با استناد به جداول آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بهار امسال به طور متوسط ۶/ ۶۴ درصد کاهش واردات در زمینه تیرآهن، میلگرد و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع داشته‌ایم. در سه ماه نخست پارسال، واردات ۴ هزار تن تیرآهن، ۹ هزار تن میلگرد و ۱۴ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع انجام شد؛ اما در بهار امسال، واردات تیرآهن صفر بود، میلگرد با واردات ۵ هزار تنی نسبت به پارسال ۴۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی با واردات ۷ هزار تنی نسبت به سه ماه نخست پارسال ۵۶ درصد کاهش یافت.

فصل بهار امسال واردات مقاطع تخت فولادی برخلاف مقاطع طویل با افزایش ۱۶۳ درصدی نسبت به بهار ۹۸ روبه‌رو شد که این امر ناشی از نابرابری میزان تولید با بازار مصرف است.

آمار سه ماهه نخست امسال گویای واردات ۱۷۹ هزار تن مقاطع تخت فولادی است که در مقایسه با ۶۸ هزار تن عملکرد سال گذشته افزایش ۱۶۳ درصدی دارد.

بیشترین میزان واردات در دوره سه ماهه امسال مربوط به ورق گرم می‌شود که با رقم ۸۷ هزار تن نسبت به ۲۱ هزار تن در سه ماه ابتدایی پارسال افزایش ۳۱۴ درصدی دارد. ضمن اینکه واردات ۴۴ هزار تنی ورق سرد در بهار امسال در مقایسه با ۱۵ هزار تن در دوره مشابه سال گذشته ۱۹۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین ورق پوشش‌دار نیز در فصل بهار ۹۹ به میزان ۴۸ هزار تن واردات انجام شد که در مقایسه با ۳۲ هزار تن سه ماهه ۹۸ رشد ۵۰ درصدی دارد.

کل واردات تولیدات فولادی در سه ماه نخست امسال به رقم ۱۹۱ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۱۰۱ درصدی را ثبت کرد. میزان واردات تولیدات فولادی در سه ماه ابتدایی سال ۹۸ برابر با ۹۵ هزار تن اعلام شده بود.

آمار مورد بررسی گویای آن است که در فصل بهار با وجود رونق ساختمان‌سازی نسبت به سه ماه قبل از آن(زمستان) نیازی به واردات مقاطع طویل نبوده؛ اما به دلیل ضعف تولید در بخش مقاطع تخت، ناگزیر از واردات بوده‌ایم و در عین حال، صادرات مقاطع تخت فولادی هم در سه ماه نخست امسال به طور متوسط ۶/ ۷۰ درصد کاهش ثبت شد.

میزان واردات شمش فولادی (بیلت و بلوم) در سه ماه نخست امسال یک هزار تن بود که با عملکرد فصل بهار پارسال یکسان است و تفاوتی ندارد. در عین حال واردات اسلب برای سال گذشته و امسال ثبت نشده است، علاوه براین واردات آهن اسفنجی هم صفربود.