این سفر یک روز پس ‌از آن صورت گرفت که رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران از کاهش اجرای تعهدات ایران در برجام خبر داد و یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه برای اروپا تعیین کرد تا طرف مقابل به تعهداتش عمل کند. کاهش اجرای تعهدات ایران شامل توقف فروش مازاد ذخایر آب‌سنگین و اورانیوم غنی شده است.

&#۳۹;حمید بعیدی نژاد&#۳۹; سفیر ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ریچارد مور معاون سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس برای بررسی آخرین تحولات برجام و روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی امروز در رأس هیأتی سیاسی به تهران سفر کرد.

«راب مکر» سفیر انگلیس در تهران هم در توئیتی این سفر را مهم ارزیابی کرد و نوشت: بریتانیا به حمایت خود از برجام تا زمانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود کاملاً عمل کند، ادامه خواهد داد. 

وی افزود: در جریان سفر معاون سیاسی وزیر خارجه انگلیس به تهران، «صحبت‌های مفیدی نیز در مورد امنیت منطقه یمن ، افغانستان و همچنین روابط دوجانبه انجام گرفت».

شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیروز با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی حسن روحانی رئیس‌ جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شد، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد».

اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی نیز امروز با صدور بیانیه مشترکی، حمایت کامل خود از برجام را مورد تاکید قرار داده و از ایران خواستند تا به اجرای تعهداتش در این توافق عمل کند.

در این بیانیه آمده است: ما تعهدات قوی و محکم مان را در قبال برجام یادآور می شویم که در این راستا به تلاش ها برای لغو تحریم ها به نفع مردم ایران اشاره می شود. ما از اعمال دوباره تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته ای متاسف هستیم.

این بیانیه می افزاید: ما مصمم به تداوم اقدامات برای ادامه تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا (اینستکس) هستیم. ما از کشورهای غیرعضو در توافق هسته ای می خواهیم تا از انجام هرگونه اقدامی که مانع از توانایی طرف های باقی مانده برای اجرای کامل تعهداتشان می شود، جلوگیری کنند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس هم در نشستی اضطراری به بررسی پیامدهای تصمیم ایران درباره برجام پرداختند و از احتمال خروج ایران ابراز نگرانی کردند. «املی ثورنبری» وزیر کابینه در سایه، دلسردی ایران از برجام را به سیاست‌های خصمانه آمریکا نسبت داد و از وزارت امور خارجه خواست تا گام‌های ملموس‌تری را برای حفظ «تاج دستاوردهای دیپلماتیک قرن» صورت دهد.

«مارک فیلد»، معاون وزیر امور خارجه انگلیس هم از تمام کشورها، ازجمله چین و روسیه خواست تا با گام‌های محکم برای لغو تحریم‌ها تلاش کنند. وی لغو تحریم را بخش مهمی از برجام توصیف کرد که نه‌تنها بر روابط تجاری بلکه بر زندگی مردم عادی تأثیرات مثبتی دارد. او درعین‌حال از بازگشت تحریم‌های آمریکا «عمیقاً» ابراز تأسف کرد و افزود: انگلیس در کنار سایر اعضای باقیمانده در برجام و سایر کشورهای حامی این توافق متعهد است که روی لغو تحریم‌ها کار کند.

معاون وزیر خارجه انگلیس در این باره به نشست روز سه‌شنبه نمایندگان کمیسیون برجام و ایران در بروکسل اشاره کرد که درباره گام‌های بعدی راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا و ایران (اینستکس) رایزنی کردند. فیلد با کنایه به آمریکا هم گفت: از کشورهای غیر عضو برجام می‌خواهیم از اقدامی که مانع اجرای تعهد کشورهای عضو برجام می‌شود پرهیز کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.