موجران مستاصل همان افرادی هستند که آپارتمان خالی آماده اجاره دارند به این صورت که یا واحد مسکونی آنها برای اولین بار قرار است وارد بازار اجاره شود یا اینکه مستاجر قبلی به هر دلیل به قرارداد خود با مالک خاتمه داده و مالک قصد اجاره به مستاجر جدید را دارد.

این گروه از موجران اغلب بساز و بفروش هستند که چون در رکود سنگین معاملات خرید آپارتمان امکان فروش ندارند تعدادی از واحدها را برای یکسال اجاره می‌دهند. موجران عضو این گروه مجبور به اجاره داری هستند چون فصل زمستان معمولا فصل خرید زمین و دریافت پروانه ساختمانی است. در این فصل بساز و بفروش‌ها در تهران سعی می‌کنند با اندک مالکان ساختمان‌های قابل تخریب وارد مذاکره و عقد قرارداد مشارکت در ساخت شوند تا به پشتوانه این قراردادها و مشخص شدن ابعاد و موقعیت زمین آماده ساخت، نسبت به دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری در ماه‌های پایانی سال اقدام کنند.

همه ساله در ماه‌های پایانی سال، شهرداری تهران یک بازار نسبتا جذاب برای صدور پروانه ساختمانی ایجاد می‌کند که اتفاقا همیشه در ماه‌های بهمن و به خصوص اسفند، تعداد پروانه‌های صادره نسبت به ماه‌های ابتدایی و میانی سال بسیار افزایش پیدا می‌کند. در ماه‌های پایانی سال با اعلام شهرداری، «دریافت پروانه و تسویه حساب با شهرداری» مشمول تخفیفات ۱۰ تا ۲۰ درصدی در هزینه صدور جواز ساخت می‌شود. این زمان بهترین موقع برای سازنده‌های پرکار است که بتوانند قیمت تمام شده ساخت مسکن را با تخفیف در پروانه، تا حدودی کاهش دهند.

اما سازنده‌ها برای اخذ پروانه ابتدا به «زمین» نیاز دارند. مشارکت در ساخت برای تامین زمین نیز به نقدینگی اولیه قابل توجه برای پرداخت «بلاعوض به مالکان جهت رهن یک تا دو ساله» منوط هستند. در نتیجه، سازنده‌ها به پول نقد نیازمند هستند و بهترین راه در وضعیت فعلی برای تامین نقدینگی، اجاره تعدادی از واحدهای تازه ساز است.

درماندگی گروهی از موجران از این موضوع نشات می‌گیرد. این گروه برای جذب مستاجر در بازار فعلی انعطاف نشان می‌دهد. البته انعطاف یک بحث نسبی است و در مقایسه با «موجران حاضر به تمدید»، خود را نشان می‌دهد.

طی نیمه اول امسال میانگین رشد اجاره بها در قراردادهای تمدیدی حدود ۳ تا ۵ واحد درصد بیشتر از قراردادهای مربوط به «مستاجر جدید در آپارتمان اجاره ای» بود. این تفاوت اجاره بها به نظر می‌رسد در زمستان جاری نیز وجود داشته باشد و حتی میزان آن بیشتر هم شده باشد چون در این فصل، بساز و بفروش‌ها زمان زیادی برای توافق با مالکان زمین و اخذ پروانه ندارند بنابراین حاضر به توافق سریع با مستاجر هستند. پس بگردید و موجران سازنده را پیدا کنید.