پاسخ ربیعی به ادعای رژیم صهیونیستی درباره حادثه نیروگاه نطنز/ هیچ چیز محرمانه ای درباره قرارداد با چین وجود ندارد/ پایبندی به برجام نمی‌تواند گزینشی باشد

علی ربیعی، سخنگوی دولت ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: رعایت نکردن و بی اهمیت شمردن دستورالعمل های بهداشتی عامل گسترش کرونا بوده است. استفاده از ماسک اجباری شده است چرا که استفاده از ماسک طرفین ۹۹ درصد انتقال بیماری کرونا را کم می‌کند. اگر هر دو طرف از ماسک استفاده کرده باشند امکان شیوع پایین است.

ربیعی افزود: ستاد ملی کرونا فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴ در شهرهای قرمز را ممنوع کرده است. درباره برخی مشاغل در تهران هم تصمیم‌گیری می‌شود. پاساژها و مراکزی که در تهران دستورالعمل ها را رعایت نکنند و در صورت تخلف به مدت یک هفته تعطیل می‌شوند تا دستورالعمل ها را رعایت کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* ما هیچ پیش‌بینی برای زمان اتمام کرونا نداریم. هیچ دارو و درمان مستقیمی هم  وجود ندارد. رئیس‌جمهور هم دستور دادند قسط برداشت دوم از صندوق توسعه ملی برای وزارت بهداشت انجام شود و تمام مطالبات پرستان نیز امسال پرداخت خواهد شد.

* گزارش‌هایی که در کمیته‌ها و جلسات ستاد ملی کرونا مطرح شد اطلاع‌رسانی شده است. در این مدت ما دستاوردهای مهمی همچون افزایش توان علمی و مهارتی، گسترش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت، ایجاد ساختارهای کلینیک مجازی و اجتماعی شدن نظام سلامت، یادگیری مردم برای زندگی همراه با رعایت مسائل بهداشتی را داشتیم.

* خوشبختانه شاهد کاهش مرگ و میر به رغم افزایش افراد مراجعه کننده بر اثر بیماریابی فعال بودیم. نگرانی ستاد کرونا از تداوم و روی هم افتادگی این بیماری با آنفولانزا در فصل پاییز پیش روی ماست. بنابراین با این درک که پیش‌بینی برای اتمام بیماری کرونا، فعلاً وجود ندارد افزایش تخت‌ها و زیرساخت‌ها کماکان با سرعت زیاد ادامه دارد و خوشبختانه در حال حاضر هیچ کاهش و کمبودی در این زمینه نداریم.

* از مجموع تخت‌هایی که نیروهای مسلح عزیز ما فراهم کرده بودند اساساً بهره برداری صورت نگرفت و تخت‌های بیمارستانی کافی بود اما ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید هم هدف گذاری شده است که امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت این‌ها را تکمیل کنیم تا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

* عادی انگاری و رعایت نکردن فاصله اجتماعی و حضور در تجمعات غیرضرور عامل اصلی کثرت بیماری در تمام استان‌های درگیر بوده است. درست است که اپیدمی در برخی از استان‌ها دیرتر بوده است و رفتن به اوج دیرتر صورت گرفته است اما تمام شواهد نشان می‌دهد که رعایت نکردن، بی اهمیت شمردن و شاید به نوعی خستگی جامعه از آثار روحی و روانی کرونا و نوعی به هم زدن این پروتکل‌ها و نشان دادنش به خاطر این خستگی روحی، عامل گسترش بوده است.

* دو عامل موفقیت ما در مدیریت کرونا بدون تردید، توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم و جامعه با نظام سلامت و درمان بوده است. بنابراین در هر جلسه این بحث مجدد مطرح می‌شود که ما تصمیماتی بگیریم که علاوه بر فرهنگ‌سازی با الزامات برای مراعات کردن همراه باشد.

* در جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت مباحثی در مورد تامین ارز و پایین آوردن قیمت ارز و فراوان شدن ارز در اختیار دولت مطرح شد. ۲۷ میلیارد دلار ارز از سال ۹۷ به این سو باید به کشور برگشت داده می‌شده که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. همینطور که از صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را پرداخت کردند تقدیر می‌کنیم افرادی که اقدام نکردند کارت بازرگانی‌شان را پایان تیر ۹۹ ابطال می‌کنیم.

* پس از هماهنگی با وزارت بازرگانی و وزارت صمت، ‌کمیته نظارت و تخصیص ارز، جلسات خود را با حضور نمایندگان قوه قضائیه و دادستانی کل کشور دنبال خواهد کرد،‌ در این جلسات صادرکنندگان دعوت خواهند شد و شیوه بازپرداخت ارز با حضور دادستان کل کشور تشریح می‌شود.

* دولت با تکثر دیدگاه‌ها در نگاه به مسائل کشور موافق است و از آن حمایت می کنیم. برنامه دولت همکاری با همه نهادها است. اما فکر می‌کنیم که ضمن حفظ بیان دیدگاه‌های انتقادی که نشان دهنده سرزندگی و مردم سالاری کشور است باید در روابط بین مسوولان به نحوی سخن گفته شود که برای جامعه امیدآفرین و نوید بخش باشد.

* کشور در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و باید با حفظ آداب که تخریب‌گرانه نباشد، سخن گفت.

* ما به مباحثه نیاز داریم. باید از منازعه پرهیز کنیم. مباحثه را به جای منازعه قرار دادن به همه کشور کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر اختلاف نظر مسوولان باید در جهت آسایش و آرامش مردم باشد و نباید این احساس بوجود آید که اختلافی در ساخت قدرت وجود دارد.

هیچ دستوری درباره واردات گوشی بالای ۳۰۰ دلار صادر نشده است

*{ درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار}: در یک کار گروه مشترک ارزی این طرح عنوان شد ولی در این خصوص از سوی وزارت صمت و گمرک‌های کشور هیچ دستور و ابلاغی در این زمینه صورت نگرفته و تغییر رویه هم ایجاد نشده است.

*{ پاسخ به پرسشی درباره قرارداد ۲۵ ساله با دولت چین}: در این زمینه هیچ چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد و در سفر گذشته وزیر امور خارجه به چین هم مطرح شده بود و در دیدار رییس جمهوری این کشور با رهبری نیز این موضوع طرح شده بود و هر زمان که توافقی در این زمینه به دست آید، همان زمان هم اعلام می‌شود.

تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و از این جنس شایعات نداشته‌ایم

* اساساً تقسیم بندی غرب و شرق در سیاست خارجی ما جایگاهی ندارد و جمهوری اسلامی اساسا در این زمینه خود را محدود نمی‌کند و آماده همکاری با همه کشورهاست و محدودیت ما در این زمینه محدود به رژیم صهیونیستی و تحریم‌گران است.

* حاضریم با هر کشوری که حاضر به مشارکت بلندمدت و در راستای اعتماد متقابل هستند این تجربه را تکرار و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و از این جنس شایعات نداشته‌ایم.

حادثه نطنز تاثیری بر روند فعالیت صنعت هسته‌ای صلح آمیز ما ندارد

*{ در پاسخ به پرسش دیگر درباره ادعای برخی رسانه‌های خارجی در زمینه دست داشتن رژیم صهیونیستی در انفجار نطنز}: فرضیه‌های مربوط به علت حادثه از ابتدای وقوع به بررسی انجامیده و علت حادثه با اجماع نظر کارشناسان در حال تکمیل است.

* خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته و تشعشعات رادیواکتیو هم نداشته و تاثیری بر روند فعالیت صنعت هسته‌ای صلح آمیز ما ندارد.

* قطعاً ما اگر به جمع‌بندی برسیم که دخالتی خارجی در این حادثه وجود داشته است به آن پاسخ متناسب را خواهیم داد.

* همچنین گفته‌اند که این موضوع اقدام بازدارنده برای فعالیت‌های هسته‌ای بوده است. تاثیری بر روند فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم در مراکز هسته‌ای نظیر نطنز بر جای نگداشته است. 

* صنعت هسته ای ما صلح آمیز است و بر خلاف میل بدخواهان و دشمنان ایران قابل توقف نیست، این قطار با همه ظرفیت خود در حال حرکت است قبلا هم همکاران ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که در زمان مناسب در این باره اطلاع رسانی خواهد شد.

* از ابتدای وقوع این حوادث برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای که عمدتا با موساد کار می کنند در اقدامی برنامه ریزی شده وهماهنگ تلاش کردند که تصویری قدرتمند از رژیم اسرائیل به دست دهند، این حادثه را به رژیم اسرائیل مرتبط کردند. هر چند مقامات سیاسی اسرائیل گفتند که ما از وقوع این حادثه استقبال می‌کنیم اما از پذیرش مسئولیت این حادثه صریحا خودداری کردند.

تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه تاسیسات هسته‌ای گام نهادن در خطوط قرمز است

* این فضای سازی وعملیات روانی برای همه ما آشنا است که از سوی افراد و رسانه‌هایی با خبرسازی و توئیت از سوی رژیم صهیونیستی دنبال شد چون با ماهیت شرور و تروریستی اسرائیل تناسب دارد به نوعی پذیرش برای آن وجود دارد و به آن رژیم می خورد که این شرارت‌ها را انجام دهد

* آنها(رژیم اسرائیل) باید توجه داشته باشند که تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه تاسیسات هسته ای ما حتی از سوی رسانه‌ها عملا گام نهادن در مسیر خطوط قرمز صلح و امنیت جهانی است که رژیم اسرائیل به آن دامن می زند و این اقدام می تواند رویه خطرناکی باشد که در سراسر عالم توسعه پیدا می کند.

 * حتما جامعه بین الملل به ادبیات سازی خطرآفرین و اقدامی که رسانه‌های اصلی یا نیابتی اسرائیل انجام می دهند واکنش نشان دهد.

*  در مورد هر نوع دخالت یا اقدامی که صورت گرفته باشد، پاسخ مناسب ارائه خواهد شد دوستان ما در شورای عالی امنیت ملی جمع بندی نهایی را ارائه خواهند داد.

هرجا قوای سه گانه هماهنگ نبودند، ضربه آن را مردم خورده اند

*{ در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت درباره طرح سوال از رییس جمهوری}: از نخستین روزهایی که مجلس یازدهم تشکیل شد بنای دولت بر همکاری با این مجلس است و دست همکاری برای حل مشکلات مردم از سوی دولت به سمت مجلس دراز شده است. عبور از بحرانهای خارجی و اقتصادی و اجتماعی قطعاً با تعامل همه قوا محقق می‌شود و اگر همکاری مسئولانه همه قوا نباشد راه به جایی نخواهیم برد. تجربه نشان داده هرجا که قوا هماهنگ نبوده‌اند، ضربه آن را مردم خورده‌اند و برای جامعه ضررآفرین بوده است.

* لازم است همه ما با حساسیت بیشتری در کلام خود و اقدام‌مان بیندیشیم تا نگرانی مردم کم شود و همکاری‌ها بین قوا افزایش یابد.

* سوال از وزیر و رئیس جمهوری حق همه نمایندگان است اما استفاده از این حق با عنایت به همه ملاحظات دیگری که در این زمینه مطرح است، به نفع ملت و کشور خواهد بود. ما نگرانیم که این سوال که در ماه‌های نخست مجلس یازدهم و عدم آشنایی بسیاری از نمایندگان دوره‌اولی با مشکلات کشور مطرح می‌شود به جای اینکه به پیشبرد امور کشور بینجامد و نتیجه بخش یا امیدبخش باشد بیشتر عکس این تصور است.

* در غالب این سوالات چشم‌اندازی برای حل مشکلات کشور و مردم و همراهی برای اداره کشور نمی‌بینم. اگر پیش از اینکه این موارد به عنوان سوال از رییس جمهوری مطرح شود، در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و از طریق توضیح وزرا پیش رود نتیجه‌بخش‌تر است.

عدم لغو تحریم های تسلیحاتی، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است

*{ درباره تلاشهای ضد ایرانی آمریکا و تهدید آنها برای جلوگیری از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت}: اگر بخواهند لغو تحریم های تسلیحاتی را نقض کنند اولا این را نقض آشکار و نابخشودنی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می دانیم.

*{ با اشاره به نگرانی‌ها از نابودی کامل برجام در صورت وقوع این اتفاق}:  قبلا به همه طرف‌ها اعلام شده و همه شرکای ما در برجام، آمریکا و اعضای شورای امنیت نسبت به جدیت ما در اقدام متقابل اطمینان دارند. اینکه همه کشورهای باقیمانده در برجام در کنار اعضای شورای امنیت در نشست اخیر این شورا درباره اهمیت برجام اتفاق نظر داشتند  و اعضای شورای امنیت دست رد به سینه آمریکا زدند، امیدوارکننده است.

پایبندی به برجام نمی‌تواند گزینشی باشد

* پایبندی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، نمی‌تواند گزینشی باشد، از همه کشورها و از جمله اروپایی‌ها خواست تا  در برابر اراده امریکا در بازگرداندن قانون جنگل بایستند.

* اگر آمریکا در تلاش‌های خود موفق شود هیچ کشوری از پیامدهای ویرانگر و نابودی حکومت قانون در جهان ایمن نخواهد شد. بنابراین تعهد کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ یک آزمون بزرگ در دفاع از تمدن مشترک جهانی است و می‌تواند نقطه سرنوشت سازی برای آینده تعاملات جهانی هم باشد. 

* براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل واردات یا صادرات تسلیحاتی به جمهوری اسلامی به مدت ۵ سال محدود به اخذ مجوز قبلی شده است و این محدودیت در اکتبر ۲۰۲۰ و از آغاز ورود به اجرایی شدن ششمین سال برجام به طور خودکار باید منقضی شود و این یکی از مواد صریح این قطعنامه است که این موضوع باید به طور کامل انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.