شماره روزنامه ۶۱۳۰
|

  • برندگان و بازندگان صنعت مالی۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: ارزیابی وضعیت مالی نهادهای واسط بازارهای مالی نشان می‌دهد که در دوره‏‏‌های اخیر سودآوری و درآمد این صنعت با کاهش چشمگیر همراه شده است. بر اساس آخرین صورت مالی سالانه بزرگ‌ترین کارگزاری بورس ایران یعنی کارگزاری مفید، مجموع درآمد عملیاتی و سود خالص این شرکت در یک سال گذشته به‏‏‌ترتیب نزول ۴۲ و ۹۵درصدی را تجربه کرده است. کارمزد معاملاتی کارگزاری‌های بورسی ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاست؛ با وجود این سود و درآمد کارگزاران داخلی هر ساله نزولی است. از طرفی کارمزد معاملاتی کارگزاران بورسی ایران رقابتی نبوده و بدون در نظر گرفتن تفاوت‏‏‌‏‏‌‏‏‌های کلیدی همچون پشتیبانی مشتری، کارکرد صحیح بخش آنلاین و...، همه کارگزاری‏‏‌‏‏‌‏‏‌ها نرخ کارمزد یکسان دارند. یکی از عوامل اصلی در ایجاد بحران کارگزاری‏‏‌ها به بحث نسبت تعداد کارگزاری با ارزش معاملات بازمی‌گردد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کارگزاری در بازار سرمایه ایران مجوز فعالیت دریافت کرده‏‏‌اند. این در حالی است که در ترکیه با وجود ارزش معاملات بیشتر، ۷۰کارگزاری مشغول به فعالیت هستند. دومین موضوع به بحث تک‌منبع درآمدی در شرکت‌های کارگزاری ایران بازمی‌گردد. کارمزد در عمده کارگزاری‏‏‌های بورسی ایران سهم بیش از ۷۰درصدی از در آمد را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در دیگر نقاط جهان درآمد کارمزد نهایتا ۳۰ تا ۴۰درصد از مجموع درآمد این نهاد واسط را شامل می‌شود.
  • متر اقتصادی P/E

    دنیای اقتصاد: میانگین بلندمدت P/E بازار سهام ایران حدود ۷واحد است. انتظارات تورمی بالا، رشد نرخ بهره و ریسک‏های سیاسی، دلایل پایین‏ ماندن نسبت مذکور است. این در حالی است که P/E در نیوزیلند، هند و آمریکا به‌دلیل رشد اقتصادی بالا و تورم پایین، بیش از ۲۰واحد است.
  • رسوب بورس در کف دومیلیون

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: روند بورس تهران که طی هفته‌های اخیر رنگ‌و‌بوی ریزش به معاملات سهام داده بود، همزمان با واپسین روزهای مهرماه باز هم ادامه یافت و مانع از رشد شاخص‌های سهامی شد. موج عرضه سهام و خروج مجدد پول از بورس، همچنان رکوردشکنی‌های جدیدی در تالار شیشه‌ای به همراه دارد. خالص خروج پول حقیقی در هفتمین ماه سال بالغ بر ۵هزار و ۵۱۸میلیارد تومان برآورد می‌شود که بیشترین میزان خروج پول سهامداران خرد از ابتدای ۱۴۰۳ محسوب می‌شود.
  • آغاز ریزشی بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: سقوط آزاد قیمت‌ها در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و بازار سهام از ناحیه ریسک سیستماتیک و ریسک‌های بنیادی در تنگنا قرار دارد. در معاملات دیروز، برای چهارمین روز متوالی شاخص‌کل با افت همراه شد و به سطح ۲‌میلیون و ۴۱‌هزار‌واحدی رسید. مقدار کنونی شاخص‌کل، کمترین مقدار آن از ۳۱ مرداد امسال به بعد بوده‌است و اگر فشار فروش در تالار شیشه‌ای ادامه‌دار باشد، ازدست‌رفتن کانال ۲‌میلیون‌واحدی چندان دور از ذهن نیست. بیست و دوم مرداد سال‌جاری، شاخص‌کل کانال ۲‌میلیون‌واحدی را از دست داد؛ اما اتراق شاخص در محدوده‌های کمتر از ۲‌میلیون واحد دیری نپایید و شاخص پس از سه روز معاملاتی به کانال ۲‌میلیون‌واحدی بازگشت. گفتنی است کف شاخص‌کل در سال‌جاری، محدوده یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار‌واحدی است که در ۲۳ مرداد به‌ثبت رسید.
  • طلا بر مدار صعود

