بورس از  بازار  پول سبقت می‌گیرد؟

در ۶ماه گذشته ربع سکه، سکه طرح جدید و نیم‌سکه در رتبه‌‌‌‌‌‌‌های بعدی بازدهی قرارگرفتند. اگر به‌طور دقیق ۵ماهه اخیر یعنی از فروردین تا شهریورماه را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که ارز و شاخص‌کل بورس بازدهی مطلوبی را به‌ثبت نرسانده‌‌‌‌‌‌‌اند، اما بازدهی بازار سرمایه در یک ماه گذشته، به دلیل انتظارات سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه به علت تغییر وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار، نسبت به آینده‌ تا حدی مطلوب بود و باید دید که با آمدن وزیر جدید در وزارت امور اقتصادی و دارایی و فرد دیگر در قامت ریاست سازمان بورس و اوراق‌بهادار، چه تصمیماتی گرفته خواهد شد.

آنچه که از رفتار سرمایه‌گذاران در‌برابر اتفاقات متعدد اخیر شاهد بودیم، یک سیگنال مثبت محسوب می‌شود. از ادعاها و صحبت‌های عبدالناصر همتی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی، به‌نظر می‌رسد که وی سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و به‌نظر می‌رسد در ۶ ماه دوم، شاهد تفاوت میان بازدهی بازارهای مالی با آنچه که در نیم سال‌اول رخ‌داد و جابه‌جایی میان بازارها باشیم. احتمال اینکه بازار سرمایه از بازار سپرده‌های بانکی پیشی بگیرد وجود دارد، اما باید دانست که رشد و صعودی که در نیمه دوم سال ‌رخ می‌دهد، مانند آنچه که در سال‌۹۹ رخ‌داده بود، نخواهد شد، اما یک بازار سرمایه روبه‌رشد و به‌همراه عقلانیت را شاهد خواهیم بود. در یک ماه گذشته هم شاخص‌کل بورس حدودا‌ ۲.۹ تا ۳‌درصد بازدهی مثبت را به‌ثبت رسانده‌است.

با توجه به اینکه سایه جنگ و تنش از سر کشور برداشته شده و تعامل‌‌‌‌‌‌‌ها و ارتباط‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی که توسط دولتمردان در حال پیگیری است، نمی‌تواند بی‌‌‌‌‌‌‌تاثیر باشد و روابط حسنه با سایر کشورها، به داشتن یک اقتصاد باثبات کمک می‌کند و به‌طور طبیعی، سرمایه‌گذاران با آرامش خیال راحت‌تری می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، در نتیجه به‌نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، شاهد رشد دلار باشیم اما چندان چشمگیر و قابل‌توجه نباشد. در مجموع رفتار تصمیم‌گیران اقتصادی و به‌طور خاص اقدامات بعدی رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار و وزیر امور اقتصادی و دارایی، می‌تواند چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بهتری در بازار سرمایه را برای نیمه دوم سال ‌رقم بزند.