با این حال موج پنجم کرونا که یکی از شدیدترین پیک‌های کرونا در ایران بود و مرگ هزاران نفر در این مدت، کشور را به سمت خرید واکسن‌های خارجی بیش از گذشته سوق داد. در این میان به دنبال دستور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری مبنی بر تامین ارز برای واردات واکسن کرونا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اواسط شهریورماه از مذاکره با دو کشور اروپایی برای وارد کردن دو واکسن فایزر و مدرنا خبر داد. به گفته وی، ایران ‌دو میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن فایزر سفارش داده و ‌خرید ۵ میلیون دز واکسن جانسون‌اند‌جانسون هم نهایی شده است.

همزمان با سخنان او سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه‌ نیز ۲۲شهریورماه اعلام کرد که برای واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا محدودیتی وجود ندارد. در ادامه قرار بر این شد که از واکسن کرونای فایزر و جانسون‌اند‌جانسون به عنوان د‌ز بوستر کادر درمان استفاده شود. به دنبال خبر واردات این سه واکسن بود که بسیاری از مردم واکسیناسیون خود را با به امید به دریافت این واکسن‌ها به زمان واردات آنها موکول کردند. از همین رو، روز اول مهرماه، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم اعلام کرد که ‌واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق به مادران باردار وارد کشور می‌شود و این واکسن به دیگر افراد نمی‌رسد‌‌. او همچنین تاکید کرد که تمامی واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت که در مراکز واکسیناسیون در حال استفاده است از نوع بهترین‌های مقابله با کرونا هستند و مردم با خیال آسوده نسبت به واکسینه کردن خود اقدام کنند. اما اعلام اختصاص فایزر برای مادران باردار با مخالفت‌هایی در داخل روبه‌رو شد. از جمله خبرگزاری فارس که در گزارشی در روز ششم ماه جاری با عنوان «معمای اختصاص واکسن فایزر برای مادران باردار» از تزریق واکسن فایزر به مادران باردار انتقاد کرد و در گفت‌وگو با یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک ضمن انتقاد از تصمیم وزارت بهداشت با بیان اینکه ما هیچ سابقه‌ای از واکسن فایزر در دست نداریم، گفت: کافی است بدانید این فقط mRNA نیست که دارد در فایزر تزریق می‌شود. فقط آن ژن شاخک نیست، بلکه یک مجموعه ژن‌ها دارد تزریق می‌شود. ‌او همچنین از وزارت بهداشت خواست تا مراقب سلامتی مادران باردار باشند.

به دنبال این انتقادها روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از آنجا که براساس آخرین شواهد علمی معتبر کمیته علمی کرونا، واکسیناسیون زنان باردار در مراکز واکسیناسیون توسط شبکه بهداشتی با واکسن سینوفارم انجام می‌شود، تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنا بر توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن نخستین واکسن در دسترس افراد است که در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از همان بدو واکسیناسیون، معتبرترین واکسن‌ها را تهیه کرده و در بخش تولید داخلی نیز ضمن تسهیل در امور تولیدکنندگان، برای تامین سلامت مردم در این موضوع سختگیری‌هایی لحاظ کرده است. بنابراین از هموطنان عزیز تقاضا شده است که نسبت به تزریق واکسن کرونا در اسرع وقت اقدام کنند.  در این اطلاعیه به زنان باردار نیز توصیه شده است: تاخیر در دریافت واکسن حتی برای یک روز، موجب تاخیر در ایمنی لازم جامعه می‌شود، بنابراین با تکیه بر اهمیت موضوع، اقدام به دریافت واکسن کرده و منتظر واکسن دیگری نباشند.  در ادامه این اطلاعیه ضمن اشاره به سرعت گرفتن واردات واکسن آمده است: در قالب قرنطینه هوشمند و پس از رسیدن جامعه به سطح مناسبی از پوشش واکسیناسیون، محدودیت‌های اعمال شده در طول مدت مقابله با کرونا برای افراد واکسینه شده برداشته می‌شود.

   مجموع واکسن‌های تزریق شده

درهمین حال براساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۳۷ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۱۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۶۱ دز رسید. همچنین در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۷۶ هزار و ۹۵۰ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

   ۱۳۲۷۱ ابتلای جدید کرونا در کشور

از سوی دیگر طی ۲۴ساعت گذشته ۱۳هزار و ۲۷۱ ابتلای جدید کووید-‌۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۹۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۲۷۲ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین ۶ هزار و ۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. براساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.