گفت‌وگوی برجامی عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف

ریابکوف در ادامه رایزنی‌های مستمر بین ایران و روسیه دیروز وارد تهران شد و در محل وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با عراقچی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که حدود سه ساعت به طول انجامید برجام، مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت. ریابکوف روز شنبه چهارم خرداد ماه خواستار برگزاری نشست فوری کمیسیون مشترک برجام شده بود. سیدعباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تایید سفر ریابکوف عنوان کرد: یکی از کشورهای عضو (روسیه) درخواست برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را مطرح کرده که علی‌القاعده باید در مدت ۶۰ روز برگزار شود. اگر ببینیم در این مدت تحول خاصی رخ دهد، ما به این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها و ابراز تمایل‌ها ادامه خواهیم داد، در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم را پس از ۶۰ روز با قاطعیت برخواهد داشت.

شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای از توقف برخی تعهدات برجامی ایران خبر داد و به سایر طرف‌های باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات مالی و بانکی خود را عملیاتی کنند. جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه اعلام کرد که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز که ۱۷ اردیبهشت ماه به مسکو سفر کرده بود، همزمان با اعلام تصمیم جدید ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و نامه حسن روحانی خطاب به پوتین در اعلام تصمیم ایران را تقدیم وزیرخارجه روسیه کرد.

با آمریکا هیچ گفت‌وگویی نداشته و نداریم

از سوی دیگر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به اشتباه برداشت خبرنگار خبرگزاری روسیه در مصاحبه روز سه‌شنبه در دوحه قطر با وی تاکید کرد: «همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا وجود نداشته و نخواهد داشت؛ اما جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره و گفت‌وگو با تمامی کشورهای منطقه خلیج‌فارس به منظور کاهش تنش‌ها و برقراری روابطی متوازن و سازنده براساس احترام و منافع متقابل است.» به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: «ایران آماده مذاکره و گفت‌وگو با تمامی کشورهای منطقه خلیج‌فارس به‌منظور کاهش تنش‌ها و برقراری روابطی متوازن و سازنده براساس احترام و منافع متقابل است.» عراقچی تاکید کرد ایران می‌داند «عوامل مشخصی» در دولت آمریکا برای جنگ با ایران پافشاری می‌کنند و این درحالی است که چنین جنگی برای تمام خاورمیانه «فاجعه‌بار» خواهد بود. وی در این باره در ادامه گفت: «ما می‌دانیم عوامل و افراد مشخصی در تلاشند تا آمریکا را برای اهداف خودشان وارد جنگ با ایران کنند. اگرچه ما امیدواریم که منطق در واشنگتن پیروز شود.» شبکه تلویزیونی آر تی خبری را به نقل از عراقچی در گفت‌وگو با رسانه روسی ریا نووستی منتشر کرد که به گفته این رسانه عراقچی گفته بود ما امیدواریم بتوانیم گفتمانی را شروع کنیم، اما با این حال آماده مقابله با هرگونه اقدام نظامی آمریکا هستیم.

بیانیه قطر درباره دیدار عراقچی با آل‌ثانی

همزمان وزارت‌خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، معاون وزیر امورخارجه ایران در دیدار با وزیرخارجه قطر هرگونه مذاکره با آمریکا را منتفی خواند و اعلام کرد، ایران آماده مذاکره با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درخصوص ثبات و امنیت منطقه است. به گزارش القدس العربی، وزارت‌خارجه قطر، عصر سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، «عباس عراقچی» معاون وزیرخارجه ایران در دیدار با «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیرخارجه قطر، آمادگی کشورش را برای مذاکره با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درخصوص ثبات و امنیت منطقه مورد تاکید قرار داد. معاون وزیرخارجه ایران، که پیش از این به عمان و کویت سفر و با مقامات این کشورها دیدار کرده بود، اعلام کرد که اولویت ایران گفت‌وگو با کشورهای منطقه است که می‌تواند مسیر اعتمادسازی و تعامل سازنده میان کشورهای همسایه در خلیج‌فارس را از طریق سازوکارهایی مانند امضای پیمان عدم تجاوز و تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه در خلیج‌فارس هموار کند.