شماره روزنامه ۶۰۴۲
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۴ دنیای اقتصاد

اخبار خودرو - روزنامه شماره ۶۰۱۴

  • دفاع شورای رقابت از اصلاح قیمت خودرو

    دنیای اقتصاد: با وجود نظر مثبت و حتی تاکید شورای رقابت بر اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها، سیاستگذار مایل به اجرای آن نیست، موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه در تفکرات و رفتارهای پوپولیستی دارد. اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها طی بیش از یک دهه گذشته یکی از دغدغه‌های اساسی سیاستگذار، تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده که وقت و انرژی بسیار زیادی را معطوف به خود کرده است. در این سال‌ها منهای دورانی نسبتا محدود که نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اختیار تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها را در دست داشته‌اند، شورای رقابت تنظیم‌گر اصلی در حوزه قیمت خودروها در مبدا بوده است.
  • ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

    دنیای اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل: بعد از تصمیم دولت آمریکا برای افزایش سنگین تعرفه‌ها بر واردات خودروهای برقی چینی، وزیر تجارت کانادا نیز اعلام کرده است که اتاوا اعمال تعرفه‌های جدید بر این خودروها را بررسی می‌کند. براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، خانم مری نگ که در حاشیه مجمع سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در پرو سخن می‌گفت، ‌تاکید کرد: «به‌‌دقت در حال بررسی این موضوع هستیم و گفت‌وگوهای بی‌پرده‌ای را با شرکای خود در آمریکا انجام داده‌ایم.» دولت بایدن هفته گذشته تعرفه‌های جدید و گسترده‌ای را بر کالاهای با فناوری پاک چینی اعلام کرد، که هدف اصلی آن محصولات نیمه‌هادی، سلول‌های خورشیدی و خودروهای برقی است. تعرفه جدید ایالات متحده بر خودروهای الکتریکی ساخت چین در سال جاری اجرایی خواهد شد و در اثر آن نرخ تعرفه نهایی وضع‌شده از ۲۷.۵درصد به ۱۰۲.۵درصد افزایش خواهد یافت. علاوه بر افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی، عوارض واردات سلول‌های خورشیدی هم از ۲۵درصد به ۵۰درصد افزایش خواهد یافت.
  • رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

    دنیای اقتصاد: بانک مرکزی بعد از گمرک، جزئیاتی از ارز تخصیص‌یافته به شرکت‌های مختلف را منتشر کرد.اوایل ماه جاری، گمرک از اسامی ارزبگیران رونمایی کرد، این در شرایطی است که بانک مرکزی هم اعلام کرده بود جزئیات ارز تخصیص‌یافته و تامین‌شده برای شرکت‌های مختلف را منتشر خواهد کرد. فهرست منتشر‌شده وضعیت اولویت‌دهی تخصیص ارز به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را شفاف کرده است.در این فهرست نیز ارز تخصیص‌یافته به مونتاژ و تامین قطعات یدکی خودرو خودنمایی می‌کند.
  • نقشه راه جدید اسقاط خودرو

    دنیای اقتصاد: دستورالعمل اسقاط خودرو‌های فرسوده جهت‌ واردات و تولید انواع خودرو موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی‌ صنعت‌ خودرو ابلاغ شد. در این دستورالعمل آمده که خودروهای بالای ۱۰ سال که به سن فرسودگی نرسیده‌اند، اگر از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می‌تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام کند. البته این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت. در بخشی دیگر از این دستورالعمل تاکید شده «سن فرسودگی اتوبوس‌های درون‌شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و اخذ تاییدیه‌های مربوط به ایمنی و زیست‌محیطی از سازمان‌های ذی‌ربط تا ۵ سال قابل افزایش خواهد بود».
  • اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

    تسنیم: حقوق ورودی برقی‌ها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی معادل نیم واحد درصد، حقوق ورودی برقی برای سایر متقاضیان ۴ واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی - بنزینی (هیبریدی) ۱۵واحد درصد است. در متن بخشنامه گمرک آمده است:با مد نظر قرار دادن بند (ت) تبصره (۹) قانون بودجه سال (۱۴۰۳) کل کشور، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقی بنزینی (هیبریدی) به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل نیم واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد تعیین شده است.
  • عرضه ۵ خودرو در سامانه خودروهای برقی

    فارس: پنج خودروی برقی وارداتی در سامانه جدید عرضه خودروهای برقی بارگذاری شده که متقاضیان این خودروها باید مبلغ یک‌میلیارد ریال را نزد یکی از بانک‌های واجد شرایط مسدود کنند. با راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودروهای برقی وارداتی به آدرس https://evauto.ir متقاضیان برای خرید این خودروها باید مبلغ یک‌میلیارد ریال را در حساب خود، نزد یکی از شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودروهای برقی وارداتی وکالتی مسدود کنند. متقاضیان تا ساعت ۲۳:۵۹ روز شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۳ می‌توانند ثبت‌نام انجام داده و یک اولویت از سبد محصولات اعلامی در سامانه را انتخاب کنند. متقاضیان همچنین تا ساعت ۱۳:۰۰ روز چهارشنبه هفته جاری دوم خرداد ۱۴۰۳ فرصت واریز و مسدود کردن وجه را در یکی از حساب‌های خود نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه دارند. در حال حاضر نیز اطلاعات ۵ خودروی برقی برای عرضه در سامانه بارگذاری شده است. خودروهای عرضه‌شده‌ در سامانه شامل خودروهای Sinogold-Tangoo۵، HongQI-EQM۵EV، Honda-ENSI، Audi-Q۵، KMCEJ۷ است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر