شماره روزنامه ۶۱۲۱
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۱ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۶۱۲۱

  • بورس پس از سرگیجه

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز سه‌شنبه طلسم هشت‌روزه سرخ‌پوشی بازار، در سایه انتشار اخبار مثبت محدود و ریسک‌های سیستماتیک گوناگون شکسته شد. بازار سرمایه که از هفته‌های اخیر به دلیل محدودیت دامنه نوسان تحرک بخصوصی از خود نشان نداده بود، روز گذشته نوسان کم‌عمق رو به بالایی را به ثبت رساند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۰.۱۶درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در سطح ۲میلیون و ۹۷هزار واحدی ایستاد.
  • خلأ «اهرمی» بورس تهران

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: فلسفه به‌ وجود آمدن صندوق‌های اهرمی، خرید اعتباری توسط فعالان بازار سرمایه در جهان بود؛ کسانی که با دریافت وام اقدام به خرید سهام کرده و سود اهرمی کسب کردند. از سال ۲۰۰۶ شرکت Proshare اولین صندوق اهرمی را روی شاخص S&P به وجود آورد. این نوع صندوق‌ها با استقبال خوبی روبه‌‌‌رو شدند؛ به‌طوری که صندوق‌های اهرمی متنوعی با دریافت وام و استفاده از بازار مشتقه به‌خصوص آپشن و آتی ایجاد شدند تا بازدهی دو تا سه‌برابری را نسبت به شاخص اصلی ایجاد کنند.
  • اتصال «گام» به «بورس‌کالا» و «سمات»

    بانک‌مرکزی به‌منظور استفاده از اوراق گام جهت تسویه معاملات بورس‌کالا اتصال سامانه گام به سامانه شرکت بورس‌کالا و سامانه شرکت سپرده‌‌‌‌‌‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار را عملیاتی کرد.
  • تحلیلی نیست؛ می‌‌‌‌‌نشینیم پای اخبار سیاسی...

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه در شرایط «بی‌‌‌‌‌تحلیل» است. شرایط بی‌‌‌‌‌تحلیلی به زمانی اطلاق می‌شود که پارامترهای بنیادین و تکنیکال بازار نمی‌توانند پاسخگوی چرایی وضعیت حاضر باشند و دورنمای نزدیک و میانه‌‌‌‌‌ای از بازار به اهالی آن بدهند. در این شرایط معمولا مسائل دیگری (در ایران غالبا ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای) تکلیف را تعیین می‌کنند. اینکه فشار فروش چقدر باشد، ارزش معاملات چه میزان افزایش یا کاهش یابد، کدام سهام با اقبال بیشتری مواجه شوند، همه و همه در این شرایط در هاله‌‌‌‌‌ای از ابهام به‌سر می‌برد.
  • بورس در جدال دو نگاه

    دنیای اقتصاد: رفتار بورس تهران چند ماهی است که از معیارهای تحلیلی فاصله گرفته است. نه افزایش قیمت دلار و طلا و نه ارزندگی قیمت در بازار سهام هیچ‌کدام نتوانسته‌اند خرید سهام را توجیه کنند. البته وضعیت و عملکرد سودآوری شرکت‌ها در شش ماه نخست سال، خود از عواملی است که زمینه را برای عدم تقاضای موثر سهامی فراهم کرده است. در چنین فضایی که معاملات دور از تحلیل به نوسان ادامه می‌دهند، افسار بازار در هفته‌های اخیر به دست اخبار منفی و ریسک‌های سیاسی سپرده شد، تا جایی ‌که حتی تاکید کارشناسان بازار سرمایه بر ارزندگی قیمت سهام نتوانسته شرایطی را رقم بزند که طی آن بازار با ورود پول روبه‌رو شود. در واقع غلبه‌ ترس و بد بینی زیاد به روند کنونی بازار از یک سو و از سوی دیگر عدم مخابره اخبار مثبت مرتبط با بازار سهام دست به دست هم داده‌اند تا پول برای خرید سهام وارد بازار نشود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر