شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

  • نامزدها از اظهارات دشمن‌شادکن پرهیز کنند

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار مسوولان قوه‌قضائیه، «حل‌وفصل مسائل و اختلافات مردم براساس عدالت» و «جلوگیری از عبور از خط قرمز قانون» را از مسوولیت‌های اصلی دستگاه قضا برشمردند و افزودند: مهم‌ترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای شجاعانه و بدون ملاحظه عدالت است.
  • راه دور و دراز تا پیمان دفاعی آمریکا و عربستان

    دنیای اقتصاد-کامران کرمی: بلال صعب رئیس بخش آمریکا- خاورمیانه و مشاور شورای علمی- آکادمیک تحقیقات و مشاوره TRENDS در یادداشتی برای سایت «بریکینگ دیفنس» بزرگ‌ترین آژانس خبری مستقر در نیویورک که متمرکز بر حوزه دفاعی است، برخی از چالش‌‌های ایجاد یک پیمان دفاعی ایالات متحده و عربستان سعودی را به بحث گذاشته است.
  • معمای پدیده انتخابات ۱۴۰۳

    دنياي اقتصاد: طی دو هفته گذشته نظرسنجی‌های مختلفی دریک بازه زمانی یکسان درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته که هر کدام با دیگری متفاوت است. در این نظرسنجی‌ها برخی از نامزدهای انتخابات در صدر قرار دارند و آرای برخی دیگر روند کاهشی داشته است. در همین ارتباط عباس عبدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» علت اصلی متفاوت بودن نتایج نظرسنجی‌ها را مستقل نبودن نهادهای اصلی و تعدد نظرسنجی‌ها دانست. اوهمچنین از رشد آرای یک نامزد و کاهش رای دو نامزد رقیب وی خبر داد.
  • نامزدها صریح بیان کنند: تحریم‌ها را چگونه رفع می‌کنند؟

    منصور بیطرف
    در هفته گذشته وقتی دکتر جواد ظریف در میزگرد تلویزیونی دکتر پزشکیان، نامزد دور چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ظاهر شد و از برجام دفاع کرد، به احتمال خیلی زیاد حدس می‌زد که مدت کوتاهی بعد از این دفاع مورد هجمه و حمله اصولگرایان قرار بگیرد. اتفاقی که هنوز یک ساعت از این میزگرد نگذشته بود، رخ داد. جدا از حواشی این دفاع و حمله، دفاع برجامی ظریف دو سوال مهم را دوباره آشکار و به ذهن متبادر کرد. به عبارتی روی صحنه آورد و آن این است : ۱- سیاست خارجی کشور چگونه پی‌ریزی می‌شود و ۲- رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌اش تا چه اندازه در پی‌ریزی سیاست خارجی نقش دارند‌؟
  • قمار چین در خاورمیانه؟

    دنیای اقتصاد: پکن خود را به عنوان جایگزینی برای ایالات متحده معرفی می‌‌‌کند، اما اینکه چگونه این استراتژی در درازمدت علیه قدرت سیاسی و نظامی آمریکا عمل خواهد کرد، نامشخص است. به گزارش روزنامه صبح چین جنوبی، تعهدات چین در خاورمیانه در دهه گذشته، به ویژه پس از بهار عربی و در بحبوحه خروج ایالات متحده از منطقه، افزایش یافته است. به طور سنتی، پکن برای ایجاد روابط متوازن با همه طرف‌‌‌ها و در عین حال اجتناب از تشدید درگیری در منطقه تلاش می‌‌‌کند.
  • یک بام و دو هوای تصمیم‌سازان

    دنياي اقتصاد: مصطفی پور‌محمدی در دومین مناظره اعلام کرد که جلیلی در جلسه شورای عالی امنیت ملی به او گفته است که آقای پورمحمدی تو مسوول باشی ما FATF را قبول داریم، اما آقایان مسوول باشند‌(دولت روحانی) ما قبول نداریم. اما سعید جلیلی در پاسخ به این اظهارات سکوت کرد. اگرچه برخی از اطرافیان و هواداران وی این مساله را تکذیب کردند. اما این موضوع واکنش‌هایی را در میان فعالان سیاسی و همچنین کنشگران اقتصادی به دنبال داشت. برخی از خسارات ناشی از نپیوستن به FATF سخن گفتند و برخی از سیاست دو‌گانه انتقاد کردند. در این راستا «دنیای اقتصاد» با ۳ نماینده مجلس به گفت‌وگو نشست. نمایندگان مجلس در این گفت‌وگو نسبت به سیاست دو‌گانه انتقاد کردند.
  • تثبیت رقابت قالیباف و پزشکیان در مناظره سوم

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    مناظره سوم هم نتوانست روند رقابت نزدیک را تغییر دهد‌. سومین مناظره تلویزیونی که درباره فرهنگ و جامعه بود به مراتب خسته‌کننده‌تر بود. اگر حملات زاکانی به پزشکیان هم نبود و قالیباف از مخالفتش با فیلترینگ سخن نمی‌گفت، مناظره بیشتر شبیه کلاس انشا و فلسفه هنر بود. جلیلی هر چه بیشتر در نقش یک کارشناس فرهنگی انقلابی فرو رفت و از بازتولید تصویر یک رئیس‌جمهور بازماند. پزشکیان موضع اخلاقی خود را حفظ کرد، اما نتوانست یک آن یا لحظه درخشان در مناظره ایجاد کند. حوزه فرهنگی مثل حوزه سیاست خارجی جایی است که اصلاح‌طلبان در آن موقعیت خوبی دارند و پزشکیان می‌توانست از این موقعیت برای برنده شدن در مناظره استفاده کند. اما چنین نشد و حملات بی‌پروا و تا حدی نامتعارف زاکانی هم باعث شد عصبانی شود.
  • فرجام رقابت‌ها در هفته‌آخر

    رحمن قهرمان‌پور، تحلیلگر انتخابات و سیاست خارجی در یادداشتی اختصاصی در «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی کرد که طی هفته جاری با توجه به نوع عملکرد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سه مناظره گذشته رشد یک نامزد در نظرسنجی‌ها متوقف خواهد شد.
  • عملگراترین نامزد کیست؟

    دنیای اقتصاد: کمتر از یک هفته دیگر چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود؛ در روزهای اخیر کاندیداهای ریاست جمهوری هم در مناظره‌‌‌‌ها و هم میزگردهای انتخاباتی تاحدودی رویکرد خود را در قبال مسائل مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی بیان کردند. روزنامه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران به بررسی مواضع و دیدگاه کاندیداها در حوزه سیاست خارجی پرداخت. متقی تاکید کرد که محورهای اصلی سیاست خارجی اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری مبتنی بر عملگرایی و توجه به نقطه تعادلی در سیاست خارجی بوده است. این امر نشان می‌‌‌‌دهد که در دولت آینده زمینه برای همکاری‌‌‌‌های دوجانبه و چند جانبه ایران با سیاست بین‌الملل وجود خواهد داشت. به گفته متقی قالب‌‌‌‌های ادراکی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران عموما بر اساس شاخص‌‌‌‌های منافع ملی ایران تنظیم شده است. در نگرش بسیاری از کاندیداها، چند جانبه‌‌‌‌گرایی برای ارتقای سطح رشد اقتصادی کشور اهمیت دارد و چنین رویکرد و انگاره‌‌‌‌ای از طریق همکاری‌‌‌‌های بین‌المللی و چند جانبه‌‌‌‌گرایی حاصل می‌شود.
  • ۵ دلیل سردی مناظره‌ها

    دنیای اقتصاد-شیرین جمشیدیان: سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم شب گذشته برگزار شد، اما به نظر می‌رسد که همچنان این مناظره‌ها نتوانسته‌اند تنور انتخابات را گرم کنند. این وضعیت دلایل متعددی دارد، اما یکی از این دلایل، عدم ارائه برنامه و راهکار برای حل مشکلات موجود از سوی نامزدها است. در همین زمینه با سه نماینده مجلس به گفت‌وگو نشستیم. این نمایندگان مجلس اگرچه بر گرم نبودن تنور انتخابات تاکید دارند، اما دلایل این سردی از نگاه هر نماینده متفاوت است. انارکی، نماینده رفسنجان علت را عدم توجه به مشکلات مردم می‌داند. آزادی‌خواه، نماینده ملایر اما معتقد است که دلیل سردی تنور انتخابات قالب مناظره‌ها است. در حالی‌که فیاضی، نماینده نور می‌گوید انتخابات ناگهانی دلیل این شرایط است.
  • استقبال عطریانفر از مناظره‌های تلویزیونی

    دنياي اقتصاد- فاطمه علي‌اصغر: مناظره‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، اکنون وارد مرحله جدیدتری شده و بنا به آمار ارائه شده از سوی صداوسیما نزدیک به ۲۰ میلیون مخاطب پیدا کرده‌ است. آیا این مناظره‌ها می‌تواند قشر خاکستری را پای صندوق‌های رای بیاورد؟ محمد عطریانفر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این مناظره‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر