده و پاسخگو باشد.» بر اساس این گزارش، تقریبا ۲ میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده و ۱۲۴ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که در شرایط کنونی تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی را سیاستی غلط ارزیابی کرده بود، گفت: «اکنون وقت وحدت و یکدلی است و جامعه بین‌المللی باید با یکدیگر به‌صورت هماهنگ کار کنند تا روند شیوع این بیماری و تبعات ویرانگر آن متوقف شود.»

وزیر امور خارجه آلمان در پی اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در قطع کمک‌های کشورش به سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد تقویت این سازمان یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود. هایکو ماس در توییتر نوشت: تقصیرها را متوجه دیگران کردن کمکی نمی‌کند. این ویروس هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. او افزود: ما باید با یکدیگر برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ همکاری نزدیک داشته باشیم. یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها تقویت سازمان ملل و به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی است که درگیر کمبود بودجه به‌خصوص در زمینه توسعه و توزیع کیت‌های تست و واکسن شده است. چین نیز از آمریکا خواست به وظایف خود در قبال سازمان بهداشت جهانی عمل کند.

بر اساس ارزیابی‌های رویترز، تا روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه کرونا ۲۲۰۰ قربانی در آمریکا بر جا گذاشته است و بحث‌ها بر سر چگونگی از سر‌گیری فعالیت اقتصادی در جریان است. «میسون- دوران» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که کرونا در برخی جاها روندی نزولی داشته مانند ایتالیا و اسپانیا اما خیز دوباره آن در بریتانیا و ترکیه در حال افزایش است. «مارگارت هریس»، سخنگوی WHO، گفت:

«... ۹۰ درصد موارد ابتلا از اروپا و آمریکا می‌آیند. بنابراین به‌طور قطع نمی‌توانیم بگوییم به اوج کرونا رسیده‌ایم.»

بر اساس این گزارش، کشوری مانند هند قرنطینه را تا ۳ می ‌تمدید کرده، زیرا کل آمار مبتلایان به ۱۰ هزار نفر رسیده است و نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، گفته است که برای نجات جان‌ها فداکاری‌های اقتصادی لازم است. دیروز چهارشنبه گفته شد که موارد جدید ابتلا در چین به ۴۶ مورد کاهش یافته و این در حالی است که روز قبل (سه‌شنبه ۲۶ فروردین) موارد ابتلا ۸۹ مورد گزارش شده بود، البته با یک مورد مرگ. بیشتر این موارد شهروندان چینی بازگشته از روسیه بودند. به‌این منظور چین و هند مرزهای خود با روسیه را بستند.

«جف میسون» و «الکساندر آلپر» هم در گزارش دیگری مورخ ۱۵ آوریل در رویترز نوشتند که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در حال تکمیل برنامه‌ای برای پایان دادن به تعطیلی ناشی از کرونا و بازگشایی اقتصاد آسیب دیده این کشور است. این در حالی است که ظاهرا این احتمال مطرح شده که ممکن است برخی کسب و کارها تا قبل از اول می‌کار خود را از سر بگیرند. ترامپ که در «باغ رز» کاخ سفید در حال سخنرانی بود گفت که به فرمانداران «اجازه خواهد داد» - اگرچه تردیدهایی از سوی برخی کارشناسان ابراز شده که آیا اساسا رئیس‌جمهور چنین اختیاری دارد یا خیر- طرح‌هایی را در ایالت‌های خود در زمان مناسب به اجرا درآورند. او گفت که با فرمانداران تمام ۵۰ ایالت در مورد این طرح احتمالا امروز پنج‌شنبه (۲۸ فروردین ماه) از طریق ویدئو کنفرانس گفت‌وگو خواهد کرد. «نیروی ویژه» ترامپ به مردم در کل کشور توصیه کرده که قواعد و دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را تا ماه آوریل رعایت کنند.

