وعده انتقام سخت ایران

ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در تشریح آخرین جزئیات حادثه تروریستی اعلام کرد: شناسایی عوامل دخیل در این حادثه تروریستی، تعقیب و دستگیری تروریست‌ها و تیم‌های پشتیبان آنها در دستور کار ویژه دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان کرمان قرار گرفته است. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: در این رابطه پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان زیرنظر بازپرس ویژه‌ای برای رسیدگی به ابعاد قضایی این موضوع تشکیل شده و دستورات قضایی لازم توسط دادستان به ضابطین خاص و عام صادر شده است.به دنبال حادثه تروریستی روز چهارشنبه در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان ۸۵تن شهید و ۲۸۴نفر مجروح شدند‌. همچنین براساس آخرین گزارش‌ها ۲۵نفر در آ‌ی‌سی‌یو بستری هستند‌.

پیش از این خبرها از شهادت ۱۰۳نفر در این حمله تروریستی حکایت می‌کرد که پس از بررسی‌های دقیق‌تر آمار شهدای این حادثه کاهش یافت. براساس آنچه وزیر کشور درباره آمار شهدا اعلام کرده است این حادثه ۵۴ شهید زن و ۳۴ شهید مرد داشته است. وحیدی همچنین گفت: از این تعداد ۱۲ مهاجر افغانستان، ۱۰ نفر زیر ۱۰ سال و ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال سن دارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از مجموع ۲۰ دانش‌آموز شهید این جنایت تروریستی، ۱۰ شهید دانش‌آموز، دختر و ۱۰ شهید دیگر نیز پسر بوده‌اند. همچنین ۴۰ شهید از سایر شهرهای استان کرمان، یک شهید از مشهد و یک شهید هم از تهران است، دو نفر از شهدا هم در حال بررسی است که از کدام شهرها هستند.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز اعلام کرده است از یک خانواده چهار شهید دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و از پایه اول، دوم، سوم و پنجم دبستان و از یک خانواده دیگر هم دو فرزند شهید که یکی از فرزندان پایه ششم ابتدایی و دیگری پایه یازدهم هنرستان است، برجا‌ مانده است‌. همچنین خبرها از شهادت ۸ عضو یک خانواده در انفجار تروریستی کرمان حکایت دارد. یکی از شهدای حادثه تروریستی کرمان ریحانه سلطانی‌نژاد دختر خردسالی بود که با نام «دختر کاپشن صورتی‌ با گوشواره قلبی» در فضای مجازی معروف شده است.

وعده انتقام رئیس‌جمهور

درپی این حادثه تروریستی روز جمعه ابراهیم رئیسی با لغو سفرش به ترکیه راهی استان کرمان شد و با جمعی از خانواده‌های شهدای جنایت تروریستی در این استان دیدار و گفت‌وگو کرد‌. به گزارش «ایسنا»، او در جریان این دیدار گفت: انتقام حداقل بهایی است که دشمن بابت ارتکاب جنایت تروریستی کرمان متحمل خواهد شد. رئیس‌جمهور همچنین به بیمارستان پیامبر اعظم‌(ص) رفت و بر بالین مجروحان حادثه تروریستی کرمان حاضر شد و با آنها گفت‌وگو کرد. رئیسی در ادامه در آیین وداع و تشییع شهدای جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان، حضور یافت و تاکید کرد: یقین بدانید امروز ابتکار عمل به دست نیروهای مقتدر ما است، زمان و مکان برای انتقام از دشمن را نیروهای ما تعیین خواهند کرد و پایان طوفان‌الاقصی نیز پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت‌: قطعا با مغزهای فاسدی که این جنایت تروریستی را طراحی کرده و دست‌های آلوده‌ای که به انجام آن مبادرت کرده‌اند، قاطعانه برخورد خواهد شد. به گزارش فارس، رئیس‌جمهور در پایان سفر خود به کرمان در گفت‌وگویی تلویزیونی نیز گفت: ما مصرانه به دنبال آن هستیم تا پیگیری‌های لازم درخصوص جنایت تروریستی کرمان از ناحیه دستگاه‌های امنیتی انجام شود.سردارحسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی کرمان خطاب به داعش گفت: شما در صف اصحاب جهنم قرار دارید. هر جا باشید شما را می‌یابیم. شما نمی‌توانید از عذاب الهی دور شوید. اگر هزار سال هم عمر کنید، شما را خواهیم یافت. مردم ما بدانند ما آنها را هرروز شکست می‌دهیم. اجازه سیطره دشمن را نمی‌دهیم.

موج محکومیت‌ها

بررسی حادثه تروریستی روز چهارشنبه در کرمان همچنان ادامه دارد‌. در این میان ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس از بررسی ابعاد دقیق حادثه تروریستی کرمان در نشست آتی این کمیسیون خبر داد. در کنار این پیگیری‌ها طی دو روز گذشته نهادها، سازمان‌ها و احزاب نیز در بیانیه‌هایی به محکومیت انفجار تروریستی در کرمان پرداختند‌. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، حزب کارگزاران سازندگی ایران، مجمع نیروهای خط امام و مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌هایی با محکومیت این حادثه بر ریشه‌کنی تروریسم تاکید کردند‌. نمازگزاران تهرانی نیز روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه با حضور در تظاهرات، جنایت تروریستی در کرمان را محکوم کردند. همچنین قطعنامه تظاهرات سراسری محکومیت جنایت تروریستی در کرمان از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صادر شد. در این قطعنامه آمده است: از فرماندهان سپاه قدس و تمامی نیروهای نظامی و امنیتی می‌خواهیم در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ قاطع و کوبنده‌ای به پرورش یافتگان و مزدوران رژیم صهیونیستی داده و رعب و وحشت دیگری بر کانون شغالان صهیونیستی وارد نمایند.


آرام گرفتن پیکر شهدا در کنار مزار سردار

مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی کرمان صبح روز گذشته در مصلای بزرگ امام علی‌(ع) شهر کرمان برگزار شد. در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه پاسداران، خانواده شهدا و خانواده سردار شهید سلیمانی برگزار شد، بعد از خواندن نماز، پیکر شهدا برای خاک‌سپاری در کنار مرقد سردار سلیمانی به گلزار شهدا منتقل و به خاک سپرده شدند. قرار است پیکر شهدای دیگر استان‌ها نیز برای تشییع و خاکسپاری به زادگاهشان منتقل شود. این مراسم در حالی روز گذشته با حضور مقامات و خانواده‌های شهدای حادثه برگزار شد که محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان روز پنج‌شنبه از لغو مراسم تشییع شهدای انفجار تروریستی با حضور مردم با تصمیم شورای تامین خبر داده و اعلام کرده بود که مراسم خاکسپاری فقط با حضور خانواده‌ها انجام خواهد شد.