    حمیدرضا جوکار /کارشناس بازارهای مالی
    طلای جهانی روز جمعه با ثبت قله تاریخی ۲هزار و ۷۲۲دلاری به استقبال تعطیلات پایانی هفته رفت. این فلز ارزشمند در یک سال گذشته حدود ۳۵درصد رشد قیمتی و در شش ماه اخیر حدود ۱۶درصد صعود کرده است. افزایش قیمت طلا می‌تواند تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران از بروز بحران‌های مالی یا تغییرات در سیاست‌ پولی کشورها رخ دهد.
  • ناامیدی بورس از کاهش نرخ بهره

    دنیای‌اقتصاد- محمد نعمت‌‌‌‌‌‌زاده: در اولین روز معاملاتی هفته، بازار سرمایه با یک ریزش بیش از ۲۴‌هزار واحدی شاخص‌کل همراه بود و شاخص هموزن نیز بیش از ۵‌هزار واحد افت را به‌ثبت رساند. برخی از فعالان و اهالی بازار سرمایه، پیشنهاد ادامه و تداوم دامنه‌نوسان یک‌درصدی را دادند و از باز‌شدن دامنه‌نوسان به سه‌درصد انتقاد کردند. یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، تداوم یا عدم‌تداوم محدودیت دامنه‌نوسان است. همچنین صبح روز شنبه رضا عیوض‌‌‌‌‌‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق‌بهادار‌ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌‌‌‌‌‌ها، از تصمیم در مورد تغییر دوره تجدیدارزیابی خبر داد که این سیاست در انتظار تایید مجمع‌عمومی سازمان حسابرسی است و در صورت تایید و تصویب، امکان تجدیدارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در هر ۳ یا ۵ سال ‌یکبار فراهم می‌شود.
  • ایست بورس در کانال دومیلیونی

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: سرخ‌پوشـــی نمــاگــرهای اصلی بـازار با افت ارزش معاملات هفتگی همراه شد. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته زیر سایه انتشار اخبار و تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حدود ۱.۶۲درصد افت ارتفاع را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۶۵هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار دو هفته قبل ۰.۷۱درصد افت را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن همگام با افت هفتگی نماگر اصلی بازار سهام، با نزول ۲.۲۶درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۸۰هزار و ۹۷۶واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۷۵درصد سرخ‌پوش بود و درنهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۱هزار و ۶۰۰واحدی به پایان رساند.
  • راز روی‌‌گردانی از بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس طی هفته اخیر، همانند دو هفته قبل از آن با کاهش ارتفاع همراه شد. بازار سهام سه هفته‏ است که از منظر حقیقی‌ها مغفول مانده است. در این مدت، بیش از ۵هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. این درحالی است که ۴هزار و۷۰۰میلیارد تومان جذب صندوق‌های درآمد ثابت شده است. ثبت قله جدید قیمت جهانی طلا و محبوبیت بالای این فلز زرد سبب شده است تا صندوق‌های طلای بورسی از ابتدای سال، میزبان ۱۵هزار میلیارد تومان از سرمایه حقیقی باشند.
  • بازی ریسک‌ها با بورس

    محمدغفوری/کارشناس بازار سرمایه
    استراحت شاخص کل بورس تهران بیشتر از انتظارات به طول انجامیده؛ اما شواهد کنونی نشان می‌دهد همچنان اوضاع در بازار سهام امیدوارکننده نیست. این وضعیت درحالی است که بورس تهران کمترین ارزش معاملات ریالی پنج‌سال اخیر را در سال ‌جاری تجربه می‌کند. بورس از ابتدای سال بسیار متزلزل ظاهر شده و بازدهی این بازار به منفی ۵.۸۹درصد رسیده است؛ اما اوضاع در بازارهای دیگر به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.
  • ابهامات یک مصوبه

    مهدی رضایتی/کارشناس بازار سرمایه
    بر اساس مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و حد نصاب آنها در اوراق سپرده و اوراق گواهی و در سهام، حداکثر حد نصاب سهام از ۱۰درصد به ۱۵درصد تغییر پیدا کرد. نکته قابل‌ توجه در مورد این مصوبه این است که حداقلی در این زمینه در نظر گرفته نشده است. در مقاطع مختلف با هدف حمایت از بازار سرمایه و نمادها و سهام، حد نصاب حداقل خرید سهام ۱۰ یا ۱۵درصدی داشتیم.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر