دومین نیسان با نام ایرانی

پیش‌تر یاسوهیرو یاموچی، نماینده اجرایی نیسان موتورز، در مورد دلیل انتخاب نام آریا برای این خودروی الکتریکی توضیح داده بود که «برای نام‌گذاری نماد جدید نیسان به نامی نیاز داشتیم که هم منعکس‌کننده آینده درخشان این شرکت و هم گذشته پرافتخارش باشد؛  از همین رو به نام قدیمی آریا برخوردیم و آن را که هر دوی این ویژگی‌ها را در خود داشت، انتخاب کردیم.» در لغت‌نامه دهخدا درباره معنی و منشأ «آریا» آمده که «آریا عنوانی است که اجداد مشترک ملل هند و ایرانی خود را بدان معرفی می‌کردند. آریا را به معنی شریف، اصیل و مولی دانسته‌اند و نام ایران نیز از این ریشه مشتق شده است.» بنابراین نیسان آریا می‌تواند برای ایرانی‌ها خودرویی خاص باشد، زیرا با فرهنگ و اصالت آنها در ارتباط است.

نیسان موتورز ژاپن اما پیش‌تر نیز علاقه خود را به نام‌های ایرانی نشان داده که حاصل آن، انتخاب نام «قشقایی» برای یکی از شاسی‌بلندهای معروف این شرکت است. «قشقایی» یکی از ایل‌های مشهور ایرانی است که مردمانش به سختکوشی و مقاومت معروف هستند و نیسان نیز با توجه به همین موارد، نام قشقایی را برای شاسی‌بلند پرفروش خود برگزید. حالا با عرضه قریب‌‌الوقوع آریا، یک نام ایرانی دیگر به کلکسیون خودروهای نیسان اضافه می‌شود. کسی چه می‌داند، شاید روزی روزگاری نیسان قصد تولید خودرو در ایران را کرد و آنجا نیز نامی ایرانی برای محصولش در نظر گرفت. نیسان در گذشته مایل به سرمایه‌گذاری در ایران بود، اما وقتی در مزایده تامین تاکسی‌های شهر نیویورک آمریکا برنده شد، قید ایران را زد. این شرکت تحت ائتلاف با رنو و میتسوبیشی است، شرکت‌هایی که اولی قبلا در ایران سرمایه‌گذاری انجام داده و دومی نیز گویا برنامه‌هایی در این مورد دارد. شاید در آینده و پس از لغو تحریم‌ها، روزی برسد که ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی به طور کامل و به صورت مستقل در ایران فعالیت کند.   

هرچه هست اما کراس اوور کوپه کاملا الکتریکی نیسان آریا قطعا طی سال میلادی جاری روانه بازار خواهد شد و گفته می‌شود ابتدا در دسترس مشتریان آمریکایی قرار خواهد گرفت.