غلبه آبی و زرد بر قرمز کرونایی

در کل کشور نیز در شبانه‌روز منتهی به سوم اردیبهشت گذشته ۲۲نفر از هموطنان در اثر بیماری کرونا جان باختند.  با این حال کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل کاهش آمار بستری و ابتلا ممکن است تست ندادن مردم باشد، زیرا «اُمیکرون» با گونه‌های جهش یافته‌اش مانند یک سرماخوردگی ساده در نظر گرفته می‌شود. اما بسته شدن بخش‌های بستری در برخی از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان‌های جزیره کیش می‌تواند نشان‌دهنده کاهش واقعی آمار بیماران کرونایی باشد.

کاهش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی

«ایرنا» در خبری به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت از کاهش تعداد شهرهای قرمز از ۵۵ به ۲ شهر و همچنین کاهش تعداد شهرهای نارنجی از ۸۴ به ۴۸ شهر خبر داده است. بنا به اطلاعات موجود، تعداد شهرهای زرد نیز از ۲۷۴ به ۳۲۳ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵ به ۷۵ شهر افزایش یافته است.

ابتلای کمتر از هزار نفر به کرونا

بنا به اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول ۲۴ ساعت منتهی به سوم اردیبهشت۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴۰ نفر از آنها بستری شدند.  مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷میلیون و ۲۱۵ هزار و ۵۱۲ نفر رسید. تا کنون ۶ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۲۲ بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۹۶۲ نفر رسید. هزار و ۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۰ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۸۳۸ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. آمارهای اعلامی از وزارت بهداشت موید این است که تا کنون۶۴ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۷۳۳ نفر دز اول، ۵۷ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۰ نفر دز دوم و ۲۶ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۹۰۷ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۶۹۰ دز رسیده است. فقط در ۲۴‌ساعت منتهی به سوم اردیبهشت، ۹ هزار و ۸۶۷ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.  با این حال علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به «ایرنا» اعلام کرده است تزریق د‌ز سوم برای عموم مردم و د‌ز چهارم برای افراد خاص دارای بیماری‌های خاص، یک دوره طلایی است و مشخص نیست در آینده چه وضعیتی داشته باشیم چون امکان شیوع گونه‌های جدید در جهان و فراگیری آن در ایران هم وجود دارد پس کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند برای جلوگیری از بیماری شدید حتما از این دوران طلایی  استفاده کنند.

یک هفته بدون مرگ

درمیان خبر‌های کرونایی شاید بتوان گذراندن یک هفته بدون مرگ کرونایی در چهار استان را نقطه فروکش کردن تب کرونا دانست.  بنا به اعلام «ایسنا» به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، چهار استان در یکصد و سیزدهمین هفته همه‌گیری کووید-۱۹ هفته‌ای بدون مرگ‌های کرونایی را گذرانده‌اند و میزان این نوع مرگ در ۲۳ استان دیگر کاهش چشمگیر یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد استان‌های ایلام، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر، هفته چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ را بدون مرگ کرونایی سپری کردند. اما از سوی دیگر تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان در استان سمنان ا‌ز حد متوسط کشوری فراتر رفته و افزایش چشمگیر داشته، اما روند فوت در استان سمنان صفر بوده است.

انتقاد از عدم توجه به واکسن‌های داخلی

همزمان با فروکش کردن تب کرونا در کشور، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان با حضور مسوولان سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و ۷ شرکت تولیدکننده واکسن برای بررسی آخرین وضعیت تولید و توزیع واکسن کرونا برگزار شد. به گزارش خانه ملت، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این نشست، گفت: در حال حاضر در سبد واکسن دنیا ۱۶ واکسن و در سبد ما ۹ واکسن وجود دارد و این به دلیل عدم توجه ویژه به تولید داخل است؛ برای نخستین‌بار در حوزه بیوتکنولوژیک و به صورت حرفه‌ای نسبت به تولید واکسن اقدام شده و به گونه‌ای صنعت تولید داروی ما ایثار کرده و خطوط دارو را به واکسن اختصاص داده، اما حمایتی از آنها نشده است، البته استقبال از واکسن در تمام دنیا کاهش پیدا کرده است و مخصوص ایران نیست.

درهمین حال هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت سیناژن در این نشست گفت: جلسات متعددی با واکسن‌سازها برگزار شد و ما تاکید کردیم که ۳ میلیون دز می‌توانیم تولید و تحویل دهیم و ما یک ماه مانده به تعهد اقدامات لازم را انجام دادیم و در بهمن ماه با ارسال نامه‌ای تاکید شد که به ۸ میلیون دز واکسن نیاز دارند و ما نهایت تلاش خود را برای تولید این میزان به کار بردیم و به سرعت آماده کردیم، اما متاسفانه در نامه بعدی به ما اعلام کردند که فقط دو میلیون دز خریداری می‌شود؛ در حال حاضر ۶ میلیون دز واکسن در انبارها و ۴ میلیون دز ماده اولیه داریم و از زمان فروش واکسن تاکنون تنها ۶ میلیون دز با ما قرارداد منعقد شده که تنها حدود ۵۰ درصد پول آن نیز پرداخت  شده است. علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم‌سازی رازی نیز در این نشست گفت: تاکنون ۵ میلیون دز واکسن تحویل و حدود ۸ درصد مبلغ را دریافت و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان طلبکار هستیم و در حال حاضر ۴ میلیون دز آماده مصرف در انبارها داریم و نمی‌دانیم با چه کسی باید قرارداد ببندیم و بلاتکلیف هستیم.