برخی از این انتقادها به نحوه مدیریت صندوق‌ها بر‌می‌گردد. از سوی دیگر برخی معتقدند که چرا عرضه اولیه به صندوق‌ها اختصاص می‌یابد، ‌درحالی‌که این شائبه وجود دارد که صندوق‌ها در عرضه اولیه‌ها قیمتی بالاتر از خالص ارزش روز دارایی‌ها سفارش می‌گذارند. در نتیجه قیمتی که در روز عرضه بر تابلو می‌نشیند بعد از مدتی روند نزولی گرفته و بازدهی آن کاهش می‌یابد.

۱. با توجه به اینکه صندوق‌ها امروزه مارکت ‌کپ (ارزش بازار) بزرگ‌تری پیدا کرده‌اند و می‌توانند حضور گسترده‌ای در سایر سهام داشته باشند، در نتیجه با فروش‌ها و ذخیره سود‌های به‌موقع خود مانع از ایجاد حباب چشمگیر همانند سال ۹۹ در بازار سرمایه می‌شوند. از دیگر نقش‌های مهم صندوق‌ها می‌توان به نقش آن در ریزش‌های بازار سهام اشاره کرد. با توجه به اینکه صندوق‌ها اقدام به خرید سهام ارزنده می‌کنند، می‌توانند جلوی ریزش عمیق در بازار سرمایه را بگیرند.

۲. مقایسه سبدگردان‌ها با صندوق‌ها نشان می‌دهد که بازدهی سبدگردان‌ها، چه رسمی و چه غیر‌رسمی، نسبت به صندوق‌ها کمتر بوده است. از سوی دیگر باید این نکته را نیز لحاظ کرد که سبدگردان‌ها درصدی از سود را نیز به عنوان کارمزد برای خود لحاظ می‌کنند. در نتیجه با حضور گسترده صندوق‌ها بسیاری از سبدگردانان رسمی و غیررسمی دچار چالش شده‌اند. ولی در مجموع می‌توان گفت به طور قطع بازدهی صندوق‌ها با کارمزد کمتر از سبدها بیشتر خواهد بود.

۳. نکته قابل‌تامل دیگر این است که اگر شخصی بخواهد سرمایه خود را تحت مدیریت تیم حرفه‌ای قرار دهد که مجوز رسمی داشته باشد، باید به یک سبدگردان رسمی یا یک صندوق مراجعه کند. مراجعه به سبد‌گردان رسمی میلیارد‌ها تومان سرمایه اولیه لازم دارد اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها تنها با ۵۰۰هزار تومان هم امکان‌پذیر است.

۴. با یک نگاه سریع به بازدهی صندوق‌های معتبر سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته تا به امروز نتایج شگفت‌انگیزی را شاهد هستیم. برخی از این صندوق‌ها در یک دهه اخیر تا به امروز بیش از ۴۰برابر رشد کرده‌اند که نسبت به تمامی بازار‌های موازی و بازدهی بسیاری از سبد‌گردانان رسمی و غیر‌رسمی، بازدهی خیره‌کننده‌ای حساب می‌شود. در مجموع بهتر است اگر نقدی بر صندوق‌ها داریم با دلایل منطقی و بدون پیش‌داوری و عادلانه باشد.