به نوشته «میسون- آلپر» ترامپ که در ۳ نوامبر با انتخابات دوباره‌ای دست به گریبان است و زیر فشار قرار دارد تا بار دیگر اقتصاد را به جریان اندازد (زیرا میلیون‌ها نفر بیکار شده اند) گفت که برخی ایالت‌ها بر اساس نرخ پایین ابتلا می‌توانند زودتر از موعد روند بازگشایی اقتصاد را کلید بزنند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت:«ما فکر می‌کنیم که برخی از فرمانداران برای بازگشایی اقتصاد در وضعیت خوبی خواهند بود و زودتر از آوریل می‌توانند اقتصاد را از حالت تعطیلی بیرون آورند. برخی دیگر از ایالت‌ها ممکن است به دوره طولانی تری از تعطیلی نیاز داشته باشند.» ترامپ در ابتدا گفته بود که تا نیمه آوریل و در عید پاک اقتصاد را از حالت تعطیلی خارج خواهد کرد اما به دلیل افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از آن، وی مجبور شد دستورالعمل‌های فدرال را تا ۳۰ روز دیگر یعنی تا پایان آوریل تمدید کند. برخی کارشناسان مسائل پزشکی ابراز تردید کرده‌اند که اقتصاد تا آن زمان آمادگی بازگشایی داشته باشد. گزارشگران رویترز نوشتند که ترامپ روز دوشنبه مورد حمله برخی فرمانداران قرار گرفته بود. زیرا فرمانداران ایالت‌ها می‌گویند که این درحیطه اختیارات آنهاست و رئیس‌جمهوری نمی‌تواند چنین دستوری صادر کند و از آنها بخواهد که کسب و کارها را باز کنند. هم اکنون فرمانداران شرق و غرب آمریکا در حال شکل‌دادن به ائتلافی هستند تا بتوانند اقدامات بعدی را با یکدیگر هماهنگ کنند. طی هفته‌های گذشته، برخلاف ماه مارس، ترامپ به نوعی از زیر بار مسوولیت دولت فدرال برای تهیه برخی اقلام از جمله ماسک و لباس‌های حفاظتی و هر آنچه در این شرایط بحرانی در ایالت‌ها به آن نیاز است، شانه‌ خالی‌ کرده است. ترامپ از فرماندارها خواسته بود که ماسک و لباس‌های حفاظتی را خودشان پیدا کنند. در مرکز این انتقادات، فرماندار نیویورک قرار دارد. اندرو کومو روز سه‌شنبه با شرکت در یک برنامه‌ خبری در سی ان ان گفت که ترامپ پیش از این اقتصاد را به عهده فرماندارها گذاشت که آنها این تصمیم را بگیرند و در اینکه به‌عنوان مسوول فدرال درگیر نشود، خیلی محافظه‌کار بود. او کار ترامپ را «جنون آمیز» و «اسکیزوفرنیک» خواند و افزود: «اگر ترامپ به من دستور دهد که شهر را باز کنم به نحوی که سلامت عمومی مردم را به خطر اندازد، من این کار را نخواهم کرد.»

«لی آسمیلاش» و «مگی فاکس» هم در گزارش ۱۵ آوریل در سی.ان.ان نوشتند، محققان در سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه اعلام کردند که ایالات متحده باید اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی- مانند ماندن در خانه یا تعطیلی مدارس- را تا ۲۰۲۲ حفظ کند. این تا زمانی است که واکسنی در این رابطه تولید شود. محققان دانشگاه هاروارد یافته‌های خود را روز سه شنبه در journal Science منتشر کردند. این یافته‌ها درست در نقطه مقابل مطالبی است که ترامپ توییت می‌کند. ترامپ معتقد است که تابستان جاری این اپیدمی تمام می‌شود اما محققان هاروارد می‌گویند این روند ممکن است تا زمان پیدا شدن واکسن تا سال ۲۰۲۲ به طول انجامد. محققان در این گزارش آورده‌اند که «فاصله‌گذاری متناوب احتمالا تا ۲۰۲۲ الزامی است مگر اینکه ظرفیت مراقبتی به‌طور اساسی بهبود یابد یا درمانی با واکسن ابداع و تولید شود». این محققان می‌گویند در سال ۲۰۲۴ هم ممکن است « SARS-CoV-۲» دچار خیزش دوباره شود. تیم محققان هاروارد اعلام کردند به محض برداشته شدن محدودیت ها، این ویروس به سرعت انتشار خواهد یافت. دکتر «مارک لیپسیچ»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد اپیدمولوژی مدرسه بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید:«اگر فاصله‌گذاری متناوب و دوره‌ای که رویکردی است انتخاب شده، لازم است که این مراقبت تا چند سال ادامه یابد. روشن است که این زمانی طولانی خواهد بود». مولفه مهم دیگری که مطرح شده این است که معلوم نیست افرادی که به این بیماری مبتلا شده باشند، در برابر مبتلا شدن دوباره مصون شده باشند.