همگام با بازیگران صنایع

در هفته‌ای که سهامداران خرد در مجموع خالص فروش حدود 90میلیارد و 770میلیون تومانی را رقم زدند، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در صدر لیست خروج حقیقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع هفته پایانی تیرماه، سهام بانکی به ارزش 158میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران منتقل شد. پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌های فلزی رسید. گروهی که طی هفته‌های اخیر به سبب تشدید بحران بی‌برقی در کشور با محدودیت تولید مواجه شدند و سهامداران خرد نیز از هراس کاهش درآمد در این دسته از شرکت‌ها در هفته‌ای که گذشت خالص فروش 77میلیارد و 308میلیون تومانی را در صنعت مذکور رقم زدند. معدنی‌ها نیز در هفته گذشته در لیست خروج سهامداران خرد قرار گرفتند و شاهد انتقال سهامی به ارزش 22میلیارد و 417میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. 16صنعت بورسی در هفته منتهی به 28تیرماه مورد اقبال سهامداران خرد واقع شدند. در صدر این گروه‌ها، زیرمجموعه‌های پالایشی درخشیدند. این صنعت در هفته گذشته پس از تغییر مبنای محاسبه نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی از نرخ فوب خلیج فارس به نرخ‌های صادراتی با تعدیل مثبت سودهای سال 99 مواجه شده و مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفتند، به طوری که طی دادوستدهای هفته‌ گذشته در این گروه شاهد جابه‌جایی 174میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز مجددا مورد توجه سهامداران خرد واقع شدند و در مجموع هفته گذشته خالص خرید 46میلیارد و 540میلیون تومانی این گروه از بازیگران بورسی را ثبت کردند. پتروشیمی‌ها نیز در شرایطی مشابه انتقال 41میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را ثبت کردند.

نگاهی به روزهای هفته گذشته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته، شاخص سهام 44/ 0درصد پیشروی کرد. این شرایط سبب شد شاهد ورود 95میلیارد و 178میلیون تومان نقدینگی خرد به گردونه معاملات سهام باشیم. در این میان 17صنعت از صنایع 38گانه بورسی در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. اولویت نخست سهامداران خرد زیرمجموعه‌های پالایشی با محوریت «شپنا» و «شبریز» بود که شاهد جابه‌جایی 174میلیارد و 882میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. به دنبال تغییر مبنای محاسبه نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی از نرخ فوب خلیج‌فارس به نرخ‌های صادراتی، سود سال 99شرکت پالایش نفت اصفهان در گزارش حسابرسی‌شده شرکت با افزایش 51 درصد نسبت به گزارش قبل همراه شد و «شتران» ۴۱درصد، «شاوان» ۱۲۳درصد و «شراز» ۵۶درصد تعدیل مثبت در سودهای سال ۹۹ خود دادند. گروه بعدی موردتوجه حقیقی‌ها خودروسازان بودند که با تمرکز بر سهام «خبهمن»، خالص خرید 39میلیارد و 216میلیون تومانی این گروه از سهامداران را تجربه کردند. دو گروه محصولات فلزی و محصولات شیمیایی نیز با تجربه شرایطی مشابه در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش 18میلیارد و 567میلیون تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی‌ها بودند. در مقابل بانک‌ها شاهد خروج 55میلیارد و 755میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. پس از آن نوبت به دو گروه حمل‌ونقل و سیمانی‌ها رسید تا به‌ترتیب شاهد انتقال سهامی به ارزش 5/ 14 و 3/ 11میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

یکشنبه: رشد قیمت‌ها روز یکشنبه ادامه پیدا نکرد و شاخص کل بورس تهران با کاهش 6/ 0درصدی مواجه شد. در این شرایط معامله‌گران شاهد انتقال سهامی به ارزش 194میلیارد و 450میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این روز تنها 10گروه از 38صنعت فعال با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند. در صدر این لیست گروه سیمان، آهک و گچ قرار داشت که شاهد جابه‌جایی 62میلیارد و 196میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. توافق وزارت صمت و نیرو با کاهش محدودیت برقی سیمانی‌ها از مهم‌ترین دلایل اقبال حقیقی‌ها به این گروه بود. محصولات شیمیایی نیز در این روز خالص خرید 29میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. در آن سوی بازار باز هم بانک‌ها بودند که در صدر لیست فروش حقیقی قرار گرفتند و شاهد خروج 98میلیارد و 790میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. فلزی‌ها نیز در این روز با خالص فروش 53میلیارد و 609میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند.

دوشنبه: در میانه هفته که البته آخرین روز کاری هفته و ماه نیز بود، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای مجددا به مسیر صعودی بازگشت و با رشد 65/ 0درصدی همراه شد. همزمان با آن شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 8میلیارد و 550میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم. در این روز چندرشته‌ای‌ها در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند. این گروه روز دوشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 31میلیارد و 868میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن زیرمجموعه‌های گروه محصولات غذایی مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و با خالص ورود 18میلیارد و 642میلیون تومانی این گروه از بازیگران سهام همراه شدند. پالایشی‌ها نیز با تجربه شرایط مشابه روزهای نخست هفته، روز دوشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 10میلیارد و 490میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار، سه گروه سیمان، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با بیشترین خروج سهامداران حقیقی مواجه شدند.