آخرین مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز

به گزارش «ایرنا» ربیعی با تاکید بر اینکه پس از هماهنگی با وزارت بازرگانی و وزارت صمت، ‌کمیته نظارت و تخصیص ارز، جلسات خود را با حضور نمایندگان قوه قضائیه و دادستانی کل کشور دنبال خواهد کرد، گفت: در این جلسات صادرکنندگان دعوت خواهند شد و شیوه بازپرداخت ارز با حضور دادستان کل کشور تشریح می‌شود. روز چهارم تیرماه حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در جلسه هیات دولت با با بیان اینکه صادرکننده‌های ما باید بدانند که ارز برای دولت است تاکید کرده بود: بر اساس مقررات کشور صادرکنندگان باید ارز را برگردانند و اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوء‌استفاده کند، بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند. او روز گذشته نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت از درنظرگرفتن مشوق‌های ویژه برای صادرکنندگان متعهد ارزی خبرداد.

واکنش به طرح سوال از رئیس‌جمهور

سخنگوی دولت درادامه سخنان روز گذشته خود درنشست خبری با خبرنگاران، درواکنش به طرح سوال از رئیس‌جمهوری در مجلس که به ظاهرا ازسوی ۲۰۰نماینده مجلس درخواست شده است، گفت: از همان روزهای نخست تشکیل مجلس یازدهم، بنای دولت بر همکاری و تعامل با این مجلس بوده است. ربیعی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری با استقبال از مجلس جدید، انرژی جدید و فکر جدید، دست همکاری برای رفع مشکلات کشور و مردم به سوی مجلس دراز کردند، تصریح کرد: قطعا دولت برای حق قانون‌گذاری و نظارت مجلس شورای اسلامی احترام قائل است و این اعتقاد همه ما در دولت است که عبور از بحران‌های عظیم، بحران‌های خارجی، اقتصادی، اجتماعی و نگرانی‌های مردم قطعا با تعامل همه قوا محقق می‌شود. وی گفت: تجربه به ما نشان داده هر گاه مجلس، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان همراه و همدل نبوده‌اند مردم متضرر شده‌اند و ضربه آن به زندگی مردم وارد شده است. در این شرایط دولت انتظار دارد که نمایندگان مجلس هم حسن نیت مشابهی نشان دهند و جدیتشان برای کمک به کشور و نظام برای عبور از این گردنه سخت را با فشردن دستی که از سوی دولت برای همکاری به سمت آنها دراز شده انجام دهند. سخنگوی دولت، اولویت حال حاضر این نهاد را در ارتباط با مجلس پیگیری ۶۸ لایحه معوقه در مجلس عنوان کرد و گفت: خواستار رسیدگی به این لایحه‌ها هستیم و انتظار داریم که مجلس هم این مساله را در اولویت خود قرار دهد.

ربیعی با بیان اینکه اطمینان داریم که بخش قابل‌توجهی از سوالات و ابهامات پیش آمده در قالب این لوایح قابل‌دنبال کردن هستند، گفت: سوال از رئیس‌جمهوری و وزیران حق سلب نشدنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انجام وظایف قانونی است، اما معتقدیم این وظیفه‌شناسی تنها در سایه رعایت همه ملاحظات سیاستی دیگر می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند. وی گفت: ما به‌طور جدی نگرانیم که سوال شتاب‌زده از رئیس‌جمهوری، آن هم در حالی که مجلس یازدهم به تازگی کار خود را شروع کرده و شاید هنوز به جنبه‌های سیاست‌گذاری دولت هم اشراف لازم و کافی را ندارد، به جای اینکه به امور اجرایی و قانون‌گذاری کمک کند اوضاع را پیچیده‌تر کند و به حاشیه‌سازی‌های غیرضروری دامن بزند. وی خطاب به نمایندگان مطرح‌کننده سوال از رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بیش از آنکه سوالات را مطرح کنید و به بحث بگذارید و پاسخ‌های لازم را بگیرید یکدفعه به نقطه‌ای می‌رسید که سوال کنید آن هم با ابهام و کلی‌گویی‌ها که هر کدام از این مسائل توضیحات خاص خودش را دارد.

ربیعی گفت: در قالب این سوالات، من چشم‌انداز همکاری‌های مشترک و رفع مشکلات مردم را نمی‌بینم و مسیری که عرض می‌کنم این است که با تعامل و گفت‌وگوی پیشینی و با بحث پیشینی مشکلات مردم را بهتر می‌توانیم حل کنیم‌.

رفتار نمایندگان زیبنده مجلس نبود

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به حواشی اخیر حضور وزیر خارجه در مجلس گفت: آقای ظریف هم به مجلس رفتند و وظیفه همه وزیران است که در مجلس حاضر شوند؛ متاسفانه حواشی ایجاد شده در دوران حضور دکتر ظریف در مجلس بد بود و استفاده از القاب ناشایست البته از سوی تعداد کمی صورت گرفت، ولی به هر حال باعث حیرت مردم و دولت شد.

وی تصریح کرد: مردم در این باره قضاوت می‌کنند و در اینجا لازم می‌دانم که به‌طور شخصی از خویشتن‌داری و آرامش دکتر ظریف تشکر کنم و ایشان همواره با خوش‌رویی به سوالات پاسخ می‌دهند و چنین الفاظی که برخی نمایندگان به‌کار بردند به هیچ عنوان زیبنده آقای ظریف نبود. ربیعی در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه صمت به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: خوشبختانه آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) در این مدت به خوبی عمل کردند و حتی برای تامین ارز غیرنفتی در سال آینده برنامه ۴۰ میلیاردی عرضه کردند. اما دولت پیش از اتمام دوره ۳ ماهه سرپرستی آقای مدرسی، ۲ یا یک وزیر را به مجلس پیشنهاد خواهد کرد. وی تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای تغییر بعضی چهره‌های سیاسی در کابینه وجود ندارد.

عرضه صندوق دارایی دوم در بورس

سخنگوی دولت درادامه گفت: برنامه جدی برای بازار بورس درباره صندوق‌های «ای‌تی‌اف» ادامه پیدا خواهد کرد. صندوق دارایی دوم هم به‌زودی عرضه می‌شود و دارایی‌های دولت همه عرضه خواهد شد. وی اضافه کرد: تدارک ورود صندوق  ای‌تی‌اف که پالایشی‌ها و فلزی‌ها در آن هستند به بورس گرفته شده و این کار روح جدیدی به بورس خواهد داد.

آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق

ربیعی درباره جلسه اخیر خود با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و همسان‌سازی حقوق آنان، از امضای توافق‌نامه بین وزیران رفاه و اقتصاد و حمایت رئیس‌جمهوری از این توافق خبر داد و گفت: فردا در نشست هیات دولت روی این موضوع بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد که این موفقیت بسیار خوبی برای بازنشستگان است.

سخنگوی دولت همچنین با اعلام واگذاری کارخانه هپکو گفت: به دوستان و کارگران در کارخانه هپکو هم می‌گویم نگرانی شما پایان خواهد یافت و یک کارفرمای مطمئن با پشتوانه در هپکو قرار خواهد گرفت.

دلیل افزایش نرخ ارز

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره واکنش دولت به افزایش نرخ سکه و دلار اظهار کرد: تغییراتی که خصوصا در حوزه ارز صورت می‌گیرد و سکه نیز تابعی از ارز است و امروز بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ما نیز تابعی از قیمت ارز هستند و افزایش قیمت ارز بدون تردید روی سایر قیمت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز، معلول یکسری علت‌هاست. اول رشد تقاضای کل و رشد نقدینگی ناشی از افزایش بود؛ چراکه ما برای موضوع کرونا دخالت کردیم و ۲۰ هزار میلیارد تومان وام دادیم و ۲۵ هزار میلیارد تومان هم برای وام‌ها تزریق کردیم و عدد بزرگی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز به شرکت‌های آسیب‌دیده داده شد و یک نوع نقدینگی را وارد جامعه کرد.

سخنگوی دولت گفت: البته این برای حفظ معیشت میلیون‌ها نفر لازم و ضروری بوده است.