شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۰ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۶۰۷۰

  • ‌خروج اتاق فکر دولت از حاشیه

    دنیای اقتصاد: انتصاب محمدجواد ظریف به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است. این معاونت که پیش‌تر در ساخت نهاد ریاست‌جمهوری وجود نداشته، اکنون جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. هرچند می‌گویند: «این معاونت همان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری است.» اما سوال این است که این معاونت جدید می‌تواند چه نقشی در دولت داشته باشد؟
  • جزئیات جدید ترور هنیه

    دنیای اقتصاد: با گذشت چهار روز از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، روز گذشته سپاه پاسداران در اطلاعیه جدید خود ابعاد تازه‌ای از حادثه را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه که پس از انجام تحقیقات از سوی سپاه پاسداران درخصوص نحوه به به‌شهادت‌رساندن شهید اسماعیل هنیه صادر شده، آمده است: با توجه‌ به تحقیقات، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه‌برد با سرجنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت‌گرفته است. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است که این اقدام با طراحی و اجرای رژیم صهیونیستی و حمایت دولت جنایتکار آمریکا صورت گرفته است. سپاه در بخش دیگری از اطلاعیه سوم خود تاکید کرده است: خون‌خواهی «شهید اسماعیل هنیه» قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که «مجازات سخت» است را در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد. پیش از این سپاه در دو اطلاعیه پیشین خود، ضمن اعلام شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی‌ نیز از مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامت شهید هنیه در تهران و پاسخ سخت و دردناک ایران به این جنایت خبر داده بود‌.
  • الزامات جدید حلقه ارتباطی دولت و جامعه نخبگانی

    دنياي اقتصاد: انتصاب محمدجواد ظریف، به عنوان «معاون راهبردی رئیس‌جمهور» واکنش‌های متعددی به دنبال داشته است. محوریت بیشتر واکنش‌ها به شورایی یا اجرایی بودن این معاونت است و اینکه ساختار آن به چه صورت تدوین شده است. برخی از کارشناسان می‌گویند؛ این معاونت ارتقا یافته «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» است. علی سرزعیم، اقتصاددان ایرانی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «معاونت راهبردی در واقع همان مرکز بررسی‌های استراتژیک است و فقط عنوانش تغییر کرده.» هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس هم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به ارتقای مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری به معاونت راهبردی تاکید می‌کند: «در حال حاضر با ارتقای این مرکز به معاونت حتما می‌خواهند اثربخشی آن را بیشتر کنند.»
  • چند روز آینده می‌تواند بحرانی باشد

    دنیای‌اقتصاد: روزنامه گاردین در تحلیلی از افزایش سطح درگیری‌ها در منطقه با بیان اینکه دولت بایدن فرصت‌های زیادی را برای متوقف کردن تنش‌ها از دست داده است، می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اولویت او اجتناب از درگیری منطقه‌ای شامل اسرائیل و ایران است. اجتناب از اقدام و حفظ ابهام بهترین اهرم اوست. در ادامه این گزارش آمده است: درگیری‌ها در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی ممکن است به یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌‌‌الله تبدیل شود. رفت و برگشت پاسخ‌های هفته گذشته در منطقه به طرز نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای شبیه این نوع درگیری‌‌‌هاست. هر حمله و ضد حمله بین اسرائیل و دشمنانش این خطر را افزایش می‌دهد که جنگ فاجعه‌بار آن در غزه به یک درگیری منطقه‌ای با ایران و شبه‌نظامیان متحدش در عراق، لبنان، سوریه و یمن تبدیل شود. جو بایدن گفته است که اولویت اصلی او جلوگیری از چنین جنگی است. چند روز آینده می‌تواند بحرانی باشد.
  • انتخاب اصلح در مسیر بریکس

    مرتضی رحمانی‌موحد/دیپلمات و معاون اسبق گردشگری کشور
    اتحادیه بریکس در سال ۲۰۰۶ با توافق اولیه چین، روسیه، هند و برزیل و پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۲، به عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف اقتصادی جهان بعد از گروه هفت کشور صنعتی متولد شد و در ادامه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، آرژانتین، عربستان سعودی، مصر و اتیوپی از ابتدای سال ۲۰۲۴ به این ائتلاف جهانی پیوستند و از سال ۲۰۲۳ درخواست عضویت کشورهای الجزایر، بحرین، ونزوئلا، بلاروس، بولیوی، کوبا، قزاقستان، کویت، فلسطین، سنگال و تایلند مطرح شده است. اهداف بریکس، ارتقای صلح، امنیت، توسعه و همکاری و همچنین مشارکت در جهانی به منظور گسترش عدالت برای بشریت و عدالت اعلام شده است؛ به‌نحوی که بتواند با استفاده از ابزار دیپلماتیک، بهبود و اصلاح سیستم مالی را در تعادل‌بخشی با هژمونی غالب جهان غربی مورد توجه و اقدام قرار دهد.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴

    روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه نسبت به انتصاب ظریف به عنوان معاون راهبردی انتقاد کرد و نوشت: محمدجواد ظریف در حالی به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شد که در چند نوبت ادعا کرده بود به دولت نمی‌رود و هیچ سمتی را در دولت به عهده نخواهد گرفت. ظریف پیش از این رئیس شورای موقت موسوم به شورای راهبری دولت چهاردهم بود که پیشنهاد وزیر به پزشکیان را برعهده داشت و آخرین‌بار در میانه هفته گذشته ضمن گرفتن عکس یادگاری با برخی دیگر از اعضا اعلام کرد که کار شورا پایان یافته است. اما او این عکس را در همان جایی گرفت که قرار بود ماندگار شود و مدیریت آن را هم برعهده بگیرد: «مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری». البته حکمی که ظریف برای خود از آقای پزشکیان گرفته، فراتر از ریاست مرکز مذکور و به عنوان «معاون راهبردی رئیس‌جمهور» است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر