شماره روزنامه ۵۹۷۵
|

  • ترانزیت معدنی شتاب می‌گیرد؟

    دنیای اقتصاد -رضا دهقان: به علت نبود پایانه‏‏‌های مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی در حال حاضر سرعت بازرگانی واگن‏‏‌های حمل‏‏‌کننده مواد فله معدنی به حدود ۳.۵ تا ۴ کیلومتر در ساعت رسیده است. در مقاطعی سرعت سیر این واگن‏‏‌ها از بندرعباس به منطقه گل‏‏‌گهر به دو سیر در ماه می‌رسد در حالی که باید این میزان حدود هفت سیر در ماه باشد. عدم‌تخلیه و بارگیری به موقع واگن‏‏‌های باری باعث کاهش بهره‏‏‌وری زنجیره ریلی شده و خواب سرمایه را در این صنعت ایجاد کرده است.
  • توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل‌ونقل توسط بخش خصوصی

    معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد کشور است و نقش شریان حیاتی را در بدنه صنعت و اقتصاد ایفا می‌کند، بنابراین سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت در این زمینه تاثیر بسزایی در حرکت چرخ اقتصاد کشور دارد.
  • درخواست لغو افزایش‌ بی‌سابقه تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی

    راه‌آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره‌برداری از شبکه را برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است.انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته اعلام کرد: راه‌آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره‌برداری از شبکه را که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل کرایه حمل بار را تشکیل می‌دهد، برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است.
  • سهم ایران از خدمات دریایی

    دنیای اقتصاد -رضا دهقان: صنعت بانکرینگ در سطح جهانی دارای حجم بازار ۲۰۰ میلیون دلاری است. امروزه بیش از ۸۰‌درصد حمل‌‌‌ونقل در دنیا از طریق خطوط دریایی و کشتیرانی انجام می‌شود. سوخت‌‌‌رسانی دریایی بخشی از بانکرینگ بوده و طبق منابع آماری ۵۰ تا ۶۰‌درصد هزینه‌‌‌های حمل کالا را هزینه سوخت کشتی‌‌‌ها تشکیل می‌دهد. حجم بازار صنعت بانکرینگ در بازار منطقه حدود ۲۰ میلیارد دلار با ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن است. منطقه فجیره با حدود ۹۰‌درصد این سهم بازار را در اختیار دارد و ۱۰‌درصد باقی‌مانده بین کشورهای قطر، عمان و ایران تقسیم شده و در این میان سهم ایران از صنعت بانکرینگ کمتر از ۵‌درصد است.
  • ارتقای کیفیت خدمات حمل‌‌‌ونقل هوایی به مسافران

    وزیر راه و شهرسازی از ترخیص قطعات مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از گمرکات کشور به طور مرتب خبر داد و ابراز امیدواری کرد؛ در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ شاهد ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بالاتری در حوزه حمل‌ونقل هوایی به مردم باشیم.
  • ظرفیت‌‌‌های فراگیر برای توسعه سایر بخش‌‌‌ها

    معاون سیاستگذاری و برنامه‌‌‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از هلدینگ دکا گفت: این مجموعه در زمینه حمل‌ونقل و لجستیک بنیان‌گذاری یک مجموعه زیرساخت را انجام داده و برای شرکت‌های همکار و دیگر مجموعه‌‌‌ها نیز فرصت‌‌‌هایی ایجاد کرده است.
  • «کریدور» هست، «دیپلماسی» نیست

    دنیای اقتصاد- رضا دهقان: موقعیت ویژه جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی شمال - جنوب و شرق - غرب و اتصال‌‌‌دهنده خاورمیانه، آسیا و اروپا جایگاه ویژه‌ای در حوزه ترانزیت برای آن فراهم کرده است. در این زمینه، یکی از مهم ترین مزایای بالقوه اقتصادی ایران که اتفاقا در سال‌‌‌های گذشته عملا به آن بی‌توجهی شده، موقعیت کم نظیر جغرافیایی کشور برای اتصال (کریدور) راه‌گذرهای حمل‌‌‌‌‌‌ونقل بین‌المللی از شمال به جنوب و شرق به غرب و عدم‌تکمیل حلقه‌‌‌های مفقوده ریلی برای استفاده از این ظرفیت است.
  • پیش‌بینی ۷ میلیون مسافر جاده‌‌‌ای در نوروز ۱۴۰۳

    داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‌‌‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌‌ای گفت: طبق تحلیل و پیش‌بینی‌‌‌ها بالغ بر ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر جاده‌‌‌ای شامل ۶۰ هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری کرایه بین‌شهری جابه‌‌‌جا می‌‌‌شوند.
  • آغاز پیش‌فروش بلیت‌‌‌های نوروزی

    مدیرعامل راه‌‌‌آهن از آغاز پیش‌‌‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای ایام نوروز (بازه زمانی ۲۳ اسفند تا ۱۷ فروردین) از روز سه‌شنبه ۸ اسفند خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی ‌‌‌راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی‌‌‌ایران، سید‌میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن گفت: پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای ایام نوروز از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه ۸ اسفند ماه و به مدت ۳ روز انجام می‌شود.
  • سامانه جامع حمل‌‌‌ونقل بین‌المللی در بخش کالا و مسافر به بهره‌‌‌برداری رسید

    مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای از بهره‌‌‌برداری کامل سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی در بخش کالا و مسافر در بهمن‌‌‌ماه امسال خبر داد.
  • سوخت ریلی با یارانه اشتباهی

    دنیای اقتصاد -رضا دهقان: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک هر کشوری شیوه‌‌‌های مختلف حمل‌ونقل تعریف می‌‌‌شود. در ایران با توجه به گسترش خشکی بسیار، تقریبا حمل‌ونقل داخلی کالا عمدتا توسط ریل و جاده انجام می‌شود. با توجه به وسعت کشور و کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی آن و همچنین نوع زنجیره توسعه‌‌‌ای صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی،‌ انتقال مواد اولیه و محصولات تولیدی از اقصی‌نقاط کشور در مسافت و جهت‌‌‌های متفاوت انجام می‌شود.
  • دریافت گواهی‌نامه کیفیت در بخش لجستیک

    هلدینگ لجستیک دکا موفق به دریافت گواهی‌نامه ISO-۹۰۰۱: ۲۰۱۵ از آکادمی IMQ شد. مرجع اعتباردهی این گواهی‌نامه، موسسهACCREDIA کشور ایتالیا است. به گزارش روابط‌عمومی هلدینگ دکا، این گواهی‌نامه بر اساس استانداردISO، با تکیه بر رویکرد فرآیندی و منطق بهبود مداوم، بر کیفیت مدیریت تمرکز داشته و سازمان‌ها را به‌منظور کسب فرصت‌های جدید در محیط رقابتی امروز آماده می‌سازد.
  • توسعه فعالیت‌های لجستیکی

    مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در مراسم رونمایی از خدمات نوین و دستاوردهای این شرکت، آن را در راستای تحقق شعارهای اقتصادی کشور خواند و در ارتباط با اقدامات انجام‌شده در حوزه‌های لجستیکی گفت: از اقدامات حائزاهمیت که در حال بررسی و برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌های جامع توسعه ناوگان لجستیکی و حمل نقل در شرکت انبارهای عمومی است است و در این راستا خریداری ماشین‌آلات به‌روز دنیا از بخش‌های داخلی و خارجی در دستور کار قرارگرفته‌است و بی‌‌‌‌‌شک تمامی منافع حاصل از این اقدمات موثر برای تامین حقوق بازنشستگان کشوری است.
  • عقب‏‏‌ماندگی ریل از جاده

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: حمل‌ونقل ریلی علاوه بر مزایای فراوان در سطح ملی مانند ایمنی، توان حمل انبوه و ارزان، کاهش مصرف سوخت و کاهش خسارات زیست‌محیطی، دارای ارزش راهبردی برای کشور است و می‌تواند مزیت رقابتی در عرصه بین‌المللی ایجاد کند. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، با وجود اولویت داشتن توسعه حمل‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی، سیاست‌‌‌های اعلامی و برنامه‌‌‌های مصوب دولت‌‌‌ها، سهم حمل‌ونقل ریلی از حمل‌ونقل کشور اندک است.
  • شناسایی موانع استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب

    دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به شناسایی عوامل ایستایی عدم استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب گفت: بخشی از نقص‌ها به بخش دولتی و خصوصی برمی‌گردد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مسعود پل‌مه در همایش اقتصاد دریا‌محور، کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: پس از ۲۲ سال هنوز نتوانسته این ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب را فراهم کنیم. وی با اشاره به اینکه عوامل ایستایی در عدم استفاده از ظرفیت‌های کریدور شمال-جنوب شناسایی شده است، افزود: بخشی از نقص‌ها در این حوزه به مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور برمی‌گردد که خوشبختانه اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسهیل در ترانزیت انجام شده است. وی گفت: بخش خصوصی برای آنکه بتواند ظرفیت‌های موجود را بالفعل کند، مولفه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، مدیریت و اجرایی عملیاتی شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر