علی‌‌‌اکبر ایرانشاهی در گفت‌‌‌وگو با «ایرنا»، به اقدامات سازمان بورس در راستای توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تشویق سهامداران برای ورود غیرمستقیم به بورس اشاره کرد و افزود: سازمان بورس از مدت‌‌‌ها قبل و در ادامه بهبود وضعیت بازار، اقدامات متعددی را برای تشویق سهامداران به رفتن به سمت سرمایه‌گذاری در بورس از طریق تنوع‌بخشی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی اظهار کرد: به همین منظور سازمان بورس تلاش کرده است ضمن راه‌‌‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور مجوز فعالیت صندوق‌ها را تسریع کند تا از این طریق بتواند ضمن پاسخگویی به نیاز اکثر فعالان بازار، ظرفیت لازم برای جذب درخواست‌‌‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را فراهم کند.

ایرانشاهی خاطرنشان کرد: سازمان بورس درصدد است از طریق توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران کمک کند که به‌جای ورود مستقیم سرمایه‌‌‌های خود به بازار و متحمل شدن ضرر و زیان‌‌‌های سنگین، پول خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند که دارای مدیریت دارایی حرفه‌‌‌ای هستند.

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس با بیان اینکه طبیعی است عملکرد افرادی که اقدام به مدیریت این صندوق‌ها می‌کنند بهتر از سرمایه‌گذارانی باشد که قرار است بدون اطلاعات لازم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند، گفت: این اتفاق باعث می‌شود تا سرمایه‌گذارانی که از طریق صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند، نسبت به سایر سرمایه‌گذاران بازدهی معقول‌‌‌تری کسب کنند. وی به راه‌‌‌اندازی صندوق‌های اهرمی، صندوق بخشی و صندوق با تضمین اصل سرمایه در سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و افزود: این صندوق‌ها در حوزه سهام فعالیت دارند و نیاز افرادی با سلایق متفاوت سرمایه‌گذاری در بازار سهام را برآورده خواهند کرد.

ایرانشاهی به استقبال گسترده سهامداران از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و ادامه داد: اکنون ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام رقمی در حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان است، در حالی که این عدد در ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵‌هزار میلیارد تومان بود. رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس با بیان اینکه عدد به دست آمده از ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در سال ۱۴۰۱ قابل‌توجه و با رشد بیش از دوبرابری همراه بود، گفت: استقبال‌‌ از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این سیگنال را می‌دهد که سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس سوق پیدا کرده‌‌‌اند. وی به فعالیت ۱۰۴صندوق سهامی در بازار اشاره کرد و گفت: اکنون در حال ظرفیت‌‌‌سازی و صدور دیگر مجوزها برای راه‌‌‌اندازی صندوق‌های سهامی هستیم. ایرانشاهی ۳۰‌درصد از حجم معاملات بازار سهام را مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست و گفت: این امر نشان‌دهنده پیدا شدن جایگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار و اقبال سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس از طریق این صندوق‌هاست.